M
Mäster: Det finns fördelare som går åt två håll annars, Ytterligare ett alternativ är 2 st Q&E 90 gradersböjar vid båda slangarna..
8 svar · 5,2k läst
·
joflopp
joflopp: Kan inte tänka mig att enkammarbrunn är godkänt och du kommer att behöva göra om ditt avlopp. Då det verkar vara upp till varje kommun att tolka Naturvårdsverkets föreskrifter är det bästa om du kontaktar dem och frågar vad som gäller för just dig. Väldigt förenklat kan man säga att det som minst krävs idag är en trekammarbrunn med infiltration eller markbädd. Sedan beror det
1 svar · 7,2k läst
Y
yllwa: hej och tack för svar. ja, jag har gjort så att ja använt mig av en vattenkanna o fyller på,, men det går ju långsamt, då det bildas luft i röret. så vad ja förstått så tar det en evighetstid att fylla på... men men,,, ska väl ge sig. :)
2 svar · 1,9k läst
gadeberg
gadeberg: Annborrningsbygel som sagt. Går till rörisen och fråga. Är det inte över 1 1/2"rör skaq du inte betala mer än 60kr
4 svar · 1,8k läst
v-g
v-g: Biltema har också en bock den duger. Är du fräck köper du och lämnar tillbaka på öppet köp ;) Jag har mina kvar och det är väl inte nåt att jämföra med proffesionella men de bockar rör de gör de och för hemmabruk duger de mer än väl.
9 svar · 6,8k läst
LAINE
LAINE: 40000:- är dessutom lågt räknat.
2 svar · 1,0k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Finns inga som pasar rakt på utan det är kapa som gäller, det är bättre att kapa än att rör de kopplingarna du har bilderna
1 svar · 1,2k läst
·
A
Ahlbom: ett tips för dom med igenrostad bottenventil på hydrofortanken och som har en avstängningsventil i anslutning till hydrofortanken 1) öppna en kran, ex i köket, kolla vilket tryck pumpen slår från, ex 4 bar 2) stänga av strömen till pumpen, öppna kranarna till nivåröret så du ser nivån av vatten i tanken 3) pumpa i luft, obs är det en gammal tank så kör inte i för många bar
10 svar · 15,8k läst
A
Ahlbom: jag hade personligen inte satt in något ny avluftning om toaletten som du säger på ovanvåningen har avluftning och ligger "efter" din nya anslutning. Då borde den befintliga avluftningen ligga sist i kedjan.
2 svar · 4,4k läst
E
etanol: [citat] Ingen dum ide´! :) Vi har smalnat ner det till ett par tre grejer som ska undersökas. Man ska INTE underskatta internet som informationskälla, inte alla gånger iallafall. Elektrikern hade vänt två faser så att de blev "rätt" på elcentralen utanför huset, men då faserna satt fel i pumphuset så blev det förmodligen något tok där. Det är ändrat nu. För lite luft i pumpen
11 svar · 16,0k läst
M
cheetah1: Precis som mulpac säger. Termostaten känner att det är aningen för kallt, och påkallar därför mer varmvatten. Vilket visar sig vara kallvatten. Vilket gör vattnet ännu kallare. Vilket får termostaten att på kalla ännu mer kallt varmvatten. Osv.
6 svar · 8,5k läst
gwyrlim
gwyrlim: Finns kanske olika Höganäsrör men i dom jag har går inte plaströren i. Inplastning har jag funderat på men det är nog inte ekonomiskt försvarbart. Blir att bila och gräva och sen fylla så gott det går. Tack!
4 svar · 2,4k läst
P
-PC-: [citat] Har du något bra tips på hur jag får ur pinnbulten som gick av när jag skulle bort med min lucka... Eller är det "bara" att värma, smörja och prova rörtången, alternativt migga fast en plåt på bulten. Fick ur över en liter äckelpäckel (mycket dynga från ett tvättställ + köksvask) i.a.f. Så nu verkar avloppet funka igen :-)
5 svar · 7,2k läst
·
M
-MH-: Skall läsa igenom, och se vad jag kan dra för slutsatser! :) En omformarstyrd pump med inställbar differenstryck borde vara det bästa, men var hittar man en sådan för villor?
