H
hempularen: I princip så får du bygga in vilka rör som helst. Men vissa typer är mer bekväma. Kallvattenrör skall kondensisoleras i vissa lägen, har inte helt begripit när det är krav på det. Men Rör i Rör eller Prisolrör löser det problemet.
1 svar · 1,5k läst
Raceman
Raceman: Det verkar som om det är något fel med avluftningen.
1 svar · 1,2k läst
svartöra
svartöra: Använt med omdöme är kaustiksoda nog inget problem. Problemet är när omdömet brister och man häller i ett kilo eller så, med bara lite vatten som kyler. Utan att ha provat kan jag mycket väl tänka mig att värmeutvecklingen knäcker såväl plaströr som gamla järnrör om man har otur. Men man kan inte skydda folk från allt, så försäljningsförbud vore ju att ta i ganska mycket...
25 svar · 47,5k läst
S
stiga_villa: Hydrofortanken släpper 0.2bar i tryck per dag. har stängt av in till huset så det verkar vara nere i brunnen. Har bytt till dränkpump tidigare i somras och det har hållit tryck i ca 3mån tills nyligen. Kan backventilen sättas igen på dränkpump?
0 svar · 2,8k läst
C
corre: Jag har ~10m LK Pex mellan inkommande och köket. Om det får stå en helg utan förbrukning, och man inte spolar innan användning så finns det en svag bismak. Under normalt vardagsbruk har jag inte märkt något alls.
9 svar · 3,9k läst
N
Nicke75: Nej jag har ett vred för både varm och kallvatten och märker ingen skillnad i tryck. Antar att blandaren mixar det själv. Ska nog testa och skruva bort den och se hur det ser ut.
2 svar · 1,8k läst
Göran.W
Göran.W: Låter klokt för om man har för klen slang får pumpen jobba längre för att pumpa fram x liter och det kostar mer el vilket många missar och snålar några kronor på slangen och betalar sen mång dubbelt mer i el kostnad än vad större slang kostat.
3 svar · 2,0k läst
E
Eld: Tidigare fanns det en stående stam ungefär där toaletten ska placeras men den är borta. Denna del av avloppet slutar med toaletten. Den nya stående stammen ansluter 1-2m längre ner på ledningen och på den nya stående stammen sitter det ett rensrör längst ner.
4 svar · 4,1k läst
L
Lajm: Det är bara 1 säkring, alltså bör det också då vara 1 fas. Ska fixa vattnet först innan jag börjar joxa med elen. Tack för hjälpen hempularen, du skrev så t.o.m jag förstod :)
6 svar · 6,2k läst
C
corre: Om det sitter ytligt i taket kan du offra lite pengar på varmvatten i toastollen och känna var röret går. antar att du ska regla med iaf 28*70 eller likande innan innertaket ska på, och då spelar det inte så stor roll om du har en frizon på 0.5m där röret går
5 svar · 1,5k läst
M
mulpac: [citat] Ja, precis. Det är samma tryck på vattensidan som på luftsidan, men du har för liten luftvolym. När du pumpar stiger därför trycket på vattensidan. Du släpper ut vatten och trycket sjunker, pumpar igen och trycket stiger. Till sist har du släppt ut allt vatten ur hydropressen, vilket gör att trycket inte längre stiger på vattensidan när du pumpar. Du har lägre tryck på
3 svar · 4,7k läst
R
RtZ: Tack för tipsen! Och om någon skulle vara felstavat, så rättas det till genom Google :) Har läst och kikat på internet nu, och det viktigaste verkar vara att kunna gänga utvändigt. När man gängat några rör kan man köpa kopplingar för att sammanfoga dem, och kopplingarna har ju gängorna invändigt. Jag är väldigt intresserad av att lära mig mer om det här, men vart ska jag
3 svar · 1,6k läst
M
mulpac: Den här guiden är rätt bra http://www.rinkabyror.se/pages/help/storleksguide.aspx
2 svar · 869 läst
C
CattisB: Efter 9 månaders felfri drift av ny Robota hydrofor/pump till vårt egna vatten (har nedgrävd spets) skulle vi byta duschblandare. Stängde av vattnet, tömde rören, bytte blandare och satte på allt igen. Sedan dess har det bara strulat. Pumpen levererar fullt tryck i en kort stund sedan faller trycket och det kommer knappt ut något vatten i duschen. I vattnet kommer dessutom grus. Vilket ju
0 svar · 1,5k läst
K
karl oskar: om det bara är ditt varmvatten som luktar ska du byta ut din anod i din varmvattenberedare till en i zink istället för magnesium!
