6 514 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Rost i vattnet
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har upptäckt att vattnet i vår lägenhet varit gult några gånger och brunt några gånger. Varierande i kallt och varmt vatten. Som ska vara rost har jag hört, väldigt tänkbart då det är i ett hus från -65 som ej är stambytt. Det verkar även vara små små partiklar i vattnet ofta även när vattnet inte är färgat.
Så det jag undrar är om man kan bli dålig utav att dricka av vattnet (dricker givetvis inte när det är färgat)?
Då vi båda har varit dåliga i magen en tid, blev jag fundersam nu på om det kan ha med vattnet att göra eller om det är nåt annat.
Så det jag undrar är om man kan bli dålig utav att dricka av vattnet (dricker givetvis inte när det är färgat)?
Då vi båda har varit dåliga i magen en tid, blev jag fundersam nu på om det kan ha med vattnet att göra eller om det är nåt annat.
Eftersom att du säger lägenhet så antar jag hyres eller BRF...? Prata med grannarna och hör vad de säger, har de samma problem?
Om de har det så fråga hyresvärden vad de kan göra åt det, alternativt ta det med styrelsen i BRF.
Om du/ni vill kolla upp det säkert innan så ta ett vattenprov och skicka för analys, svårt för hyresvärden/styrelsen att neka åtgärd då!
Om de har det så fråga hyresvärden vad de kan göra åt det, alternativt ta det med styrelsen i BRF.
Om du/ni vill kolla upp det säkert innan så ta ett vattenprov och skicka för analys, svårt för hyresvärden/styrelsen att neka åtgärd då!
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Det är bostadsrätt ja. Grannarna har samma problem ja, iallafall de som bor efter oss. Är radhus med genemsamma vattenledningar (även varmvatten från central panna).
BRF vet om det och har nämnt något om stambyte för ett tag sen, men sen inget mer.
Är de värt att lämna in ett vattenprov när det inte är färgat och se om det finns några partiklar i alls? Var kan man göra det isåfall?
BRF vet om det och har nämnt något om stambyte för ett tag sen, men sen inget mer.
Är de värt att lämna in ett vattenprov när det inte är färgat och se om det finns några partiklar i alls? Var kan man göra det isåfall?
Färg på vattnet är en dålig indikator på om det är drickbart. Det kan vara brunt och helt ofarligt och det kan vara dåligt att dricka utan att svara färgat. Om du är osäker på om det är lämpligt att dricka vattnet är nog det enda du kan göra att skicka det på analys. Det finns filter för att ta hand om föroreningar i vatten, men det kan vara en del pyssel med att sköta dem.
Erik
Erik
Klicka här för att svara