Har problem med våran grävda brunn (från 50-70 talet skulle jag tro, 9 ringar djup). Dom senaste åren har vattnet blivit sämre och sämre, under vår-sommar-höst är det riktigt gult, och i höstas luktade det metangas dessutom. Vi har berg (och skog) som det rinner mycket vatten ifrån, vattnet kommer ner på gräsmattan som sluttar svagt ned mot brunnen och där planar gräsmattan ut... Så jag förstår att det är ytvatten med humus som rinner in i brunnen.
Vi dränerade längs med berget och även tvärs över gräsmattan för två år sedan, då grävde vi runt brunnen för att se att det var tätt mellan översta ringarna, vilket det var. Vi skottade upp jord runt brunnen, men vad kan vi mera göra, än att borra ny brunn? Filter? Vi sög ur brunnen för två år sedan men det hjälpte inte det heller.

Göran.W
Har ni skottat upp jord runt brunnen har ni ett problem där.
Antar att du har ler jord.
Gräv isf upp runt brunnen minst 0,5 ut från den tills ni kommer till den kompakta styva leran.
Gräv ner någon dm i den fyll sen igen med styv kompakt lera ända upp till brunns locket.
Det går även fylla upp med bentonit lera.
Men börja med att ta ett vatten prov och skulle det visa på humus så bör det hjälpa att göra som jag beskrivet.
På din beskrivning låter det helt klart som ett humus problem och jag antar problemet blev värre direkt efter ni grävt runt brunnen och luckrade upp jorden.
Det räcker inte att kolla dom översta ringarna för vattnet kan rinna ner längs brunnen och komma in vid tex 5:e ringen.

Tack för svar. Jo det var den styvaste leran vi kunde hitta som vi fyllde upp runt brunnen med, kanske den inte var styv nog. Det är nu två år sedan vi grävde, vattnet har bara blivit gulare och gulare, nu har det ju regnat mer och mer också, men lukten som var i höstas har inte varit tidigare. Får nog kolla upp det där med vattenprov, var man skickar sådant och så, för det har alltid varit gott vatten i brunnen och bra tillgång, så helst vill vi inte lägga pengar på en ny.

Hemmakatten
Kolla med kommunen. I vår kommun kan man hämta vattenprovsflaskor och lämna in vattenprovet på miljökontoret. Kommunen skickar sedan provet till ett företag och man får svar och faktura (med liten subvention från kommunen) från analysföretaget.

Göran.W
Grävde ni ända ner till styv lära när ni fylde upp om inte kan vattnet rinna i mellan liggande jord lager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.