15 027 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
avlopp 90 graders böj?
Sida 1 av 2
Snabb fråga bara, håller på o monterar 110mm avlopp i mellanbjälklaget som är 220mm.
ska nu dra upp ett 110 rör till toalettstolen.
med det jobbet jag har (avlopp i gator) så monteras aldrig 90graders böjar av principen att "skiten kan slå fast" i böjen.
Det optimala vore ju kanske 2st 45 gradare men det bygger ju en del.
borde det inte va oki o sätta en 90gradare direkt under toastolen, med tanke på att det kommer ju väldigt med vatten där?
eller avrådes ja o göra det?
ska nu dra upp ett 110 rör till toalettstolen.
med det jobbet jag har (avlopp i gator) så monteras aldrig 90graders böjar av principen att "skiten kan slå fast" i böjen.
Det optimala vore ju kanske 2st 45 gradare men det bygger ju en del.
borde det inte va oki o sätta en 90gradare direkt under toastolen, med tanke på att det kommer ju väldigt med vatten där?
eller avrådes ja o göra det?
Rekommendationen är väl att aldrig ha 90-böjar, då det låter mer, vattnet tappar fart osv.
I gamla hus får man dock kompromissa; jag satte flera 90-böjar när jag stambytte, då jag inte ville ha avloppsrör "i hela huset". Har inte upplevt ngt problem, och innan var det ju 90-böjar i gjutjärn, med allt annat än slät yta invändigt. Har aldrig haft stopp än så länge.
I gamla hus får man dock kompromissa; jag satte flera 90-böjar när jag stambytte, då jag inte ville ha avloppsrör "i hela huset". Har inte upplevt ngt problem, och innan var det ju 90-böjar i gjutjärn, med allt annat än slät yta invändigt. Har aldrig haft stopp än så länge.
Jag är ju inte rörkille alltså.
Men jag kan inte tänka mig att just första böjen ska bli något problem. Jag skulle själv våga ha så.
(Och kommer troligen bli tvungen att ha så också, sen när jag sätter igång och inreder övervåningen.)
Men jag kan inte tänka mig att just första böjen ska bli något problem. Jag skulle själv våga ha så.
(Och kommer troligen bli tvungen att ha så också, sen när jag sätter igång och inreder övervåningen.)
aha, hur vad är det?Locke skrev:
hade ja inte en aning om.
Min tanke e ju en 90 gradare med en bit rör som sticker upp eftersom det blir spån o golvgips.
e den speciella 90 gradaren längre kanske??
Troligtvis självklart för dig, men ifall att; se till att förankra böjen mot vattnets riktning, så inte vattnet slår bort den.Great skrev:
Klosettanslutning
http://www.rinkabyror.se/artikel/klosettboj-110/
Rinkaby Rör är bra att ha och göra med - rekommenderas. Har handlat väldigt mycket där utan problem.
http://www.rinkabyror.se/artikel/klosettboj-110/
Rinkaby Rör är bra att ha och göra med - rekommenderas. Har handlat väldigt mycket där utan problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Om man har en vägghängd toastol, då blir det 2 st 90gradare efter varann? Eller gör man på nåt annat sätt?