Hej!

Om man har en trasig PEX-slang under golvet till radiatorsystemet, hur åtgärdar man lämpligast detta? Enligt Branschregler Säker Vatteninstallation verkar det som att man inte får skarva dessa rör dolt (vilket jag tror man fick för några år sedan). Hur gör man om man exempelvis råkat borra hål i en slang när man lägger golv? Ponera att det är returen från sista elementet tillbaks till värmeväxlaren; denna kan ju vara ganska lång och svår att dra om utan att ta upp golven i alla rum.

Jag kan vara ute och cykla , men dolda kopplingar på tappvatten ogillas,
Men slutna system som radiator/golvvärmeledningar där det är frågan om en begränsad mängd vatten får skarvas dolt, Det är orimligt att behöva riva upp ett golv och byta en hel slinga resoneras det..

jag TROR att det är / blir ändrat i en ny version av säker vatten (kanske ute redan) och där får man inte tappa radiatorrör dolt heller
Kan du göra en inspektionslucka?

Jag fick detta svar från Uponor:

För värmesystem så är det fortfarande tillåtet att ha dolda skarvar, det inkluderar samtliga av våra kopplingar för värme.
Pratade även med mitt försäkringsbolag som var av samma uppfattning, men rekommenderade precis som nino att göra en inspektionslucka i golvet. Så nu gäller det bara att fundera ut hur man på ett snyggt och diskret sätt kan få till en inspektionslucka i ett nytt golv. Någon som lyckats med detta?

ahh jag hade satt en klämringskoppling .. hur ska dom veta att det är gjort de och de datumet ? titta på texten på pex slangen.. ??? skulle det nu läcka där igen så kommer du inte märka det även med inspektionslucka förens det är försent..

har du källare under? då kan du kanske göra luckan där

Det är väl med inspektionsluckor som med avstängning till diskmaskinen, ingen som använder dom oavsett hur enkelt eller lättillgängligt det är.

Om man skall följa reglerna helt och hållet för de fall där insp. lucka krävs (vilket alltså är frivilligt i det här fallet) så skall det inte bara gå att inspektera, det skall också finnas någon form av botten som kan fånga upp läckvattnet utan att skadas, och det skall finnas ett skvallerrör där läckvattnet leds ut synligt i ett utrymme som tål vattnet.

Dvs. du skall upptäcka att det rinner vatten ur ett konstigt hål i tvättstugan (exempel), och då börja undersöka vilken inspektionslucka man ser något i. Och med lite tur kunna dra åt kopplingen utan att riva hela golvet.

pex-rör kan man dra ur och dra in nytt. Man gör så att man kopplar ihop det gammla röret med ett nytt och när man drar ut det gammla så dras det nya in samtidigt. (detta kräver en specialkoppling) är som två utvändiga gängor med wire mellan.

Korrekt och riktigt, men den manövern är tänkt om man har rör i rör, annars är risken att man skadar den nya ledningen vid någon bjälklagsgenomföring eller spik .
Till radiatorsystemet har väl de flesta bara medieröret,

går det inte att göra rör i rör då?

Du menar om man kan ha rör i rör till radiatorer ? Visst kan man det!

menar att om TS har fått hål på sitt rör så istället för att laga det så kan han kanske dra i ett nytt i de trasiga?
för att slippa va orolig för läckande dolda skarver i golvet.

Inte om han inte har RIR från början. Artonröret som är själva pexledningen är 15 invändigt, skyddsröret som är av helt annan sort, har innerdiametern 23 eller 25 ? och är räfflad ungefär som en tomslang för elledningar,
Att få i en ny pex inuti en gammal låter sig nog inte göras hur som helst, det skulle då få ha så liten diameter att det blev som ett sugrör invändigt.

Jag har pratat med en VVS-firma i Västerås som jag litar på och han menade på att en klämringskoppling (helst) med stödhylsa för PEX borde fungera utmärkt. Det skulle duga med en vanlig stödhylsa också, huvudsaken är att man drar "tillräckligt" hårt och sedan kontrollerar under ett dygn att det håller tätt. Håller det tätt efter ett dygn kan man vara säker.
Nu är jag inte riktigt säker på att jag litar på det sistnämnda, men det är klart; håller det för 2 bars tryck under ett par dygn och rör/koppling ligger stilla under ett golv borde det inte kunna hända så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.