KnockOnWood
KnockOnWood: Färska siffror från Laholms kommun: Fast avgift 2453 kr/år + 13,10 kr/m3 inklusive moms
7 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Man bör ta ett mikrobiologiskt prov, ett kemisk-tekniskt prov samt ett radon/bly mm. Kostnade ca 12-1300kr. Vi har använt eurofins.se de senaste gångerna. Kommunen använder samma laboratorium men det skull kosta mycket mer genom att använda kommunen. Så, alla kommuner har inte bättre/billigare priser.
4 svar · 3,3k läst
v-g
v-g: Om det är FMM:s bricka du menar så går den bra att montera åt båda håll. Du får köra en med gummibussning istället (egentligen är dessa mycket smidigare) kolla: http://www.sigro.se/sv/vaeggkopplingssystem/fmm-taeckbricka-enkel-foer-roerdiam.-12-22-mm.php
9 svar · 8,7k läst
gadeberg
gadeberg: Om den stått oanvänd och den har svårt att suga kan man hälla i lite vatten ovanifrån. Ha en spann med regn vatten jämte tex. Det går ju om nu inte brunns hålet är för litet att sätta brunnen lite mot kanten och gjuta ett större hål i andra delen där man sedan lägger ett till lock för inspektion
8 svar · 21,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Just det, lite feedback. Det hade tydligen varit lite vatten kvar i kranen som frusit. Bildat en tunn liten ispelare som helt snyggt punkterat gummimembranet ungefär som gjort av en håltång. :) Den lilla gummibiten sitter alltså kvar i ventilkäglan. Ett nytt sånt där gummimembran för ca 60 spänn, så var den som ny igen. Där kom man billigt undan jämfört de moderna med insatser. :cool:
8 svar · 5,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: 110mm i bygglängd, en vanlig lägenhetsmätare helt enkelt!
9 svar · 3,9k läst
B
bergkarl: Fått reda på att det ska finnas tvättat singel/kross 8/28 på Riksten i Tullinge. Provar nog med det och hoppas att det fungerar bra.
2 svar · 7,4k läst
Göran.W
Göran.W: Troligen är det så lite vatten i brunnen att sug höjden blivit så stor att den helt enkelt inte klara ge mer än 3 bar tills det har runnit till mer vatten i brunnen.
2 svar · 2,6k läst
S
starhubble: [citat] Tack för det! Vad tror du om denna variant: http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/magnetventil-2-2-vaegs-g1-2-0-10-bar-stroemloest-s.html Rätt koppling åtminstone: G 1/2". Genomströmning på 3.6 m3. Räcker det för att få bra tryck i en trädgårdsslang? 0-10 bars tryck (antar att det är trycket den klarar). Räcker även det? Vad är trycket i en vattenledning?
7 svar · 3,0k läst
E
eminstra: Tack för svaren. Det får nog bli en ny pump av någon sort. Känns tryggast. Någon som vet ungefär vad det skulle kosta att byta till en dränkbar pump? Allt inräknat. Har för mig att borrhålet är drygt 80m och ligger ca 5m utanför garaget. Har hittat ersättningspump för den jag har inkl. monsteringssats för 10k.
5 svar · 11,0k läst
·
Locke
Locke: Jag tog fasta på det här med RiR. Har beställt prylar till det nu samt en del annat. Det blev från Rinkaby Rör. Min lokala rörfirma fick räkna på det men de kunde inte matcha priserna tyvärr. Försöker annars att gynna lokala företag så gott det går. Tack för tipsen! :)
5 svar · 6,0k läst
I
imported_PE: Tack för svaret men ingen har spolat ner något spackel i avloppet. (mina föräldrar byggde och hade huset innan och ingen av dom har gjort det.)
3 svar · 2,2k läst
Gullered
Gullered: Då börjar jag med att ringa hit spolbilen så får han tömma ur så ska jag skicka ner någon lycklig icke klaustrofobisk människa att kolla så det ser ut som det ska. Är den hel så får jag överväga ett annat alternativ helt enkelt men tömma ur och kolla känns som det enklaste och billigaste alternativet att börja med! Tack för ditt svar =)
2 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Men hur fungerart den? Vi hade en sådan pump i en samfällighet för 18 hus där jag bodde förut. Den pumpne verkade vara gjord för att gå hela tiden, med någon sorts bypass rör så att vatten som inte "förbrukades" gick runt. Det var ialla fall så jag fick för mig att den fungerade. Då borde bypass kopplingen vara lite kritisk så att inte pumpen får jobba för hårt när inget vatten
4 svar · 1,6k läst
S
stiges: Ta bort vacuumventilen och proppa, den behövs inte. Du har samma funktion med ett membranvattenlås, den tillsätter också luft om du får undertryck i avloppssystemet...
