Vatten & Avlopp
Oldfart: Apropå val av rör. Hur gör man lämpligast med tätning runt röret inuti väggen? Hur är det med skyddsrör och liknande utanpå själv vattenröret? Min enda erfarenhet av sånt här är stora raka rör i industrin och då gjorde vi hålen lite större än rören och sprutade in brandtätning runtomkring i den 40-50 cm tjocka betongväggen. Men känns lite overkill i en bostad och för ett
Krilleman: Går inte att dra rinkaby och en seriös VVS-are över samma kam... Vatette kommer alltid vara bättre än någon annan koppling, prova och ni kommer garanterat märka skillnad... vvsonnet.se säljer Vatette och dom är inte dyrare än rinkaby! Därför att en VVS-are är dyrare än online-butikerna är att dom står för garantierna ÄVEN om kunden har köpt materialet själv och en firma
Krilleman: Vägtumman är nästan hälften så billig i dim 200 än markavlopp men dock utan muffände. Har personligen lagt massor med 200 vägtrumma och tycker det funkar bra! Så valet tycker jag inte är så svårt... Tycker dessutom den är styvare i hållfastheten är 200 markavlopp tack vare ribborna. Och nej det sitter inte gummiringar på vägtrumornas muffar utan gummitätningen monteras i
Taxen: En sån här brukar vara bra att ha. http://www.blocket.se/kalmar/Rensskopa_eller_Kloakskopa_33480930.htm
jordraketen: Röret från hydropress till förbrukning ca 2m, kommer där att bildas kondens på utsidan så man ska ha på rörisolering? Anläggninge kommer att stå i ett isolerat förråd ca 10 gr på vintern kanske.
vojma: Ja då så... Starkt jobba i helgen förresten. Ska bli spännade att se bilderna på bloggen. Skål!
Fluxor: Nu är jag nästan klar! Gjort det absolut värsta. Finjobbet kvar. Rördragningen! :) Tack alla!
karl oskar: det är en gammal autotrolventil, 155 eller 255. hur ser det ut under det svarta locket? troligen en avhärdare.
Annananna: Nu hoppas jag att bilden kom med....;)
patrikjepp: okok, jo det lättast är säkert att byta ut den ifall det inte är nått enklare som sagt. tack iaf.
Krilleman: pem i klenare dimensioner blir allt för mjukt om man vill ha en snygg och stadig konstruktion... Enligt min mening... Då passar raka 16 Alu bättre...
Arkitekten2: Gäller det inbyggnad så ska du naturligtvis kika på danska Volas sortiment, det är ju deras specialitet...
Patrick E: Beroende på djup och bottenförhållanden så kan du ju ha ett rör nedslaget i sjöbotten och sänka ned intagsröret så att det hänger fritt 0,5-1 m ovanför sjöbotten. I det nedslagna röret fäster du en lina så att du kan lyfta upp silen vid behov och inför vintern. Med linan kan du enkelt justera höjden över sjöbotten för intagsröret och silen.
Patrick E: Välkommen till forumet! Enklast är väl att du på lämpligt ställe monterar på en T-koppling där du kan stänga av vattnet till sommar resp permanenthuset. Till permanenthuset kan du t ex lägga Maxitherms isolerade rör med inbyggd självreglerande värmekabel. Har du idag någon tryckströmbrytare och hydrofor/hydropress ansluten till pumpen? Med två hushåll anslutna så måste bägge
Enk Projektet: [citat] Håller med 100%, det är lätt att saker här blir sanningar pga av tyckande och känslor och inte av kunskap....
slacker: Tror jag hittade vad som krävs!? http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=922
jarlhov: Hej finns det någon vänlig själ som vill hjälpa en behövande medå Dahls eller Ahlsells prislista för VVS. belöning utlovas för rätt lista. Maila gärna jarlhov@gmail.com
cwell: jag har problem med att det kommer in vatten bakvägen från utloppshålet tydligen är det inte riktigt tätt runt utloppshålet vad skall man tätta med?? trekammarbrunnen är i betong och röret i plast det måste finnas någon typ av fog som man kan täta det tacksam för alla tips
läppglans: Hej jag håller på och installerar inbyggnads toalett. Har fått lite problem med avloppet. har 2 alternativ: alt.2 höja nichen samt toaletten med 5-8cm för att få avloppet stämma men då stämmer inte 1m markering på ställning men hur viktigt är det? alt. 1 förlänga utloppet från wc:n med 10-15 cm 90mm rör (fram till 90' böjen 90mm/110mm) och då är frågan om det är ok för jag
jwarman: Ja, jag är säker. Det är en amerikansk nippel med 1/2 NPT hane och M25 hona. En sådan här, http://www.sealconusa.com/strainrelief/adapter_nc/at_1225_br.html.
Maffe.Eke: Hej, Bara genom att studera bilden, kanske det kan vara så att en del från Gustavsbergs termostatblandare fungerar. Det är komponenten för vattenflöde av/på i termostatblandaren, de kallar det överstycke. Slaget i dessa är 90 grader från noll til fullt (keramiskt) innerdelen på dina ser likadana ut. Åk till en Comfort butik eller liknande, de brukar ha reservdelar hemma så att du kan
Mikaeln: Jag har justerat trycket i hydropressen men märkte då ingen förbättring. Dock verkar pumpen gå jämnt nu med två spridare öppna. Orsaken kan vara beläggning från vattnet som satt sig i spridarna. Så dumt av mig, borde testat spridarna först. Stort tack till alla som engagerat sig i mitt problem. Med förhoppning att om någon har liknande symptom, kolla spridarna först. Till sist tack
pegee: Det finns många orsaker till illasmakande vatten. Eftersom det är en grävd brunn skulle jag sätta en slant på att ytvatten kan tränga ner i brunnen och försämra smaken. Det kan också vara rötter som trängt i brunnen och ge smak. Järn, mangan, koppar är metaller som kan finnas i vattnet och ge smak och ev missfärgning. Filter med aktivt kol tar bort det mesta av smak, lukt och div