Eftersom fluor är direkt skadligt redan vid små mängder ska man inte tillsätta detta i dricksvattnet. Gränsvärdet för otjänlighet ligger på 1,5 mg fluor per liter vatten.

Varför inte borsta tänderna istället? :)

Det rekommenderas i vattenprovet att *minns inte formuleringen* få i sig mer flour. Som liten åt vi alltid flourtabletter (annat hushåll) men jag funderar över andra sätt.

Utöver flourtandkräm då såklart :)

Jag är inte kemist eller biolog så rätta mig gärna om jag har fel - men fluor är väl i någon förening bra för tändernas emalj eller så - det är ju därför det finns i tandkräm och munvatten. Men det är väl inget man vill ha i sig?

Yes it is. F- byts ut mot OH- i emaljen och den blir mer resistent mot typ syraangrepp och karies mm. Typ som när man borstar tänderna via tandkräm och via vatten. För lite fluor i vattnet kräver mer "tillsatt" fluor på någotvis. Kanske räcker det med fluortandkräm i vissa fall, i andra fall krävs kanske fluortabletter (?). Det gjorde det när jag var liten hemma hos päronen men nu när jag köpte fluortabletter på Apoteket så sa de att de bara rekommenderar fluortabletter om man har ökad risk för karies (typ muntorrhet och spnt sa hon). Så jag vet faktiskt inte om rekommendationerna som gällde när jag var liten gäller längre?

Med tanke på att man sänkte gränsvärdet för fluor drastiskt för några år sedan och att samtliga vattenverk som överskred nivån fick avslag på sina dispensansökningar ska du inte förlita dig på 20+ år gamla rekommendationer från din barndom.

Finns ju en anledning att flourtanten försvann, inte bara ekonomiska skäl. Tandkrämerna idag har tillräckligt för de flesta.
Dricksvattnet skall absolut inte innehålla för mkt fluor.

Och andra monterar in filter för att få ner flourhalten i dricksvattnet...

Vuxna lider inte direkt av det, men barns tänder mår inte bra av för hög halt.

En bekant fick precis nedslag på sitt vattenprov just pga för hög flourhalt, de måste ha filter och grejer nu så att tillsätta det medvetet låter ju lite vrickat. :)

Intressant! Vattenprovet som informerade om att flour behövde intas utöver vattnet i brunnen var dock "bara" 10 år gammalt, men mina barndomsrekommendationer är rätt exakt 20 år gaml :D

Kanske brunnen kan vara ok på den punkten då iaf, vi får väl se vad vattenprov utvisar.

Dalbotös: Det beror ju faktiskt på vilka värden man har. Allt ska ju vara inom rimliga gränser, varken mer ellre mindre liksom :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.