Vatten & Avlopp
stiges: D-nipplar passar nog inte, eller halvkopplingar, tror inte det är R 15 gänga på radiatorkopplet.... Ev.kan det vara M22*1,5... Om röret skall kapas så skalas bara det yttersta plastmanteln bort...
bigsnucke: Jag hade skjutventiler på min gamla vattenmätare och de var inte täta... Rörmokaren installerade komplett vattenmätarkonsoll (som MathiasS länkade till) och det har fungerat droppfritt sedan dess.
stiges: Finns det vatten i röret kan man omöjligt löda, får aldrig upp rätt temperatur. Får då hålla på väldigt länge tills vattnet kokat bort...
anjn: hej! som jag tidigare skrev så har jag haft samma fenomen på två identiska nya ringpumpar, så jag tror inte det beror på pumpen, om inte foke-pump feldimensionerat dom sista årgångarna av sina pumpar, tror dom inte fins längre? men koppla i sär pump och motor och mäta strömen är väl det som nu är kvar att testa, får hoppas att motorn drar lika mycket ström utan pump, för då
Jonny78: Kan vara jag som läser galet men du behöver inte ha en stöd hylsa efter som konan har en inbyggt stöd hylsa. http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/Katalogdatabas/images_webjpg/62003.jpg Bild B Jag tror att du antingen kapat för kort på pexen eller så har du inte fått på konan/stödhylsan ordentligt så då läcker det ur hålet. Mvh Jonny.
joflopp: Luktar det om Separetten har du fått urin eller annan vätska i behållaren. Se till att lägga en absorberingsduk i botten och "spola" mer försiktigt i framtiden. :)
optimum: Tackar för mycket bra tipps. Ska nog gå vägen. mvh Roland
hell_onion: du lär nog inte behöva någon mer avluftning... 10 m oluftat brukar vi ha som tumregel på jobbet
Fotografen: [citat] Ja, dels för att kopplingen inte ska skära, dels för att man ska känna när den "drar".
Bmwman: Har i dag en grundfospump cpe 3-80.Någon som vet om den kan ersättas med en cpes 3-80 eller om dom är helt olika ?
Wizki: Det går troligen att religna brunnen. Man slipar och plastar den. Hör med en firma som sysslar med det. Dakki-metoden fungerar bra.
Olleman: Hej, Jag lånar tråden lite. Har haft bänkdiskmaskin länge i lägenheten som är en hyresrätt och då kört med en adapter direkt på kranen. Jag vill dock få till en bättre installation för att kunna använda kranen även när jag diskar. Min blandare har avstängning för diskmaskin och ett tredje, igenpluggat rör under bänken som jag antar är till för en diskmaskin. Det som finns
j0nte: Hej, jag funderar på om det finns så man kan koppla in dubbla termostater innan ett vattenburet element. Tanken är att jag skall kunna reglera värmen på elementet med ena termostaten och med den andra så skall jag reglera värmen till ett rör som skall fungera som skotork. Så tanken är att det skall gå från ett rör på ingående till två termostater som jag kan reglera var för sig.
Johan Gunverth: Kan ju vara lämpligt att avsluta nedförsbacken men ett gäng 15°-språng för skapa en "mjuk landning" till horisontellt läge.
BAS: I mina öron låter det som en bra ide, men då måste du få tätt i den lodräta skarven, annars letar sig vattnet in den vägen. Det är även viktigt att du kommer så pass djupt att plasten ligger under brunnens lägsta vattenyta, annars gör den inte full nytta. OBS, att jag inte har erfarenhet av det här men det är mina funderingar i alla fall. Vad brukar man annars fylla på med? Sand?
snuttjulle: [citat] Och hur gör en hantverkare om ingen ställer några krav?
zahira: Hej, jag har köpt ett gammalt hus med en borrad brunn där den befintliga pumpen är sönder. Det finns en accumulator tank som den gamla pumpen var kopplad till. Nu undrar jag vilken slags pump jag ska köpa ? Ska det vara en dränkpump och behöver jag en hydropress eller en hydrofor eller kan jag koppla direkt till accumulatorn ? Tacksam för lite råd !
blejf: Tack för era svar. En undran bara, är det fortfarande tillåtet att ha tvättmaskinen i köket? Där har man ju inte heller någon golvbrunn. Så skadorna i kök borde ju bli desamma som om jag har den vägg i vägg med köket. Inte sant?
Babbo: Puffar lite på denna tråden.................. Någon med erfarenhet av denna näthandlare?
MMR: Ja det är en helrenovering, men av köket, och rören måste komma ur golvet. Men då sätter jag dem en bit under diskbänkshöjden och kapar de sen när blandaren kommer på plats, det blir nog bra.
Jeppson: Metro är väl inte kända för att vara bäst på marknaden, så det är nog dags att byta ut den efter alla år. Det är ingen ide' att reparera.
yllwa: okej. tusen tack för er hjälp! ska försöka o mixtra med det nästa gång jag blir ledig. tog en premiär dusch i går. kändes lyxigt, men oj vad man blir försiktig o tror vattnet skall sina igen... jag snålar hela tiden, men känns skönt att greja det mesta själv. tack för alla råd. i annat fall hör ni av mig igen,, med ännu mer frågor här inne. :rolleyes:
prototypen: Då ska du ha en nippel 25-4356 från Biltema. Protte
Sjöbod: Oki! Ska kika in hos någon lokal vvs-handlare och be att få se hur dom ser. Återkommer i ämnet och tack för era råd så länge.
Lobo69: Här är ett skräckexempel. De här på forumet så omhuldade balterna som har varit framme. detta är deras försök att koppla på en 110 plast till 150 betong
mulpac: De finns dels en ventil för att stänga varmvattnet och den kan vara strypt, dessutom går det att ställa tappvarmvattentemperaturen, så genom att ställa upp den kommer ett mindre flöde av varmvatten behövas eftersom duschblandaren då använder en större andel kallvatten för att blanda till lämplig temperatur på duschvattnet.
m71: ok, tack! det blir en lååång inköpslista på rinkaby inser jag nu - man borde snart komma på deras julkorts lista så mycket som man handlar där :-)
jtl: Har tittat på följande lösning: http://www.benders.se/tabid/115/articleName/8769/Default.aspx För betongpannor verkar det vara en relativt säker genomföring. Någon med annan åsikt? MVH, Tobias