Får man ha dolda kopplingar på vattnet i badrummet om det fanns där när huset byggdes? Har nämligen brutit upp hela plattan i badrummet och på både varm och kallvatten sitter det gängade kopplingar mitt på golvet. Vill nu flytta handfatet och funderar på om jag kan låta rören gå som de går, gänga ur de gamla kopplingarna och gänga på nya rör som går dit jag vill?

Eller hur skall jag lösa det, rören kommer in under plattan och de går inte att kröka för att få upp dem till "ytan" utan någon form av koppling. En inspektionslucka känns närmast omöjligt i ett kaklat badrum vid golvnivå när man skall inspektera en koppling som ligger under golvnivå?

Någon kommentar?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Får och får... Försäkringen gäller inte i full utsträckning om det inte är gjort enligt gällande byggregler.

Men hur är det med att man får kringå ex. säkervatten vid renovering då det kräver för stora ingrepp för att följa den fullt ut? Vet att det nämns ibland men hur kan man argumentera för det?
Finns det något som man kan hänvisa till om att man följer byggregler vid husets uppförande?

Mig veterligen står det ingenstans att man kan frångå branschreglerna för badrum vid några som helst omständigheter. Men visst, jag vet också att det sagts i detta forum; därmed inte sagt att det är sant.

Visst händer det att man måste frångå reglerna ibland när inga andra bra lösningar finns. Då skriver man en avvikelse-rapport där man fyller i vad som inte är enligt gällande regler. Den skriver både installatören och kunden under och man behåller varsin kopia. Det finns färdiga blanketter för detta.

Är det i din lgh ska du nog tänka dej för när du håller på med vatten......

Enk Projektet skrev:
Är det i din lgh ska du nog tänka dej för när du håller på med vatten......
Det är i min lägenhet ja, och ja, jag tänker mig för vääldigt noga med det här, har en VVSare som hjälper mig men det här vete tusan hur man skall lösa på ett bra sätt, får inga garantier av honom därför vill jag inte göra någonting tveksamt utan allt enligt reglerna om det bara är möjligt.

Skall fixa en bild på vad som kommer in. Varmvattnet kommer in i kopparrör, känns någolunda enkelt att kröka upp för att få kopplingen ovan golvnivå men kallvattnet kommer in i ett rör av någon form av järnlegering, det röret är omöjligt att kröka...

Vad säger föreningen? är det ok för dom att koppla vatten själv?

Jisses, är det gamla galvrör till kallvattnet. Det låter som det är dags för stambyte i huset. Hur ser avloppet ut? Skulle inte lägga mycket pengar på nåt som kanske måste rivas snart igen. Det hjälper inte mycket att få upp rören genom golvet, eftersom det inte är tillåtet i golv med tätskikt.

kan du inte bygga en liten slits där dom kommer upp ur golvet och sen komma ur slitzen sen så har du ju löst problemet med att dom skall komma ur vägg ?

systemfel skrev:
kan du inte bygga en liten slits där dom kommer upp ur golvet och sen komma ur slitzen sen så har du ju löst problemet med att dom skall komma ur vägg ?
Att de inte får komma upp ur golvet känns som mitt minsta problem, att jag behöver ha en koppling 10cm under golvnivå är ett störreq(;^;)p

lordi skrev:
Jisses, är det gamla galvrör till kallvattnet. Det låter som det är dags för stambyte i huset. Hur ser avloppet ut? Skulle inte lägga mycket pengar på nåt som kanske måste rivas snart igen. Det hjälper inte mycket att få upp rören genom golvet, eftersom det inte är tillåtet i golv med tätskikt.
Föreningen gjorde en besiktning av vatten och avlopp för några år sedan, då bedömdes vattnet vara i tillräckligt gott skick för att behållas och endast en relining gjordes omkring 2008 tror jag, så att det skulle bli ett stambyte inom de närmaste 5 åren(så långt tid jag tänker bo där som längst) ser jag inte som troligt..

Sätter man en klack på rörgenomföringen i golvet så skall det mig veterligen vara tilllåtet? Men något tips på hur man kan göra för att kunna inspektera en koppling under golvnivå? Inspektionslucka känns ju lite dumt iom. att den lätt kan vattenfyllas om det rinner ut lite vatten på golvet?

Enk Projektet skrev:
Vad säger föreningen? är det ok för dom att koppla vatten själv?
Ordföranden var okey med att jag tar hjälp av en VVSare, utan garantier iofs men han tyckte det var okey.

Sultanen af Nex skrev:
Ordföranden var okey med att jag tar hjälp av en VVSare, utan garantier iofs men han tyckte det var okey.
Se till att få det skriftligt från styrelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.