1 807 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Byte av vattenledning
Hej
Vi har ett hus från -58 där drygt hälften av våra vattenledningar är bytta av förra ägaren. Dock kvarstår det gamla rör som avfäller massor med skit i vårt dricksvatten. Jag kontaktade en firma som sysslar med vattenreningsfilter till just dricksvatten och han gav mig en prisbild på ca. 10 000:-, vilket jag tyckte var på tok för mkt.
Finns det någon som vet hur man kan göra för att byta ut de gamla ledningarna och vad det kan tänkas kosta? Kan man klä de gamla rören invändigt eller måste rören bytas helt? Kanske dumma frågor men jag känner mig inte så smart i det här ämnet
Vi har ett hus från -58 där drygt hälften av våra vattenledningar är bytta av förra ägaren. Dock kvarstår det gamla rör som avfäller massor med skit i vårt dricksvatten. Jag kontaktade en firma som sysslar med vattenreningsfilter till just dricksvatten och han gav mig en prisbild på ca. 10 000:-, vilket jag tyckte var på tok för mkt.
Finns det någon som vet hur man kan göra för att byta ut de gamla ledningarna och vad det kan tänkas kosta? Kan man klä de gamla rören invändigt eller måste rören bytas helt? Kanske dumma frågor men jag känner mig inte så smart i det här ämnet
Okej. Jo, det är nog många variabler jag inte förstår att jag måste nämna. Bra du säger det till mig. Får nog ta hit någon som tar sig en titt och offererar. Men om jag frågar om det här dricksvattenfiltret, låter det rimligt med 10 000:-? Är det någon som kan rekommendera, tipsa, mig om olika sorters filter till dricksvatten som tar bort lukt och avlagringar? Vill komma undan så billigt som möjligt men det ska inte vara nå skräp. Skräp blir bara dyrt i längden. Tack!
Den där google vet ganska mycket
10.000 är säkert inte mycket med installation och allt. Jag personligen kan tycka det är bättre att byta en dålig ledning framför att montera ett filter, även om det säkert blir dyrare.
http://www.google.se/search?source=...=42l4114l0l6600l11l11l0l5l5l0l174l816l1.5l6l0
10.000 är säkert inte mycket med installation och allt. Jag personligen kan tycka det är bättre att byta en dålig ledning framför att montera ett filter, även om det säkert blir dyrare.
http://www.google.se/search?source=...=42l4114l0l6600l11l11l0l5l5l0l174l816l1.5l6l0
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Du har vatten från egen brunn, inte kommunalt vatten?
För att ta en i taget så börjar vi med vart vattnet kommer ifrån. Vi har en vattenförening med ca. 50 hushåll som får sitt vatten från egen brunn. Alltså inte kommunalt. Tester är gjorda på vattnet så "skräpet" kommer inte från brunnen i sig. Avfällningarna är jag ganska övertygad om, kommer från våra egna rör. Dock är det så att bara hälften av rören är bytta och de som kvarstår dras igenom murade väggar, vilket gör det hela lite mer komplicerat och ffa dyrt. Om jag nu ska byta rören, kan jag då låta de rören som går igenom murade väggar, sitta kvar och byta ut det andra? Då blir det kanske totalt en halvmeter rör som sitter kvar i väggarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Byt allt när du håller på. De som sitter genom murade väggar brukar inte vara så svåra att få löss när man först börjat riva. Kapa på båda sidor och banka ut de med en stång eller järnrör.
Klicka här för att svara