Haloj!

Har suttit och läst på lite om PEX och RiR här på forumet och lärt mig massor! Men en sak hittar jag inte.

Jag ska renovera en toalett på övervåningen. Då det idag ligger kopparrör i golv fram till toaletten, med skarvar, så vill jag byta ut dessa! Jag har kommit fram till att pex med skyddsrör nog blir enklast och bäst! Jag kommer då att dra rören från källaren, genom en "gång" jag tidigare byggt intill murstocken, upp förbi första våningsplanet, in i golvnivå på övervåningen, genom golvet fram till toaletten. Inga skarvar någonstans och 90 graders fixeringsplåtar där det behövs. Men sen kommer problemet:

Jag ska gå med pex-slangen upp genom golvet i toaletten och där gå över til synlig rördragning med kromade rör. Hur gör jag detta enklast och säkrast? Har funderat på att helt enkelt gå upp med hela slangen ur golvet, täta runt skyddsslangen och sen helt enkelt gå över till kopparrör. Men det blir ju inte speciellt snyggt med en bit slang som sticker upp, och säkert inte godkännt heller...

Hittade sedan att Wirsbo har en "väggdosa" som fixar denna genomföring, men det är som sagt gjord för vägg. Kan man använda den till golv också? I så fall är det ju inte problem! Alla tips mottages. Gärna om någon har bilder på hur ni ha monterat, har kollat på de klistrade projekttrådarna, men det tar ju hela året att gå igenom alla...

En sista fråga också angående tätning. Hur är det egentligen idag. Jag ska bygga toaletten med cementbaserade skivor, men måste jag ha tätskikt när det endat är toalett? Om jag förstått de nya reglerna rätt så måste jag det? Tror jag ska lägga tätning hur som helst för säkerhets skull. Men om man inte måste enligt reglerna så kanske man bara lägger halvvägs upp på väggarna eller så...

Martin

Jisses vad störigt att det inte finns något svar på denna fråga som lukaper ställer.
Jag är i exakt samma sits!
Hur gjorde du till slut? Eller är det någon annan som vet hur man kan göra?

Jag hade precis som lukaper tänkt dra nytt RiR från källaren upp till ovanvåningen och där gå över till utanpåliggande Wirsbo raka rör (m.a.o. plast hela vägen).

Vad jag vet så får du INTE ha genomföringar i golvet om du ska bygga godkänt. Alltså är det väggdosa/genomföring som gäller.

Som sagt är det väggdosa som gäller om du vill bygga enligt nya regler. Unvik golv så långt som det bara går. Likaså tätskikt upp på vägg en bit. Ska du köra kakel/klinkers googlar du på BKR och sedan läser lite regler och återkommer med fler frågor.

// Mats

Efter en fråga hur jag gjorde till slut lägger jag upp ett par uppföljande bilder. De visar hur rören kommer upp från golvet och går in i väggen.

• DSC_2606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_2607.jpg
    Skapa konto
  • DSC_2620.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7666.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7668.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7947.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7949.jpg
    Skapa konto
Finns några varianter, en är att gjuta en klack vid golvgenomgången, vips har man "ingen" golvgenomgång.

Man kan sen bygga en liten låda där man har skarvarna i, denna låda bör då ligga utanför tätskiktet. Alternativt att man reglar på väggen så golvgenomgången blir inne i väggen sen kör man vanliga systemet och vinklar ut det genom vägg.

Eller så sätter man bara i en bussning i ytterröret och gör innerröret så kort som möjligt så att det knapptt syns innan man går på med kromad koppar.

Klacken är ett måste i första och sista exemplet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.