J
JerreEssberg: Byt allt när du håller på. De som sitter genom murade väggar brukar inte vara så svåra att få löss när man först börjat riva. Kapa på båda sidor och banka ut de med en stång eller järnrör.
7 svar · 1,8k läst
Byggjanne
Byggjanne: Jag ogillar verkligen när trådar slutar utan att man får veta hur det gått. Och nu är jag precis likadan själv. Nåväl, Rinkaby Rör bytte ut pumpen utan minsta tvekan och nu är allt frid fröjd! Case closed!
2 svar · 2,3k läst
·
L
liamab: har en Mora blandare som nog behöver plockas isär och rengöras från kalk smuts. för den ger dåligt värme från dusch och fyllning till badkaret. sätter jag på blandaren till handfatet 2 m ifrån blir det riktigt varmt som vi vill ha. tips. är det att lossa hela blandaren eller såg det fanns 2 st typ större skruvar på ovan sidan annars.. lossa dem och fylla med ättika ? alla tips och
0 svar · 7,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, Luft/vatten-värmepumpen struntar om i om nåt värde skulle vara för högt eller lågt. Att koppla in vattnet i huset är också bra. Då får ni en omsättning av vattnet (dusch, bad, disk mm) som snabbare gör att borrkaxwet o annat försvinner. När vi fick vårt vattenbrunn borrad så var varken hus eller annat på plats. Efter ett par månader flyttade vi in i husvagn på tomten och
3 svar · 7,3k läst
M
MiZe: Jo det "borde" funka, men så skulle inte jag göra. ska man promt ha en koppling lär man iaf ha en som är avsedd för ändamålet. Vanlig klämring med avsedd stödhylsa funkar men är inte lika säker, och är det en koppling som är inbyggd (vilket man inte får ha) utan möjlighet att inspektera känns det dumt att inte göra det så bra som man kan. Bäst är att dra ur det gamla och in
15 svar · 8,1k läst
Krilleman
Krilleman: d^_^b
5 svar · 1,5k läst
Krilleman
5 svar · 1,5k läst
L
lordi: [citat] Vid synligt montage skulle jag välja pressning. Om man måste skarva dolt så skulle jag köra på hårdlödning (om det går utan att elda upp huset). Gängade rör som är rätt tätade med lin och locherpasta är också ett säkert skarvsätt, däremot mer tidskrävande, så det används sällan numera.
13 svar · 4,6k läst
F
fidelie: Dalbotös: Det beror ju faktiskt på vilka värden man har. Allt ska ju vara inom rimliga gränser, varken mer ellre mindre liksom :)
10 svar · 1,9k läst
V
växelventil: Hej! Det som är intressant är själva radiatorventilen som helst ska vara av samma märke för själva termostat ventilen finns som utbytes som passar till dom flesta radiatorventiler.För att få termostaten att fungera så bra som möjligt och att själva p-banden ska ha bra möjlighet att påverka så bör radiatorventilen (ventilhuset) vara lika.
1 svar · 1,3k läst
G
garet: [citat] Ahh, då klarnar det. Jag gjorde tolkningen att slang liggande på golv inte fick förekomma och då blev det kryss i mössan. Tack för förtydligandet!
3 svar · 9,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Se till att få det skriftligt från styrelsen.
14 svar · 4,1k läst
F
fidelie: Ang brunnen i bädden så är det mycket riktigt för att pumpa bort vattnet så att markbädden kan släppa igenom och filtrera avloppsvattnet. Annars är vattennivån normalt någon dm över markbäddens yta... En icke fungerande pump drogs upp ur brunnen och den som stod och gick dygnet runt bytter ut mot en ny som känner av nivån och den anslöts till det där pexröret (?) så markvattnet
25 svar · 38,2k läst
·
C
corre: Tänk på att 110 röret ska sticka 40mm ut från färdigt väggskikt, samt ha bra höjd (lättare att kapa efteråt). (Om du ny fixar toan själv) När du gjuter igen golvet vid brunnen så måste höjden passa ytskiktet med, och ev behöver du fästa patentband eller avsedd hållare så den inte flyter upp.
