9 593 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Tutande vattenkran
Jag bor i en lägenhet där en vattenkran på toaletten ibland "tutar" när man skruvar på den. Den låter nästan som en biltuta och man känner hur det vibrerar i den. Det är bara varmvattenkranen som tutar. För att slippa tutandet kan man antingen skruva på kallvatten eller öppna varmvattenkranen mer. Tyvärr så tutar den inte varje gång som vi skruvar på varmvattnet, men gärna på morgonen när man vill vara så tyst som möjligt. Jag upplever också att det är sämre tryck på varmvattnet i denna kran än i övriga kranar i lägenheten.
Nu till den stora frågan. Vad är det som orsakar tutandet? Räcker det att byta ventilkäglan eller måste man byta kranöverdelen eller är det till och med så att problemet sitter i stammen? Det kan vara värt att nämna att jag har ingen avstängning under handfatet, så jag måste be vaktmästaren stänga av hela stammen för att byta eventuella delar.
Nu till den stora frågan. Vad är det som orsakar tutandet? Räcker det att byta ventilkäglan eller måste man byta kranöverdelen eller är det till och med så att problemet sitter i stammen? Det kan vara värt att nämna att jag har ingen avstängning under handfatet, så jag måste be vaktmästaren stänga av hela stammen för att byta eventuella delar.
Kranen har förmodligen kalkat igen. Packningarna kan också vara dåliga. Tag isär och skrapa rent, ventilkäglan är ju inte heller helt fel att byta. Att montera ett par ballofixer under kranen är ju också en bra idé när du ändå har vattnet avstängt.
Nu har jag svaret på vad som behövde bytas. Ventilkäglans metallplatta hade börjat släppa från skaftet, så det var ventilkäglans platta del som skapade vibrationerna. Vi bytte dock hela kranöverdelen för enkelhetens skull.
Klicka här för att svara