C
corre: Skulle man inte kunna bygga en pumpbrunn med en dränkpump i? Rör 400mm, ca ~1.5m högt, grävs ner så toppen ligger precis under mark. Ändförsluts med PL400, lock ovanpå. Om stugan ska användas vintertid så lägger man ner ett par meter varmekabel i slinga som slås på några timmar innan gästerna anländer. Ner med en grov dränkpump i botten, 32mm PEM nedgrävd ~1m under mark till
2 svar · 2,0k läst
J
JerreEssberg: Nippel: utvändig gänga i ena ändan och invändig i andra. Utv. lika stor eller mindre än invändiga Dubbelnippel: Utvändig gänga i båda ändar. Kan vara lika eller olika storlekar i varje ände Bussning: Utvändig gänga med invändig inuti den. Utv alltså alltid större än den inv. Muff: Invändig gänga i båda ändar. Kan vara lika eller olika storlekar i varje ände Hoppas det
4 svar · 10,3k läst
·
A
aum: [citat] Tack för bra tips! Vi vet ännu inte om grannens hus blir åretrundboende eller sommarhus. Kan ju hoppas på att det blir ett sommarhus så slipper man alla problem :). Återkommer när vi vet hur det blir.
7 svar · 3,3k läst
L
Lars Kongo: Ska byta ut golvbrunnen i källaren där golvet är i betong. Och då undrar jag vilken golvbrunn som jag ska använda? Det kommer att bli dusch och tvätt stuga och då skulle jag vilja ansluta dusch och tvättmaskinsutloppet direkt till brunnen om det är möjligt? Det finns golvbrunnar i plast med extra inlopp på 32 resp 40 mm,är det meningen att man ska ansluta dusch/tvättmaskin till dom
5 svar · 16,5k läst
L
Lars Kongo: [citat] Se vidare tråden Luftning avlopp system http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/165650-luftning-avlopp-system-3.html
16 svar · 7,4k läst
M
mogge_73: Ja! Det är för att stortsätt alla ämnen från vattnet försvinner vid rening, det löser sig dock när man tillsätter mineralerna.
10 svar · 4,0k läst
Göran.W
Göran.W: Ta ett vattten prov och knalla ner till närmsta pool firma och få det analyserat.
4 svar · 1,2k läst
brunolundh
brunolundh: Ja kopparrör är det. eventuellt de sista metrarna med PEX genom bjälklaget. Kanske lite slarvigt att inte skriva ut antal och längd till saker och ting, men det skall vara en av allt jag skrivit och max 5 meter längd. /Christer
4 svar · 2,6k läst
Cheever
Cheever: Ehh, ja. Varför frågar du? Fungerar det inte?
1 svar · 1,3k läst
A
Advalund: [citat] Jag råkade tydligen posta inlägget innan det var färdigskrivet. :blushing: För att knyta ihop säcken och avsluta den här tråden kan jag ju kort berätta hur det hela löste sig. Trots alla era tips lyckades jag inte få kopplingen riktigt tät och var tvungen att kalla in det tunga artilleriet (rörmokaren). Det visade sig att det satt kvar en liten del av den gamla kopplingen. Jag
21 svar · 24,8k läst
·
Cheever
Cheever: Njae, skiftnyckel brukar funka.
12 svar · 30,7k läst
7
79andreas: Behöver alltså: Muff som gängas in i raka prk-kopplingen sen direkt i muffen skruvas en balofixventil i och i andra änden balofixen ska det va 12mm kopparrör sen på något sätt/koppling ska detta anslutas till varmvattenberedare och sen till 10mm rör på köksblandaren
11 svar · 11,1k läst
·
F
forgus31: Backventil ska du ha om pumpen är av vanliga hydroforsorten med centrifugalpump. Då kan du ha den i ladan eller kanske i ett litet pumphus på vägen. Att ha den en liten bit nedanför tvättplatsen är bara bra när man startar den efter vintern. Då häller man vatten uppifrån "högsta punkten" och kan lätt få ut luften. Centrifugalpumpen pumpar aldrig upp vattnet om det är luft i
17 svar · 14,6k läst
P
Pappatyr: Hej. Har precis samma problem som ppalm. Har haft en beräknad årsförbrukning på 120 kubik per år. Oktober 2010 kom dom och böt mätare. Efter nån månad kom chocken, en räkning på 16000:- dök ner i brevlådan. Av olika anledningar har inte mätaren blivit avläst dom senaste 4 åren men våran förbrukning hade sen senaste avläsning ökat till ca 350 kubik per år. Helt omöjligt
23 svar · 15,4k läst
M
McGonagall: OK. Då är jag lugnad vad gäller rörens lutning och beståndsdelar. Känns helt OK att gjuta igen till veckan. Tack! Ang avluftningen: I detta fall hamnar ju köksavloppet 3-4 meter från den badrummet på övervåningen. Brukar man i så fall ha två avluftningsrör?
