10 573 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Vakuumventil och backventil på inkommande vatten
Om man saknar vakuum-ventil på inkommande vatten till VVB så är ju det ingen katastrof så länge man inte stänger av kranen mot ledningsnätet då VVB fylls på med vatten om trycket i VVB sjunker, eller?
Men då undrar jag vad som händer om man saknar vakuum-ventil och ledningsnätet är helt tomt och trycklöst (dvs avbrott i vattenförsörjningen). Kommer VVB i ett sådant läge att fyllas på med luft så att det ändå inte blir något skadligt vakuum, eller kommer backventilen mot ledningsnätet göra att den inte öppnar upp då det saknas tryck/vatten i nätet?
Men då undrar jag vad som händer om man saknar vakuum-ventil och ledningsnätet är helt tomt och trycklöst (dvs avbrott i vattenförsörjningen). Kommer VVB i ett sådant läge att fyllas på med luft så att det ändå inte blir något skadligt vakuum, eller kommer backventilen mot ledningsnätet göra att den inte öppnar upp då det saknas tryck/vatten i nätet?
Jo, men för att det skall bli undertryck i beredaren när den svalnar av krävs det ju normalt att kallvattentillförseln till VVB är avstängd, annars så blir det ju aldrig undertryck utan beredaren fylls på med kallvatten istället.
Min fråga var om det nu inte finns något kallvatten i den normala ledningen in i huset, kommer VVB då att suga luft via ledningen istället så det ändå inte bildas något skadligt undertryck i VVB? Eller kommer backventilen inte kunna öppna då det saknas vattentryck?
Min fråga var om det nu inte finns något kallvatten i den normala ledningen in i huset, kommer VVB då att suga luft via ledningen istället så det ändå inte bildas något skadligt undertryck i VVB? Eller kommer backventilen inte kunna öppna då det saknas vattentryck?
Halloj, jag blev lite fundersam när jag läste den här tråden. Min backventil sitter så det inte kan flöda vatten baklänges från esse blandningsventilen (den som ställer in max temp på varmvattnet i huset). Dvs, backventilen stoppar inte
- baklänges tömning av kallvaten ut till blandare
- baklänges tömning av varmvattenberedare
Är detta något att oroa sig för, jag läste anmärkningen om hopknycklingen ovan... Har en Bosch bergvärmepump (sitter det redan backventiler inbyggda i värmepumparna eller?)
Vi har haft strömbortfall / tom hydrofor i vårt pumphus.
- baklänges tömning av kallvaten ut till blandare
- baklänges tömning av varmvattenberedare
Är detta något att oroa sig för, jag läste anmärkningen om hopknycklingen ovan... Har en Bosch bergvärmepump (sitter det redan backventiler inbyggda i värmepumparna eller?)
Vi har haft strömbortfall / tom hydrofor i vårt pumphus.
Klicka här för att svara