Någon som vet varför pumpen startar var 5 minut i ca 10 sekunder?
Alla kranar och dylikt är avstängda.
Har det något med varmvattenberedaren att göra?, men det ska det inte ha.
Den är på 25 liter och går upp till ca 1.6 bar, sen sjunker mätaren till ca 1 bar och
pumpen startar igen.
Bor i villa med 2 plan dvs. 1 badrum uppe.
Skapligt tryck på vattnet annars.....
Tacksam för snabba svar.
Kristian:(

Kan man ställa in pumpen på någon skruv ang. avslagstryck/ påslagstryck,fattar inget???

Kan inget om Hydroforpump, har själv en hydropress med ned sänkt pump i borrhålet.
Men spontan känns det som om en backventil inte fungerar, om du nu har en sådan.
Vattnet rinner då tillbaka och trycket sjunker eller så har du läckage någonstans, antigen läcker det ut vatten någonstans eller så kommer det in luft någonstans.

Du saknar luft i hydroforen/hydropressen, pumpen ska gå längre än 10 sekunder.
Sedan har du kanske en liten läcka men börja med luftpåfyllning så kommer problemet att minska.

Protte

prototypen skrev:
Du saknar luft i hydroforen/hydropressen, pumpen ska gå längre än 10 sekunder.
Sedan har du kanske en liten läcka men börja med luftpåfyllning så kommer problemet att minska.

Protte
Det kanske saknas luft men pumpen borde inte starta var femte minut ändå, eller?

Backventilen håller inte tätt...
99% säker, vi har ofta samma dilemma i sommarstugan.

Backventilen som hänger nere i brunnen?

kristian76 skrev:
Backventilen som hänger nere i brunnen?
japp, det är den som slår till när önskat tryck är uppnått..
Läcker den tappar den sakta tryck, till slut måste pumpen bygga upp tryck igen.

cust3000 skrev:
japp, det är den som slår till när önskat tryck är uppnått..
Läcker den tappar den sakta tryck, till slut måste pumpen bygga upp tryck igen.
Blanda inte ihop backventilen med tryckströmbrytaren. Backventilen gör det som alla backventiler gör, den förhindrar att vattnet rinner ut bakvägen. "Slår till" gör den knappast.
Hur som helst så är det en källa till problem. Det kommer in skräp i dem som gör att de fungerar dåligt, eller så blir de helt enkelt utslitna och fungerar inte alls.

andersmc skrev:
Blanda inte ihop backventilen med tryckströmbrytaren. Backventilen gör det som alla backventiler gör, den förhindrar att vattnet rinner ut bakvägen. "Slår till" gör den knappast.
Hur som helst så är det en källa till problem. Det kommer in skräp i dem som gör att de fungerar dåligt, eller så blir de helt enkelt utslitna och fungerar inte alls.
Jag blandar inte ihop....
den slår visst till så att inte vattnet rinner tillbaka när pumpen slutat pumpa.
Tro mig, tryckvakterna vet jag vad det är....dem pratar jag inte om

i detta fall är det sannolikt backventilen, INTE tryckvakterna.

Läs vad jag skriver! "andersmc"

Ni får tjaffsa hur mycket som helst, går pumpen i 10 sekunder så fattas det luft i hydroforen/hydropressen.

Sedan räcker det att bara en liten gnutta vatten läcker ut så startar den igen.
Utan luft så blir det ingen buffert.

Protte

prototypen skrev:
Ni får tjaffsa hur mycket som helst, går pumpen i 10 sekunder så fattas det luft i hydroforen/hydropressen.

Sedan räcker det att bara en liten gnutta vatten läcker ut så startar den igen.
Utan luft så blir det ingen buffert.

Protte
Vet inte hur andra har det men jag har ca 2 bars skillnad mellan till och frånslag.
Det ska läcka mycket om trycket skall sjunka 2 bar utan någon annan förbrukning.

Melton skrev:
Vet inte hur andra har det men jag har ca 2 bars skillnad mellan till och frånslag.
Det ska läcka mycket om trycket skall sjunka 2 bar utan någon annan förbrukning.
Inte om luftkudden är mycket liten, och det blir den med tiden om hydroforen läcker lite luft.

Tänk dig att hydroforen är nästan full med vatten och att det bara är en liter luft i toppen vid 4 bar. Då räcker det att det läcker ut en liter vatten för att trycket ska sjunka till 2 bar.

Det är därför man brukar behöva tömma hydroforen ibland. Då återställer man luftkudden. Eller så monterar man en påfyllningsnippel med bilventil och fyller luft med en pump.

svartöra skrev:
Inte om luftkudden är mycket liten, och det blir den med tiden om hydroforen läcker lite luft.

Tänk dig att hydroforen är nästan full med vatten och att det bara är en liter luft i toppen vid 4 bar. Då räcker det att det läcker ut en liter vatten för att trycket ska sjunka till 2 bar.

Det är därför man brukar behöva tömma hydroforen ibland. Då återställer man luftkudden. Eller så monterar man en påfyllningsnippel med bilventil och fyller luft med en pump.
Ok, då har jag lärt mig det. Har ju bara erfarenhet av hydropress, skall jag sänka mitt tryck med två bar så måste jag köra ut mycket vatten.

Samma sak gäller för hydropress, de flesta läcker luft men det kan ta flera år.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.