Hej!
Jag bygger badrum på övervåningen och ska ha toa, badkar och handfat. Badrummet ersätter en liten toa. Min avluftning idag består av en 50 mm vakuumventil. På nedrevåningen servar samma stam kök + gäst toa.
Mvh fremag

Kan ej om det finns några regler kring detta, men jag kan åtminstone berätta att min rörmokare installerade en luftning med 50mm rör med tillhörande vakuumventil hos mig.

Är det din enda avluftning? Har du ungefär lika mycket kopplat på stammen som jag?

S
man kan säga att ju mindre avluftare du har desto större är risken att den fryser på vintern, det kommer att med förra att du får vaccum i ledningen och får ett stopp. det finns inga regler på hur grov en avluftare skall vara som jag har hört om .
Sir X

Ja, det är den enda avluftaren jag har och antalet påkopplade enheter är ungefär samma som du har, för mig fungerar det bra än så länge.

Tack för svaren! Även min befintliga avluftning med vacuumventill 50 mm funkar bra även om den låter en del (sitter idag på den toa som jag ska ersätta med badrum).

SirX: det är nog ingen frysrisk i mitt fall då vacuumventilen sitter inomhus.

Den nya placeringen blir inomhus i ett mellanrum mellan två väggar. Jag får väl slänga dit en inspektionslucka också.

I en VVS-handbok jag läste nyligen rekommenderades 75 mm i småhus.

Herr Anders, minns du om man gör någon skillnad på placering inomhus/utomhus?

Här i Norrland så MÅSTE en öppen luftning vara 110 mm, annars så rimmar det igen.

Inomhus räcker en 50 mm luftning, även om en 75 är bättre. (det är lika stor ventil i båda fallen vad jag har sett)

Protte

Tack Protte då är jag lugn. Nu ska ja gå upp å koppla lite avluftningsrör...

kommunalt eller enskilt avlopp

Vad skulle det ha för betydelse?

Protte

Det är kommunalt avlopp annars skulle jag haft öppen luftning för att ventilera tankarna. Man har väl lärt sig något av alla trådarna här :)
Var det så du tänkte renoverarn?

helt rätt fremag

Enskilt avlopp och vacumventiler är väl ingen motsats, ventilerar man på tank/3-kammarbrunn kan man använda vacumventil i huset, en toaspolning drar med sig luft från huset och mot avloppsanläggningen oavsett vilken typ.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.