Hej

Har bilat upp stammen av keramik. En sträcka på 3,5 meter går under en hall, väggar, förråd samt trappa vilket jag inte vill bila upp och riva. Tanken var att sätta Frenco-kopplingar i ändarna här.

Frågan är att om det går att trycka in något rör i det gammla? Det gamla är 125 mm utvändigt och är en rak sträcka. Jag kommer inte åt at skjuta in en hel längd tyvärr och med muffar blir det för trångt. Kan man "relina själv på något sätt om ni förstår vad jag menar?

Troligtvis är rören fina där men det hade varit bra när man ändå är igång. Huset är byggt -62. Det är från kök samt en golvbrunn och badkar, men 75 är väl inte bra och köra? Inget större är förvisso kopplat på befintlig stam här.

Tack för er tid!

75 räcker för gråvatten men du måste ha en inluftning längst bak för att undvika gurgel.

Protte

Tack för svaret!

Ok, vad innebär inluftning längst bak? Jag bifogar en enkel skiss över rören. Inget är bytt utan de är endast frilagda, ska ge mig på det till helgen.

Hej gott folk, tycker ni jag kan köra 75 från köket och badkaret hela vägen genom det jag markerat rött? Tycker det är lite rötter så ett nytt rörirör hade känts bra. Tänkte beställa grejor nu... :eek:

Luftning ska göras vid kök vån 2 endera upp på taket eller vakuumventil.
Nytt 110 blir inte bra om du kör med 75 i keramikröret.

Ta och titta om de nya rören (110 mm) med väldigt nätta skarvar går in i keramikröret, det är på gärdsgårn att det kanske går.

Protte

Ok, om jag sätter en vacuumventil under köksbänken så borde det fungera att ha en 75 mm "stam" för köket och ett badkar, fram till 110 röret?

Stämmer det?

Finns det "nätta skarvar"? Jag har tittat på dubbelmuffar.

Tyska rör, tror det är Byggmax och Biltema som säljer, har mindre muffände än de vanliga vi nyttjar i .se.
Hur stor skillnad det är vågar jag inte spekulera i

ok, tack så mycket för infon :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.