2 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Plattan måste slipas samma dag medan betongen fortfarande är mjuk men det behövs inte på en husplatta för ni ska väl ha ett innergolv. Torrslipning går att göra efter en månad om man ska ha ett slätt betonggolv. Protte
9 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej bebisen, jag har fått en offert på Biorock. Det verkar dock bli ungefär dubbelt så dyrt som att anlägga en traditionell infiltrationsanläggning, så det var ingenting för mig. Kolla med kommunens miljö & hälsa (eller vad det kan heta där du bor) vad de har för krav på avloppsanläggningen. Många faktorer spelar in, inte minst marbeskaffenhet och grundvattensnivå. //KoW
1 svar · 5,5k läst
M
Mäster: Det gäller den kalla delen också, stående vatten får ju samma temperatur som omgivningen.. samt att ingen avdödning ( Uppfann jag ett ord nu ? ) sker som i en varmvattenledning..
6 svar · 1,5k läst
S
spekerök: PRK kopplingen skall alltid dras så att plast muttern går emot mässingen, sedan skall rören fångsäkras så att det inte kan flyga isär. Firman jag arbetar för har förbjudit PRK kopplingen inomhus eller under hus då den orskat stora vattenskador för oss fast monteringen har gjorts enligt tillverkaren. mvh
3 svar · 11,0k läst
H
HEM2121: Eller är allmänt glömsk :D Nu skall det till mycket eftersom inte pop up inte går att stänga. Proppa igen hålet, tätt avlopp...........
7 svar · 14,5k läst
S
sjalvdrag: Ingen fara för klack, det rinner från 75 röret till 110 röret. Jag tänker precis som du med att risken är klacken vid en förminskning Men i ett nr av gör det själv var det exakt så en vvs kille hade monterat, sedan hade flera branch kunniga hört av sig till tidningen och dementerat montaget som ej riktigt, förminskningen skulle montera med klacken neråt. Gör det själv sid 12 nr 6
3 svar · 3,3k läst
K
kamrate: Nu har jag till sist meckat till både avlopp och vatten, samt fått dit stommar och fullutdragslåda i vaskskåpet. Det är riktigt nice, man kommer åt hela utrymmet i skåpet! På en av bilderna har jag satt en slaskhink som exempel. Vid sidan av har jag fullutdrag 80 cm, galet mycket plats. Kunde satt två st 40-hurtsar men då tappar man lite utrymme. Nu återstår bara lite silikon, samt
7 svar · 13,6k läst
·
prototypen
prototypen: Koppla en lampsladd får du, du får även byta vägguttag och brytare men inte väsentligt förändra din elanläggning. Du får även byta bromsar men du får inte förändra bromsarna utan en speciell besiktning av SBP eller SFRO. Protte
7 svar · 2,0k läst
·
E
el_richard: [citat] Ha ha, tror bara att han skoja.
7 svar · 9,3k läst
S
sponken: Vi råkade ut för en onormalt hög vattenförbrukning för nått år sedan. Första saken som VA killen föreslog var att kolla om mätaren "gick fram och tillbaka". Tydligen inte alls ovanligt beroende på tryckvariation...
6 svar · 4,3k läst
F
frjo7205: Tack för tipsen!
3 svar · 3,7k läst
K
kamrate: [citat] Kan bara säga att den där grejen är fullständigt värdelös, tyvärr. Jag torkade noga av min och lämnade tillbaka igen. Vilket skräp... Men det var nog inte annat att vänta till priset!
8 svar · 7,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det beror på hur länge det är minusgrader i backen, men troligtvis fungerar det utmärkt utan värmekabel.
7 svar · 2,7k läst
S
Shukokai: Det finns gummi övergångar med slangklämmor just för ändamålet. Gå in på en rörgrossist så hjälper de dig.
1 svar · 2,2k läst
S
stedevil: [citat] Ja, när man tappar på nytt syrerikt vatten i värmesystemet så får man lite luftbubblor ett tag (då syret kokar bort). Problemet försvinner efter ett litet tag. [citat] I princip direkt proportionellt med hur mycket varmvatten som används. [citat] Nej. Är VV varmt nog ut från pannan så stänger termostaten av den ändå.
20 svar · 12,6k läst
A
annalinn: 1, rören går inte upp ur marken utanför huset, men de kommer upp nära väggen. de kommer upp ca 20 cm från väggen (inomhus), rakt under väggen är de 60 cm ner i jorden. vilket räknas som frostfritt i skåne. 2, oj det låter krångligt. 3. Ja kanske en konsult vore bra. grejen är att vi hade kontakt med en kille i somras som skulle hjälpa oss. men det var väldigt mycket snack och lite
10 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.