Som sagt ett struligt avlopp...
Men vi tar det från början. Ett hus byggt -35 och tillbyggt -83 med gästtoalett och tvättstuga i bottenvåning och vanligt sovrum på övervåning. Det är toaletten som strular ovanligt mycket för mig. Har haft en 3-4 stopp i toan sedan mitten på december men av den lindrigare sorten, dvs att det släpper när man spolar och låter vattnet stiga i stolen.
Grejen är när det släpper blir det ett baksug så kraftigt att den suger ur vattnet ur vattenlåset på handfatet. Så jag klurar om det är ett avluftningsproblem. Något avluftningsrör finns inte på taket på den tillbyggda delen men det finns det på den gamla och i den delen av huset har det aldrig varit några problem.
Men min fråga: Om det inte finns någon avluftning för gästtoaletten kan det vara det som gör att det blir stopp eller är det troligare att det är rören som ligger med bakfall?
Hoppas att jag gör mig förstådd då jag alltid haft svårt att uttrycka mig i skrift.
Hursom tacksam för svar.
Tjoo

Testa att byta vattenlåset i handfatet till ett membranvattenlås, det kommer då även att fungera som avluftning.

Troligtvis så kan du hitta ett membranvattenlås som passar hyffsat lätt, ifall du kan ta lite bilder på befintligt vattenlås och rör till handfatet så kan säkert någon här hjälpa dig att hitta rätt delar.

Det finns även små avluftare som du kan sätta på avloppsröret från handfatet. Du kan behöva köpa ett nytt avloppsrör med en nippel på. Det löste mina problem som var liknande dina.

Har du en länk hur den ser ut? Har nämligen ett liknande problem.

Här är avloppsröret. Och här är vacuumventilen jag menar. Jag fick min av en rörkrökare på jobbet och vet därför inte var man kan köpa den som privatperson.

Nu kanske jag är ute på hal is här men om vattenlåset i handfatet skulle fungera som en avluftning luktar det inte avlopp i hela gästtoaletten då? Likadant med vacumventilen? Antagligen inte men jag måste ju fråga då jag aldrig hört talas om dessa prudukter.

Men avsaknaden av en luftning kan alltså ställa till sådana här problem utan att det är fel på rören?
Hade t.ex en jobbarkompis granne som fick tillbaka det han spolat ner i muggen. Alltså han spolade ner skiten gick ut och kom tillbaka efter några timmar och då hade skiten kommit tillbaka. Kan det finnas någon sanning i det eller är det bara en massa lur?

Det luktar inte avlopp då vaccumventilen normalt är stängd. Den öppnar bara när det blir vaccum i avloppsröret och då sugs luft in i röret. Jag har som sagt haft denna lösning i några år utan problem.

Sonny.L skrev:
Nu kanske jag är ute på hal is här men om vattenlåset i handfatet skulle fungera som en avluftning luktar det inte avlopp i hela gästtoaletten då? Likadant med vacumventilen? Antagligen inte men jag måste ju fråga då jag aldrig hört talas om dessa prudukter.

Men avsaknaden av en luftning kan alltså ställa till sådana här problem utan att det är fel på rören?
Ett membranvattenlås fungerar genom att det släpper in luft när det blir baksug i avloppet, så det kommer inte upp någon lukt igenom det.

En vakuumventil fungerar likadant, fast måste monteras "bredvid" vattenlåset.

Purus har en mängd olika membranvattenlås som passar olika modeller av handfat.
http://www.purus.se/sv/Produkter-2/Inomhusavlopp/-PUM---Purus-Universal-Membran/

Har du ingen avluftning så får man dom problem du beskriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.