9 svar · 14,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja rörsvep blir det nu här. :) Och bladskruv ifall jag inte lyckas beställa syskonklamma. Jag får väl återkomma med bilder sen. :cool:
9 svar · 4,0k läst
N
Nisse100: Har bestämt mej för att byta vattenpump och vattenfiltret, Pumpen börjar bli gammal och pumpar dåligt, Och filtret har lagt av, det har slutat att backspola. Min fråga är då, har någon nyligen gjort samma jobb och vad kostade det då? Har kollat runt lite och en 220v djuphålspump med mjukstart som sitter i hålet kostar ca 15000:- Och ett filter ca 18000:- Men vad tar rörläggaren för
0 svar · 6,1k läst
pelpet
pelpet: Om ni kan tänka er att skippa kommoden så kanske ni kan bygga ett eget skåp för varmvattenberedaren, och en matchande bänk med bänkskiva för handfatet. Multiplattor borde funka bra, och dessa kan man kakla på så att det ser snyggt ut. Det finns handfat för bänkskivor. Ett sådant skåp borde kunna förses med en snygg dörr så att det blir lätt att komma åt rör och VVB, och det
7 svar · 2,7k läst
·
A
Avemo: Färg på vattnet är en dålig indikator på om det är drickbart. Det kan vara brunt och helt ofarligt och det kan vara dåligt att dricka utan att svara färgat. Om du är osäker på om det är lämpligt att dricka vattnet är nog det enda du kan göra att skicka det på analys. Det finns filter för att ta hand om föroreningar i vatten, men det kan vara en del pyssel med att sköta dem. Erik
4 svar · 6,5k läst
B
BigGitt: Saknas det en hylsa, kan flera saknas. Kolla alla kopplingar istället för att jaga dolda fel. Men, det är bara min åsikt.
1 svar · 1,3k läst
Olsin
Olsin: Nu har jag svaret på vad som behövde bytas. Ventilkäglans metallplatta hade börjat släppa från skaftet, så det var ventilkäglans platta del som skapade vibrationerna. Vi bytte dock hela kranöverdelen för enkelhetens skull.
3 svar · 9,6k läst
2
2slow4you: nej mitt regnvatten går ut på gräsmattan om det är stuprören du menar och kommunen sa samma sak så dom kom hit och färgade vattenet i dag vatten brunn och den gick rätt men där har det också varit stopp fast bara två gånger
2 svar · 2,0k läst
J
Jenzza: Men å andra sidan bör du ändå byta ut 50-röret till ett grövre, Det duger inte som avluftning.
4 svar · 1,5k läst
B
BigGitt: Vred under bänken. En ballofix.
3 svar · 2,5k läst
slaskman
slaskman: 15meters spiralen från Jula fick loss pluggen. Skit luktade det....
6 svar · 3,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Byt allt eftersom. Det gör jag i mitt hus från 58 och vi har till och med dragit nytt vatten och avlopp från gatan. Håller på och totalrenoverar och vill definitivt inte bygga in nåt gammalt...
4 svar · 5,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tycker också AndersS variant låter bra om man inte har avlopp i rummet. Såvitt jag vet finns det inga krav på avlopp i grovkök. I vår gäststuga/bastu har vi ett förråd där bl.a.inkommande vatten och vvb finns. Ingen golvbrunn, däremot en utslagsvask. Dit har vi lett slangen från övertrycksventilen. Om hela vvb skulle spränga läck har vi inget skydd för det. Har inte ens tänkt
4 svar · 1,6k läst
E
eviljava: Jag gissar att du har ett vattenlås under handfatet? Kluckandet kan ha berott på att vattenlåset var igensatt med skräp (tvålrester, hår, etc) och att flödet blev sämre vilket orsakade ett kluckande ljud när vattnet rann vidare ner i avloppet. Antingen har någonting släppt och åkt vidare ner i avloppet eller så har "hålet" blivit ännu mindre p.g.a. ännu mer skräp? Rinner vattnet
1 svar · 4,5k läst
A
AndersS: De gamla rensbrunnarna i betong gjordes av "rörformar" där man sedan gjorde en bottengjutning, oftast redan från betonggjuteriet. Så gräv på du bara. Om det mot förmodan skulle visa sig att det inte finns någon botten, någon egenkonstruktion, när du når nedkant på brunnen så är det bara att ösa i lite grovbetong och trycka till det så det blir en botten.
4 svar · 5,7k läst
gadeberg
gadeberg: Öppna upp och kolla på vipp armarna till knappen. Dessa kan man pilla upp. Står som sagt om det i länken
2 svar · 29,0k läst
DjAlbert
DjAlbert: Öh..Va? Vad gör sandfånget för nytta? Har ni dagvattenbrunn kopplad på det vanliga avloppet? Då kanske det är dags att göra om det, då dagvatten och gråvatten inte får blandas. Om det är från en brunn i ett garage så kanske du ändå vill byta enheten mot en modern oljeavskiljare så ev. utsläpp tas om hand om. Om den idag inte har nån funktion där så kan du väl ta bort den och
1 svar · 11,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.