Vatten & Avlopp
lordi: Har du gamla galvade rör till kallvattnet? I så fall kan det vara så att de börjar bli igenkorkade. Då uppstår precis det fenomenet som du beskriver.
systemfel: vänta och se. kan ju vara att du har fått smuts i själva innerdelen. tex koppar stoft från rörkapning mm
krilon: Nja, om det är övertryck i tanken vilket det inte ska vara. Jag har en likadan fast mindre nu och den är inte tät (och luktar inte...). Skarven kommer att vara åtkomlig efter installation, så om det blir något hål borde det inte vara något problem att trycka till lite silikon. Men som sagt, helt tätt behöver det inte vara.
Göran.W: Gjutjärn utan tvekan för dom är betydligt tystare ffa dom i rostfritt låter som f....
Göran.W: Hård löda med mässings lod är väl det ända rätta eftersom det redan är gjort med mässingslod. Silver lod hade med funkat. Känns lite vanskligt med kemisk metal.
Oppe: Bara man ser till att det inte "saggar" så är alla sätt bra utom dom dåliga.
Holpers: Tjena Är det någon som installerat en AQA Total vattenavhärdare, mjukfilter? http://www.vattenteknik.se/SE/Aqa+total/ Låter som en för bra lösning för att vara sann? Jag måste ha en avhärdare men blir vansinnig om man lägger 20 loppor på något lurendrejeri eller halvbra produkt. Någon som installerat och testat denna?
ZeroX66: Skulle skruva loss bulten när jag märkte att den var lös. Drog åt den lite och nu är den tät. Tur att man inte tog dit röris :)
hempularen: Jag tror det är svårt att uttala sig som så här på nätet. En dylik skada tror jag att man kan låta torka ut av sig själv, om det inte pågått för länge, så att lim under mattan börjat brytas ned. Beror säkert också på om det finns mycket vatten absorberat i ev. isolering. Jag föreslår att du kontaktar ditt förs. bolag. De skickar då ut någon som undersöker skadan och som
jerk: Eller så sätter du separat rört till alla ställen och sätter en större fördelare i början på hela systemet. Då kan du dra alla rören utan att fundera. Du slipper dessutom vänta på varmvatten i duschen eftersom du då först skall mata fram varmvatten via ett 18 rör till köket och sedan vidare till duschen. Kostnaden blir nog densamma och du slipper sätta en fördelare under
mulpac: Något som händer när trycket ökar eftersom vattnet värms upp och expanderar. T.ex. säkerhetsventilen som vibrerar.
olah46: Jag skulle vilja lägga ner en djupbrunnsborr i en intilliggande sjö , dra en PEM slang till min duschstuga och funderar på om ngn har synpunkter på detta : * funkar en djupbrunnspump i sjövatten ? Är vattnet tillräckligt rent eller finns ngn lösning på om det beövs filter omkring ? * om jag lägger pumpen på ett par meters djup ( under is ) kan den ligga kvar under vintern ? * om jag
fredguy: det är kommunalt. men idag fixade vi rören och plaströren skarvades ihop med befintligt avluftningsrör. mvh
JerreEssberg: Bara att göra som Gustavsberg säger: Ta en brytkniv, eller en tunn kockkniv, och skär mellan cistern och skål. Det är en ca 3-4 mm tjock skumgummipackning med dubbelhäftande tejp på båda sidor. Och sedan är det bara att byta bottenventilen, skrapa rent packningsytorna och montera den nya packningen på skålen och sedan sätter du tillbaka cisternen. Det har aldrig gått några flisor
cederbusch: Ska man vara petig, och det vill man kanske i försäkringssammanhang, så ska du inte blanda ihop de olika tillverkarna med varandra. Har du Uponors pex-rör så ska du använda Uponors fixturer och rörkopplingar. Jag har kört med Uponors dosor i hela badrummet utom till elementet. Då slipper jag blandarfästen mm, allt hänger i själva fixturen och täcks med en bricka som håller tätt.
mookie: Hej, wiesel svarade du på ursprungliga postaren eller min fråga från igår? Om det var mig du svarade bör jag göra något med detta avslut eller är det lugnt ur hälsoskäl så länge jag inte gör nått? Tänkte om materialet började smulas sönder med tiden och ramla ner? Den sitter i en slags extra skafferi och på botten kan man se en hel del smulor, men det kan lika gära komma från
Åbacka: Problemet verkar löst. Jag har två kranar på utloppssidan, en i mitten ungefär och en i slutändan. När jag har spolat vatten i slutändan verkar det som att det har sugits in luft via mittenkranen. Denna luft har sedan backat ner till pumpen och orsakat problemet.
Krilleman: Klart man kan dra upp vattnet på vinden men där råder ju alltid frysrisk, låter inte som en bra ide enligt mig. Håll dig på varma sidan av isoleringen, det brukar lösa många problem!
racebubbla: Tack för svar!! Oj då. Vad kan man göra åt det?? Finns det något att göra??
a k o: Tack för tips kamrater! Ska mäta och titta till helgen!
RoughChuck: Skönt att det löst sig ...( skulle kanske passa i en ÖoB reklam...;)) Ledsen att jag hade fel om att det skulle/borde finnas en renslucka, men nu har du en iaf:)
pingis: Nu har jag släppt ur vatten och tryckt i luft och allt fungerar jättebra. Tack för hjälpen.
Elaine--85: Det du kan göra är att kontrollera hur tjockt lagret med flytslam är i första kammaren. I en slamavskiljare (3-kammarbrunn) sjunker det mesta slammet till botten men en hel del flyter även upp till ytan. Det bli en vattenfas i mitten, mellan flytslammet och bottenslammet, och det är det vattnet som rinner över till nästa kammare genom en öppning i kammarväggen en bit ner. Om du har ett
jarlh: På plats. F*n vad trångt det var. Jag var fick montera bort lysrörsarmaturen för att kunna stoppa i hiss-stången för bottenproppen i efterhand. (Tyckte den var i vägen då jag skulle montera själva blandaren.) Nu ska jag belöna mig med en kopp kaffe innan frugan drar med mig till Plantagen...