Vatten & Avlopp
raveper: Tror jag läst tidigare här på forumet att den bara är att bända loss.
LinaoMarkus: Om någon fler skulle undra: http://net.grundfos.com/doc/webnet/sp/int/tech.htm
Stabo: Tack : ) Nu är ju bara frågan hur lång tid det ska ta egentligen... Ska ringa dem på måndag i vilket fall som helst, vi börjar tröttna rätt rejält på att inte ha vårt utlovade vatten.
jeppeknaster: Det där ser INTE bra ut! Skojar bara. Ser helt ok ut. Det räcker med 1cm lutning per meter.
prototypen: Du har ju tur. Om ritningen stämmer så ligger det ett 110 rör nästan under toa stolen. annars så mitt förslag ute i carporten är ju inte helt fel heller. Det är bara att prova. Protte
prototypen: Räcker det inte med att dra vatten från stugan? Finns det "fall" mot befintlig avloppsanläggning är det bara att gräva ner avloppsrör. Dina uppgifter avslöjade inte mycket. Protte
jarlh: Köpte pluggar för 10 och 15 mm, varav 10 mm passade. Nu har vi iaf vatten i huset, ny blandare ska införskaffas senare i dag. 8 mm rör är det som sitter i gamla blandaren.
GK100: Det är en VVB för självcirkulation därför placerad högt över värmekällan, var vanligt vid kökspannesystem.
prototypen: Hårda kopparrör + grå skumisolering + skyddsplast utanpå Protte
bryggtomten: Det är precis det jag gjort. :) Vattenprov skickade till oberoende labbratorier i alla år. Begärt offerter från 10 vattenfilterföretag med analysen som underlag för dem. Då fick vi flera totalt olika lösningar och priser så man undrar ju vem som har rätt:confused: Därför försöker jag klura ut det här själv. ;) Försökt fråga om orsak och verkan men jag får bara typiskt
rogge_vvs: Det är säkert inga problem att byta avloppet troligen är det av denna sort. http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=763
rogge_vvs: Finns nog inget rakt vattenlås när det går ner i en golvbrunn. Bara att rensa röret och golvbrunnen så försvinner lukten
rogge_vvs: cirkulationspumpen kass eller kassa/satt sig termostatventiler
rogge_vvs: 11 mm per meter är det rekommenderade fallet på avloppsrör
rogge_vvs: Gör så här bifogad bild. 90 g 110 upp från golvet-45 g grenrör 110 45 g 110 böjar till wc. 45 g 110x75x75 grenrör 75x75x75 45 g grenrör till resten plus 45 g böjar
kamrate: Hej Fritz, Då jag kollade vår produktsortiment så hittade jag åtminstone 16 olika versioner av den modellen som du hade i bilden. Hålskruvet har ändå alltid varit M12 ( alltså med maskingänga), men längden varierar beroende på diskbänkens tjocklek. Jag tror att vattenlåset i bilden är ett äldre modell som har lite djupare bottenventiler, och då har vi haft 39 mm långa
anaitis: De flesta byggmtrl-handlare säljer såna ringar. Ta fram gula sidorna så hittar du säkert ngn.
prototypen: Det räcker med 110 som avlopp, kan bli problem med 160 då det troligen inte spolas så mycket. Grunt lagt rör kan kompenseras med att isolera BARA OVANPÅ röret men 1,2 m brett. Fallet duger gott att avväga med långpass. Protte
Mäster: Japp, det menade han :) Det kan nog vara så att alla wirsbos fördelare har utbyttbara nipplar, dock osäker på detta, Men kolla priset på golvvärmefördelaren först, ballofixer och grejer drar iväg i pris det med, sen kan det ju vara trevligt att kunna justera flödet och temperaturen mellan de olika slingorna,
Liten Guppi: Det var tydligen hydropressen, förmodligen en ventil som pajat. Hoppas att det kan lösas under dagen, tack för svaret.
Swefire: Liten update då... Eftersom vattnet blivigt ännu sämre och luktar rena gödseln så kommer vi göra iordning brunnen imorgon. Ingen ide att försöka bli av med problemet med att köpa en dyr filteranläggning när problemet är vid brunnen. Så imorgon gräver vi upp runt brunn, täta alla ringar, gräva ett dräneringsdike mm så får vi hoppas att det kommer bli bättre.
hen_rik79: Hej! Tack för svaret. Badkaret är ett neptun diamant och anslutningen är nere vid golvet nästan. Jag vill ha samma anslutning som till tvättställ och toastol. En ballofix är en L-koppling med en liten kran på, även kallas kulventil? Rörmokaren ville ha sådana så att man kunde stänga av vattnet utan att gå ner till huvudkranen. Jo det tar kanske 2-3 timmar med förberedelser + att
Johan Gunverth: [citat] MItt i prick. :)
klej: Vill knyta an till tredje inlägget i detta ämne: MatsT skriver:""Nja, som jag förstår så är det normala att man kör 3 rör, dvs man hänger torken parallellt mellan framledning av VV o returen." Jag har tänkt att koppla in min FMM-handdukstork just på ovanstående sätt. Avstängningsventiler för att kunna stänga. Kommer tillräckligt mycket vatten att cirkulera i handdukstorken för
howcan: Hej! Det finns en produkt; http://www.quooker.se som levererar omedelbart kokande vatten till kök /// Håkan
drainsniffer: Eftersom du har ganska stor slamavskiljare så är en möjlighet att lösa det med hjälp av nån anordning som doserar fosforfällningskemikalie i trekammarbrunnen. Uponor har en sån modell som man sätter mellan trekammarbrunn och bädd. EkoTreat är en annan modell som man kan sätta inne i huset och som pytsar i flockningsmedel på utgående ledning, Du får mera slam med flockningsmedel så