13 svar · 29,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Altech från dahl är en typ at Frenco, en billigare kopia bara. (sen har ju altech massor med andra saker också, men det är en annan historia...) Att han köpte en som gick över muffen (eller hittade i bilen) känns lite halvdant, passar en JET på slätenda 75, så passar en lika Frenco också! Om man ska vara 100% säker på sin ingjutna JET och följa regler ska man ha typ C och
11 svar · 9,1k läst
Krilleman
Krilleman: Vart tog Anders vägen?! :wow:
7 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Dom "gamla uvarna" i VVS-svängen säger att det ska vara så, och så är jag också lärd, men när du går från stål till koppar i ett värmestystem måste du ha en övergångskoppling, klämring, löd eller press spelar ingen roll, det blir en mässingskoppling mellan metallerna, vare sig du vill eller inte...
8 svar · 22,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jobbigt läge men är det så att rören är knäckta under huset så är det nog att på något sett ta sig runt nu som gäller. Är rören raka just under huset skulle det kanske gå att trycka nytt rör i det gamla om storleken är rätt. Sedan tror jag faktiskt att det är den som har huset som är ansvarig då man inte får försvåra för underhåll av saker som finns med på ett servitut.
11 svar · 4,2k läst
P
Pongu: Ber om ursäkt, 3,5-4,5 bar har jag!
16 svar · 8,1k läst
cederbusch
cederbusch: Jag har också ett hus från -36. På ÖV satt det i det gamla badrummet en vakumventil. När vi nu renoverat och byggt om så rationaliserade vi bort avluftningen och höll tummarna. Det fungerar alldeles utmärkt. Det enda vi märker är att vattnet i golvbrunnarna på sitter på samma stam gungar lite vi spolar i toan. Annars inget.
12 svar · 3,0k läst
4
404: Visst kan det ligga något i det men dom flesta riktigt snygga som säljs i Sverige kommer ju från utlandet dom också så det kan ju vara värt att kolla så länge man köper märkesgrejjor
2 svar · 1,5k läst
Elaine--85
Elaine--85: Eller så är det en trekammarbrunn med en enkammarbrunn efter. Är det ett äldre hus? I så fall kan det vara så att de bara satte in en 1-kammarbrunn när dom drog in vatten i huset första gången och bara hade det till disk osv. Men sen när dom senare satte in vattentoalett grävde dom ner en 3-kammarbrunn men lät den gamla enkammaren vara kvar. Det är ju en teori iaf =) Om det bara är
3 svar · 3,2k läst
P
patrikjepp: okej får pröva o se vad som händer. O ringar som du pratar om är det lätta att få tag på ifall den är paj? Borde väl finnas där man köpt blandaren eller?:S tack för hjälpen.
5 svar · 3,2k läst
Krilleman
Krilleman: Låter som om du har galvade kallvattenrör i ditt hus. Brukar noprmalt vara koppar på varmvattnet. Då finns inget att göra förutom att byta! Rör man beläggningen kan den färdas med i röret en bit och orsaka stopp i vattenröret, inget spännande alls. Dessutom brukar galven vara i väldigt dålig skick efter alla dessa år...
2 svar · 9,7k läst
J
JOW: Ja, en reducerventil är väl det rätta... men en strypning av en tunn plåt som man slår ut med två hålpipor ur en lämpligt tunn plåt går nog snabbare... bara välja quickfix eller göra ordentligt.. :)
8 svar · 8,9k läst
F
Fluxor: Kalas! Stort tack! Nu återstår bara att hitta 16->12mm lödkopplingar!
4 svar · 13,0k läst
S
skuggan_pm: Frågan är väl vad du kommer att göra på källargolvet, dvs hur mycket belastning kommer du att ha på golvbrunnen? Själv satt jag in en vanlig plastbrunn som målades i samma färg som betonggolvet när jag gjorde om, det har funkar utmärkt i många år. Dock belastar jag den inte med några tyngder.
1 svar · 3,6k läst
L
Lobo69: Gör om gör rätt.
4 svar · 2,1k läst
·
A
andersmc: Välkommen till forumet! Är det nåt sånt här du letar efter: http://www.jula.se/regnvattenspridare-for-stupror-710016 Har de bara kört ner stupröret i marken? Det är inte kopplat till någon dagvattenledning eller så? Det är i så fall byggfusk kan i förlängningen leda till skador på huset.
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.