Mikael_L
Hej.
Här ska det dras ca 2,5 meter kallvattenrör i tvättstugan till värmepumpen, och 2,5 meter rör som leder varmvatten tillbaka. Rören får en 90° vinkel mitt i dragningen och kanske lite småböjar i början och slut.
Rören blir 22mm hårda kopparrör.
Jag antar att jag dessutom bör isolera dom.

Tycker ni jag ska sätta fast rören med bladskruv och kopparsvep:
416-category.jpg 194-category.jpg

Eller någon hållare typ denna:
3268-3477-home.jpg

Det sista alternativet tycker jag ger installationen lite stramhet i att rören verkligen kommer på lika avstånd från varann.

Det behöver ju inte bli jättesnyggt precis där, utrymmet är ändå redan fullplottrat med vattenmätarkonsoll, vattenfördelning och annat skit, så något designpris blir det ändå aldrig där.
Men det behöver ju inte bli apfult heller, för det ... :)

Använder du bladskruv har du ju möjlighet att isolera ifall det behovet uppstår.

Mikael_L
Ja isolera rören är nog vettigt, själv tycker jag det är tråkigt att det plötsligt kommer en sväng med kallt vatten efter en liten stund.
Så då är det alltså rörsvep + bladskruv som gäller? Jag antog nästan det.

Hur långa bladskruv ska man välja?
Eller det är väl antagligen helt valfritt. :blushing:
Rören ska gå bakom både acctank och in bakom värmepumpen, så jag tar väl ganska korta skruv då?

Annars kan du använda syskonklamma (ser ut som ett U) så får du jämt avstånd emellan rören.
Borde ju faktiskt bli lättare att montera också.

Annars är ett bra tips vid bladskruvsmontering att sätta bladet i chucken på skruvdragaren och dra fast.

Mikael_L
3804509.jpg

Ah, den skulle nog bli bra.
Tyvärr verkar dom inte ha det därifrån jag tänkte beställa denna gång. :(

Var hittar man dom online? jag behöver ett gäng för att snygga hemma.

Mikael_L
Krilleman
Hederliga svep och bladskruv är som sagt att rekomendera om du ska kunna isolera på ett lätt och rätt sätt.

Jag för min del tycker att rörsvepen är snyggare än plastklammern.

Mikael_L
Ja rörsvep blir det nu här. :)

Och bladskruv ifall jag inte lyckas beställa syskonklamma.

Jag får väl återkomma med bilder sen. :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.