2 131 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur kritiskt är det med litet läckage?
Hej,
har precis monterat in en ny fluidmaster flottörventil i min toalett. Lindade lite gängtejp och anslöt till vattenledningen.
Jag misstänker att jag var lite snål med gängtejpen, det läcker pyttelite.
Det är inte så att det kontinuerligt droppar, utan bara så lite att man ser att det är lite fuktigt.
Jag har satt en bytta under och den är kruttorr.
Hur kritiskt är det?
Finns det långtidseffekter, typ att det kommer att korrodera snabbare och kan orsaka större läckage?
Har ingen lust att montera ner alltihop igen.
har precis monterat in en ny fluidmaster flottörventil i min toalett. Lindade lite gängtejp och anslöt till vattenledningen.
Jag misstänker att jag var lite snål med gängtejpen, det läcker pyttelite.
Det är inte så att det kontinuerligt droppar, utan bara så lite att man ser att det är lite fuktigt.
Jag har satt en bytta under och den är kruttorr.
Hur kritiskt är det?
Finns det långtidseffekter, typ att det kommer att korrodera snabbare och kan orsaka större läckage?
Har ingen lust att montera ner alltihop igen.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
"Lindade lite gängtejp och anslöt till vattenledningen." Är du säker på att det är gängan som skall täta ?
Jag tror det vanligaste är att det är tätning med packning. I sådant fall bör inte gängtejp användas eftersom det inte är gängan som tätar, gängtejpen gör bara att man inte känner det verkliga vridmomentet mot packningen. Det kritiska med tätning med packning är 1) att anslutningen är rak 2) att anslutningsytorna på bägge sidor om packningen är rena och släta 3) att packningen är hel och inte sönderdragen med för stort moment. 4) dra mesta biten för hand för att vara säker att gängan gängar rakt, sista biten med nyckel.
Jag tror det vanligaste är att det är tätning med packning. I sådant fall bör inte gängtejp användas eftersom det inte är gängan som tätar, gängtejpen gör bara att man inte känner det verkliga vridmomentet mot packningen. Det kritiska med tätning med packning är 1) att anslutningen är rak 2) att anslutningsytorna på bägge sidor om packningen är rena och släta 3) att packningen är hel och inte sönderdragen med för stort moment. 4) dra mesta biten för hand för att vara säker att gängan gängar rakt, sista biten med nyckel.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Njaa. Jag röstar på att det bör göras om. Om det är en koppling med "lekande mutter" som skall täta mot plan yta med packning, så kan den börja läcka dramatikst mycket mer om röret skakar till lite. Som sagt det skall inte vara gängtejp där, om du har rätt typ av koppling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden