Tog över huset för lite drygt ett halvår sedan och för någon vecka sedan kom stoppet i avloppet som ett brev på posten. Tog hit spolbilen och visst var det en gigantisk fettklump som satt ifrån köksavloppet. Det spolades och allt fungerade hur bra som helst.
Nu har det däremot börjat bubbla/klucka ur avloppet på toaletten, både när man spolar toaletten och handfatet. Har öppnat rensluckan i källaren och spolar där men allt rinner undan så fint, så stopp verkar det inte vara den här gången.
Vad tusan kan nu felet vara för inte ska det väl behöva låta så här?

Ett tips är att kontrollera avluftningen (om det ens finns någon). Brukar vara ett rör som går upp genom taket. När du hade stopp och vattnet rann långsamt så hann kanske luft med att komma in i systemet, men nu när det rinner på bra så kanske luften inte hinner med.

b8q skrev:
Ett tips är att kontrollera avluftningen (om det ens finns någon). Brukar vara ett rör som går upp genom taket. När du hade stopp och vattnet rann långsamt så hann kanske luft med att komma in i systemet, men nu när det rinner på bra så kanske luften inte hinner med.
Har varit uppe på taket och kontrollerat. Lyst ner i röret med ficklampan så gott det går och även använt mig av rensfjädern för att känna efter om där är stopp. Men fjädern når ner i källaren utan att ta stopp på vägen så luftningen verkar kanske vara okej...?

Är det gamla gjutjärnsrör?

Locke skrev:
Är det gamla gjutjärnsrör?
Av det som syns i huset är det inte gjutjärn. Huset är byggt -68 så det är gamla plaströr.

:9 du behövr nog en luftare till känns det som.. annars har du en bubbel pol i toan ..

Troligen avluftningen är placerat på fel ställe.

BigGitt skrev:
Troligen avluftningen är placerat på fel ställe.
Luftningen är kopplad på duschens avlopp som inte sitter ihop med toaletten och handfatets utan har en egen ledning ner i källaren.
Behöver jag ytterligare avluftning och hur går jag tillväga då?

går toan på en eget rör ? .. om det går försök fäll in det på 110 röret som går enr i källaren.. kan ju funka men men
..

Tux skrev:
Luftningen är kopplad på duschens avlopp som inte sitter ihop med toaletten och handfatets utan har en egen ledning ner i källaren.
Behöver jag ytterligare avluftning och hur går jag tillväga då?
Ja. Då behöver du en! Enklaste blir vacuum ventil vid handfatet.

Kanske ska prova med en vakuumventil vid handfatet då och hoppas det löser sig

Då blir det en stor vacumventil :)
kommer se ut som du har en svamp undr handfatet

Ska han riva och hugga i allt för att dra upp röret???
Jag hade en gång ventilen och den räckte!

finns ju två sätt att göra det på och det är ju vacum ventil .. elelr sätta den på avloppet längre ner... på toa röret... det är inte säkert det löser problemet genom att säta den å handfatet. funkar det inte ahr du en plastmojeng för ett par hundra som du kans parka på i trädgården en solig regning dag.. oxå..

Du kan testa. Koppla bort vattenlåset från handfatet o spola i toan. Inga bubblor= ok med ventil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.