Våran varmvattenberedare har börjat rosta invändigt så den måste bytas snart.
Skulle vara smidigt om det gick att sätta den nya bredvid den gamla och dra alla rör färdigt innan man plockar bort den gamla så man inte blir utan varmvatten så länge. Och slipper eventuella oförutsedda problem vid bytet. Dessutom vill jag inte ha beredaren där den sitter nu, då den stjäl plats man kunde ha till en arbetsbänk eller liknande.

Problemet är bara att den hamnar nära elcentralen om jag sätter den där jag vill ha den.

Skulle vilja sätta den där det är markerat på bilden. Är det tillåtet?

SL271316a.jpg

Sen undrar jag hur det blir med vattenflödet också, då den gamla beredaren har 3/4" kopplingar medan den jag tänkte montera har 1/2" kopplingar?

En sista fråga med. Den ena huvudkranen till vattnet går ganska trögt. Vågar man hälla på lite matolja eller något för att smörja den?

Det är inga problem med avstånd till central.
Du kommer inte att få några problem med vattenflödet.
I stället för att "laga" den g:a så byt ut den, då fungerar den i 40 år till. "Lagar" du får du säkert byta om nått år i alla fall. En ny skjutventil eller kulventil kostar 2 - 300:-

Tackar för ett snabbt och bra svar!

Angående kranen. Stämmer det som jag hört att det som sitter före vattenmätaren är kommunens ansvar om man har kommunalt vatten?

GVR4 skrev:
Angående kranen. Stämmer det som jag hört att det som sitter före vattenmätaren är kommunens ansvar om man har kommunalt vatten?
Nej, inte hos oss i alla fall. Båda våra ventiler vid vattenmätaren ska bytas och det får vi bekosta själva. Om ventilen före mätaren ska bytas kommer dock kommunen och stänger av vattnet ute i gatan.

/Hasse

Om du ändå ska göra lite vvs-jobb, passa på att byta ut dina gamla ventiler till en modern vattenmätarkonsol med ventiler som är enkla att använda.

Angående 1/2" anslutning så kanske inte det är ett problem, men det är klokt att ha lite större dimension till någon central förgreningspunkt och sedan 15mm rör till varje tappställe. För VV blir det ju en avvägning mellan kapacitet och tid tills varmvattnet kommer ur kranen...

Mikael_L
GVR4 skrev:
...
Problemet är bara att den hamnar nära elcentralen om jag sätter den där jag vill ha den.

Skulle vilja sätta den där det är markerat på bilden. Är det tillåtet?

[bild]
Lite svårt att se exakt på bilden. Men det måste gå att komma åt centralen för underhåll, ut/ombyggnad och läsa av mätaren (om det nu är en mätare jag ser där i bild).
Du måste ha allra minst 80 cm utrymme framför centralen.

Även vattenmätaren måste sitta relativt fritt för att kunna avläsas.
Dessa utrymmeskrav ställs vid all nyinstallation, troligen hos alla landets kommuner, då föreskrifterna har tagits fram av VVS-branschen.
http://www.skelleftea.se/Tekniska k...gat/Placering-vattenmatare-VAV P34 Nov 96.pdf

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Även vattenmätaren måste sitta relativt fritt för att kunna avläsas.
Jag ska testa hur noga detta är..... Nu hamnar vattenmätaren bakom en inspektionslucka bakom ett diskbänksskåp med hyllor i...

Och lika viktigt är att mätaren utan problem ska kunna bytas.

...ja vi får väl se vad som säger om tio år när det är dags att byta igen....:)

Kan bara hålla med Mikael_L m.fl..
Minst 80 cm fritt runt elcentralen för att man obehindrat ska kunna jobba med den, du har inte bara husets elcentral där du har även det som normalt sitter i mätarskåpet (huvudsäkringar, elmätare) där oxå, så nätägaren kommer att bli flyr förbannad om inte minimimåttet hålls.
Vattenmätaren ska oxå sitta lätttilgänglig för avläsning och service/utbyte.
Köp hem vattenmätarkonsoll och erfordliga ventiler, rördelar mm tänk även på att väldigt många kommuner kräver idag backventil på inkommande vatten, backventilen är fasighetsägarens ansvar, kommunen kan kräva att den byts ut var 10:e år. Jag vet några kommuner där alla fastighetsägare måste installera backventil innan 2014-års utgång. Kravet på backventil är för att minska risken för spridning av backterier från fastigheten till kommunala vattnet. Det finns flera som har kopplat ihopp eget vatten med det kommunala på ett felaktigt sätt därav kravet på backventil.

Låter som det är bäst att placera den nya beredaren där den gamla sitter för att undvika framtida problem då.

Du tänkte väl inte byta VVB själv? Annars klarar en VVS-are detta på 0-tid :) När det gäller VVS:et så har fastighetsägaren ansvaret tom tomtgränsen.

Ett gott råd passa på å byt ut det du kan, nu när du ändå är i gång. T.ex. de där gamla kranarna och tom vattenmätaren.

Exakt hur svårt är det att stänga av vattnet i gatan? Det är en av de första sakerna som man som fastighetsägare bör lära sig.

/Kent

snickarboden skrev:
Exakt hur svårt är det att stänga av vattnet i gatan? Det är en av de första sakerna som man som fastighetsägare bör lära sig.

/Kent
I ett nybyggt område kanske jag skulle våga göra det, men jag bor i ett gammalt villaområde där dessa ventiler i gatan oftare än inte går sönder bara man funderar på att röra dom. Har man då som fastighetsägare meckat med vattenverkets ventil i gatan får man också snällt betala....

Jag har pinnen jag behöver för att göra det, men det skulle verkligen vara en nödåtgärd att stänga av i gatan. Dom flesta har väl inte ens verktyget som behövs.

ByggBert skrev:
Du tänkte väl inte byta VVB själv? Annars klarar en VVS-are detta på 0-tid :) När det gäller VVS:et så har fastighetsägaren ansvaret tom tomtgränsen.

Ett gott råd passa på å byt ut det du kan, nu när du ändå är i gång. T.ex. de där gamla kranarna och tom vattenmätaren.
Varför skulle han inte byta VVB själv? Ge TS lite goda råd på vägen så ska du se att det går bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.