4 svar · 1,2k läst
A
AndersS: [citat] Du måste ha någon form av avlopp där du har värmepumpen. Vid serviceingrepp eller fel kan du ju få ut både vatten, köldmedia,etc, på golvet. Det bästa är att hugga upp golvet och dra om avloppsrören.
5 svar · 3,0k läst
M
MPeterG: Den som vill ha en idiotsäker, billig (nästan gratis) djupbrunnspump som dessutom inte tar större plats än en slang, kan alltid göra en s.k "Mammutpump" (Airlift pump), som bygger på att luft från kompressor (helst oljefri vad jag förstår) ledes in i en slang vid slangens nedre ände. Luftbubblorna gör att vattenpelaren i slangen blir lättare än omgivande vatten i brunnen och lyftes
0 svar · 8,6k läst
E
elmont: Det går utmärkt att pumpa in luft i en hydrofor, fördelen är att luftkudden blir större och du får längre mellan till och från slag. Har man ca 80% vatten i tanken när den slår i från vid ett tryck på ca 3 bar fungerar det mycket bra.
2 svar · 14,4k läst
A
aivo: Oljeavskiljare som kommunen har kännedom om ska tömmas minst en gång per år. Iafl där jag bor och verkar ( jobbar som slamsugare). Och sedan kan jag meddela att dom går att tömma med en vanlig slamsugare. Bilen görs ju ren i tanken när man byter mellan olika typer av innehåll.
7 svar · 4,1k läst
Alpha
Alpha: Känner igen problemet och passar på att fråga lite egna frågor.. Tror att vattnet här är järnrikt och brunnen är borrad på tidigt 80-tal enligt uppgifter, just på våren brukar det kunna bli rejält brunt vatten om det beror på lågt vattenstånd eller igensatta bomullsfilter typ björnfilter, kanske kombinationen? Kan det vara foderrör, vattenrör som förmodligen är av järn som
5 svar · 7,3k läst
·
S
sälenstuga: Det finns ju något som kallas dolda fel, och för det står förra ägaren i upp till tio år??? Eller har det ändrats?
3 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Ser ut som något billigt, typ IKEA. Men andra ord, byt! Finns massor med läsning om det billigare segmentet blandare kontra dyrare kvalitets blandare att läsa om här på forumet!
2 svar · 2,5k läst
·
C
corre: Najs :) Tack!
4 svar · 1,3k läst
C
4 svar · 1,3k läst
ama3282
ama3282: Det gick kanonsmidigt. Bort med den gamla pumpen och dit med den nya. Kopplingen stämde direkt och allt fungerade när jag slog på strömbrytaren. Tack för hjälpen.
2 svar · 1,4k läst
·
2
2slow4you: vet nu redan det är det nån som vill ha hjälp med sånt så hjälper jag till
1 svar · 1,0k läst
gadeberg
gadeberg: Ja som en avrinning. Lite otydligt där kanske
4 svar · 3,4k läst
S
systemfel: :) funkar fint krilleman. men man ska ju inte spänna i hjäl sig på att hålla stålspunna slangen :) bara lite på det sista .. lilla lilla... aha fatta inte ni mena alupex.. vete fan vad. jag tänkte på.. .. .annars funkar ju geggan.. fint :) unipack.. kärt namn
11 svar · 5,6k läst
D
dunken: Pratade med purus , som skulle skicka ut ett nytt till mig .
4 svar · 5,3k läst
·
T
Tux: Visst kan det vara på det viset att vi återigen har ett begynnande stopp, vilket i så fall känns tråkigt. Spolbilen som var här spolade inifrån och ut mot gatan och borde ha fått med sig all skit på vägen. Får hålla lite uppsikt på detta men just nu verkar det i allafall fungera. Bra flöde överallt och inget bubbel...
23 svar · 36,8k läst
Ludwig
Ludwig: Vi har ingen i brunnen (grävd -39) men väl en monterad direkt på pumpen. Lätt att byta och inte dyr. Glöm inte att stänga av inkommande vatten och släppa ut trycket innan ni skruvar av den!
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.