Snabb fråga bara, håller på o monterar 110mm avlopp i mellanbjälklaget som är 220mm.
ska nu dra upp ett 110 rör till toalettstolen.

med det jobbet jag har (avlopp i gator) så monteras aldrig 90graders böjar av principen att "skiten kan slå fast" i böjen.

Det optimala vore ju kanske 2st 45 gradare men det bygger ju en del.
borde det inte va oki o sätta en 90gradare direkt under toastolen, med tanke på att det kommer ju väldigt med vatten där?

eller avrådes ja o göra det?

Borde inte vara några problem där. Väldigt lätt att rensa också från toaletten när det är så nära.

Rekommendationen är väl att aldrig ha 90-böjar, då det låter mer, vattnet tappar fart osv.

I gamla hus får man dock kompromissa; jag satte flera 90-böjar när jag stambytte, då jag inte ville ha avloppsrör "i hela huset". Har inte upplevt ngt problem, och innan var det ju 90-böjar i gjutjärn, med allt annat än slät yta invändigt. Har aldrig haft stopp än så länge.

Mikael_L
Jag är ju inte rörkille alltså.
Men jag kan inte tänka mig att just första böjen ska bli något problem. Jag skulle själv våga ha så.
(Och kommer troligen bli tvungen att ha så också, sen när jag sätter igång och inreder övervåningen.)

Om du skall montera toalettstolen direkt i röret skall du använda en särskild 90-gradare för toalettanslutning.

Locke skrev:
Om du skall montera toalettstolen direkt i röret skall du använda en särskild 90-gradare för toalettanslutning.
aha, hur vad är det?

hade ja inte en aning om.

Min tanke e ju en 90 gradare med en bit rör som sticker upp eftersom det blir spån o golvgips.

e den speciella 90 gradaren längre kanske??

Great skrev:
aha, hur vad är det?

hade ja inte en aning om.

Min tanke e ju en 90 gradare med en bit rör som sticker upp eftersom det blir spån o golvgips.

e den speciella 90 gradaren längre kanske??
Troligtvis självklart för dig, men ifall att; se till att förankra böjen mot vattnets riktning, så inte vattnet slår bort den.

Det finns fina 90 gradare som är avjämnade inuti så den skarpa 90 graders vinkeln försvinner.
Tror den är lite större än en vanlig, men kanske mindre än 2 45 or?

måste man ha en klossettanslutning eller funkar det med vanligt 110mm avloppsrör upp genom golvet?

Det fungerar med 110 rör och gummimanschett.
Beträffande 90 graders böj, har jag haft det till toan sedan -75 utan ett enda stopp

Låter skönt att höra, då får de bli 1st 90gradare.

Om man har en vägghängd toastol, då blir det 2 st 90gradare efter varann? Eller gör man på nåt annat sätt?

Om inte avloppet kommer underifrån (rakt upp) blir man tvungen sätta 2 st 90 graders om det skall dras i golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.