Vatten & Avlopp
norrbottenstorpet: [citat] Fördelarna ja, men jag ska gjuta en platta i vilken jag hoppades på lägga all rördragning (slangdragning). Om jag inte vill ha utanpåliggande rör, måste jag bestämma mig. [citat] Återigen har jag inte skissat upp hela sanningen. Värmekällan är en värmepump av lite större modell, som shuntar och styr utgående vattentemp genom såväl ute som innegivare. Nuvarande
peetan2: Då var det utrett - tack för snabbt svar Jerre! //Peter
Krilleman: Standraddimension till köksblandare är ju 15mm Cu. Då följer man reglerna! Och en 16 Alu ger mer vatten!
Taken: Tackar för svaret, ska försöka men vet inte om jag riktigt får loss den ändå. Det sitter en rund ring längs ner som man kan flytta upp och ner, är det den ringen man ska trycka på eller är flikarna under den? Vad jag kan se så stämmer utseendet på spolmekanismen med den som är visad på sidan 4 i denna PDF: http://www.ifosanitar.com/public/mb_files/14/4397/11-01.pdf
PCLarsson: När jag handlade hos MDT Markvaruhuset i Haningen så frågade killen mig om jag inte ville ha svarta rör sista biten som kommer upp över marknivå. Självklart sa jag JA. Så visst finns dom;)
Karl_U: Det är 4 hål till inom 50 m radie. Alla har olika sorts vatten så jag tror inte vi delar vatten. Vårt anses bäst men nu är det slut... Jag har inte hört om att någon annas brunn skulle ha sinat. Det där med att det kanske är ejektorn/pumpen som är källan till problemet låter ju intressant. Det är ju svårt att kolla utan att dra upp den. De gånger jag tror att den har gått tort
systemfel: nä det går nog bra.. med 90 mm rör :) men låt inte barnen spola ner tyg .. var på ett jobb där jag undrade vad det var för tråd när jag lyfte toaletten .. jo det var ett par trosor som var ner spolade :) funka bra 2 spolningar men 3tdje spolningen då började vattnet trycka upp igen..
Göran.W: Motor skyddet ska stå på 1,9 Ampere. Det är inte så att det går baklänges för då får man väldigt lågt flöde och det kan säkert lösa motorskyddet med. Man kollar enklast om den går på rätt håll genom att koppla loss slangen från hydroforen och sen starta pumpen och se hur mycket den ger. Sen byter man plats på 2 faser och kollar igen flödet. Där den ger mest vatten där går
magnu: Hopplöst att inspektera anoden. Hade tidigare en liknande anod. Det var i princip oändlig väntetid på att tömma beredaren. Köp en ny anod. Förbered med lin på de nya anoden. Stäng av vattnet och lätta på trycket. Se sedan till att alla kranar är stängda. Sedan byter du anoden utan att tömma beredaren. Om du är lite snabb rinner det inte ut speciellt mycket, det går fort att torka
stefan64: Då var det inkopplat och den började genast spruta vatten och sand. Fyllde man en hink med vatten så var det nästan en dl sand i botten av hinken. Efter en stund stannade pumpen pga sand. de fick plocka upp pumpen och plocka isär den för att skölja ut all sand. Vi hade precis innan dess spolat brunnen med spolbil. är det vanligt att det kan bli så? Efter att ha fått spruta vatten ut i
Immobil: Grattis! Men hur kunde ni få upp slangarna, genom att borra från sidan?
Chepo: [citat] Har nu kört på köksblandare till TM i ett halvår. Funkar kanonbra! Rekomenderas för att slippa avstängningsventiler på synliga/bökiga ställen!
magnu: [citat] Comfort i Sollentuna. Inget jag kan rekommendera. Dyrt och ohyfsad personal.
norrbottenstorpet: Jag tolkar det som ett avrinningsavlopp från en panna, typ? Ja avlopp läggs ofta i makadamlagret under en platta. Men kan naturligtvis även läggas djupare om så behövs. Kommer du ut på bar backe, kanske frostfritt djup kan behövas (även om vanliga avlopp sällan fryser, då innehållet i dem bär med sig en del värme, typ duschvatten). Om du bara förväntar dig att få ut 100 gradigt
engdahl_86: [citat] Låter bra de. Tänkare att han kostar ca 4000:- för en dag. Och de tar nog 3dagar cirka,
Apart: Tack för svar! Det är inte kranen det är fel på – det är pumpen. Men eftersom den var rostig och inte såg så trevlig ut så köpte jag en ny också. Samma upplägg alltså. Fast... när jag sa i butiken att jag ville köpa samma grejer, fast nya, sa att den blå kranen inte var till... hmm... minns inte varför de underkände den men de gav mig en med grönt handtag istället (men
ltz: Noterade att där fanns kalaspriser på t.ex golvvärme. Någon som har erfarenheter av kvaliteten? Samma sak med rör-i-rör system, förefaller vara halva priset från våra lägre prislappar? Resan från södra sverige skulle innebära 2 broöverfarter och ca 20 mil från malmö.
karl oskar: din greensand dör och får inte kvar sin katalytiska oxiderande effekt för järn. Skulle det ske är det dock ganska enkelt att konvertera ditt filter för mangandioxid som inte kräver några kemikalier. Jag skulle rekommendera dig att göra ett nytt vattenprov för att se hur vattnet är. ex LMI, eurofins, alcontrol
Fluxor: [citat] Filtret du avser TROR jag byttes av värmeverkets tekniker. Det var ytterst lite smuts i det, och det blev ingen skillnad efter bytet.
systemfel: har hänt mig med har inte hänt något enu.. men det är välkl inte 100% bra att vecka slangen.. men tror inte något faktist händer.. kanske lite mindre flöde av vatten kanske
systemfel: 2 st avstägnings ventiler e väll inte fel typ r 15/10 eller 15/15 och sedan sätta halvkoplingar typ pipefix eller halvkopplingar med klämring. typ så att du kan underhålla blandraen om den skulle börja droppa elller liknande.. så slipper du stänga hela badrummet eller huset
ZeroX66: Ska kolla med Sörbergs i Gnesta igen och se vad de säger om detta. Klockan visar 2,8 och mätaren 3,5 ?? Klockan visar alltså för lite. De flyttar sig inte heller när man tappar ur. Verkar ha fastnat där!? http://www.rip-off.se/images/matare.jpg (ser att ngn tråd skymmer, men 3,5 står det där) http://www.rip-off.se/images/klocka.jpg Vad är fördelarna med ejektorpump vs dränkbar? Om
Hene: För det första är min egen erfarenhet att badrummen nästan alltid ligger över/under varandra, både i nya hus och gamla (min erfarenhet är dock ganska begränsad). När de inte ligger på det viset så är väl det normala att dra ner avloppet i en vägg nära övervåningens badrum för att sedan koppla samman med övriga avlopp (kök, tvättstuga och det andra badrummet) under huset. Jag
Nhqp: Tror inte att du får något svar. Tänk att det ska vara så svårt att erkänna att man gjort en miss. Är väl bara att ta "smällen" på rätt sätt och ta lärdom istället. Blir det fel är det bara att göra om och göra rätt.
muskifjordi: Bra info Lars Kongo, vi ska till att göra ett nytt mikrobiologiskt prov i helgen - får se vad det ger för utslag. Första provet gjorde när brunnen använts lite.
carra: Jag har en 25 meter lång ledning för avloppsvattnet (BDT plus toa) från huset till slamavskiljaren.Det finns ingen i huset stående, över taket gående ventilation.Det finns inte någon ventilation alls,förutom 2 ventilationsrör upp över mark på den långa ledningen.Eftersom huset "står i en grop"o det långa avståndet till slambrunnen ligger densammas botten på cirka 4 meters djup.Jag
pcpro: Du kan ha rätt där, men för att Legionella ska komma ifråga krävs längre stillastående vatten av "rätt" temperatur. Min ide bör ju fungera så att pumpen startar och flyttar nytt kallt varmvatten regelbundet till kallvattenledningen. Kopparhalten i varmvatten, finns det några mätningar/statistik på sådant ? Legionella växer till sig i vattentemperaturer mellan ca 20°C -och 45 °C,
apotekarnes: Är det en sån här du har: http://www.fmmattsson.se/upload/57637/sv-44988.pdf ? Titta på bild F och delen som heter kranöverdel. Det är antagligen den som är trasig. Jag vet inte om det går att köpa bara den, men jag vet att man kan beställa kranöverdel samt spindel t.ex. här: http://www.evbutiken.se/kranoverdel-p-752-c-838.aspx Att byta ut överdelen kräver en skiftnyckel och borde