4 svar · 9,0k läst
·
J
jordraketen: Det är en certifierad entreprenör som gjort den, men inte fan trodde vi att grundvattnet skull stiga så mycket. Ska man hårddra det så kanske det är hans ansvar att den ska fungera men eftersom det är en jag känner väl så vill jag ju inte börja och bråka med han om detta.
3 svar · 2,5k läst
apotekarnes
apotekarnes: Det finns inget som hindrar dig från att går ut ur väggen med 75mm. Jag tycker dock att det känns mer praktiskt med ett mindre rör. Du kommer ju antagligen ändå gå ner direkt till 40mm eller 32mm vita rör, så om du har en halmeter 50mm eller 75mm inne i väggen gör väl knappast nån skillnad.
4 svar · 1,5k läst
M
_manne_: Hej! Jag tänkte kolla om det är någon här som har något bra förslag på en bra pump, pumpautomat eller hydroforpump, vilket ska man välja? Ska endast ha den till att vattna vår trädgård med. Brunnen som jag tar vattnet ur är ca 4 meter djup och pumpen kommer att vara i markhöjd, längsta avstånd från pumpen blir ca 45-50 meter. Finns så många pumpar och märken så om någon kan
0 svar · 1,1k läst
apotekarnes
apotekarnes: [citat] Om du nu vill göra rätt är det väl inte så mycket att fundera på. Anslut avloppet till brunnen. [citat] Kanske inte, men om du nu vill göra rätt så... Ditt val står mellan att följa reglerna eller att göra en snållösning som knappast kommer förstöra miljön speciellt mycket, men som inte är godkänd heller. Detta beslut kan nog ingen annan fatta åt dig tyvärr.
1 svar · 1,6k läst
Immobil
Immobil: Om det inte ska å ner i en golvbrunn med vattenlås, då duger ett vanligt vattenlås.
1 svar · 4,7k läst
D
drakhenke: de tär säkert ett gammalt stamco rör! de är av järn med en plast yta utanpå men samma mm som kopparen, ett slags föregångare till elförzinkat, riktiga skit rör om jag får säga så, om det är så att det börjar läcka nu så kommer det med all sannorlikhet att fortsätta på andra ställen sedan,
5 svar · 8,6k läst
·
H
hempularen: En rörkille jag pratade med sa också att man skall inte lägga smörja i gängorna innan man lindar på linet (i de instruktioner jag läst så skall man göra det). Han menade att det fungerar som smörjmedel som lättare får linet att glida ut när man skruvar ihop kopplingen.
10 svar · 21,8k läst
F
fidelie: Vi kontaktade kommunen som kommer ut och gör en besiktning av befintlig avloppsanläggning (innan ev köp). Blev tipsad av någon anläggningsentreprenör som sa att besiktnignarna var kommunens sak. Sedan om det finns problem kan man kontaka dem igen (någon med kamera) och så kan de titta på lösningarna.
2 svar · 7,2k läst
K
karl oskar: ja låt spola ett tag. normalt behöver man spola det vid uppstart för att rensa det. Följde det inte med någon instruktion om detta? normalt spolas det ut på avloppet från filtret för att slippa dra in skit på ledningen blir det däremot inte bättre kan det bero på för häftig pump eller för dålig kvalitet på massan. Vet du om det är magnodol ?
5 svar · 4,8k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?show11760,386837850220032
1 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Ser ut som någon form at tryckbegränsare... Men jag vet inte. Ja du behöver en säkerhetsventil på kallvattensidan till din beredare, 9 bar
2 svar · 1,8k läst
S
strevert: Jag hade lite tidspress på mig och hann inte få ner ett 110 rör så det ble 2x 50 elskyddsslangar. I efterhand så hade vi hunnit få ner ett 110, men det e lätt å vara efterklok. Vi fick till dom hyfsat raka, så det skall nog gå att dra in 32 pem i dom.
4 svar · 1,8k läst
B
b8q: Det är iallafall den första åtgärden jag skulle titta på, vattenlås får man ju räkna med att rensa då och då i vilket fall som helst, det ingår ju i normala underhållet. Har du inte rensat på ett år är det nog dags.
3 svar · 2,1k läst
R
Reliner: [citat] Nää gör inte det då, finns ingen som tvingar dig att använda relining, spåra på du och låt folk avgöra själva
9 svar · 3,8k läst
W
Wunsch: Tack, ska kolla detta! Fick för mig att säljaren sa att den var på 500 men kanske hörde fel?:)
2 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.