Vatten & Avlopp
Bambi: Hej igen, Efter några telefonsamtal och forskande :) så har nu toastolen lagat sig själv. Jag har fått reda på att bara avlopp och vattenskålen framtill har kontakt med vacuumet i foten, då jag öppna den lilla plastluckan längst bak så verkar det realtivt torrt runt avloppsröret så mina misstankar är att porslinet har en liten liten spricka tack vare den stå lite ojämt har
PappasHammare: Varför skulle det vara jobbigt med träbjälklag? Som jag sa bygg som du skulle ha gjort om du hade en golvplacerad toa. Skulle du ha möjlighet att få ut avloppet i väggen så gör så. Placera extra reglar/kortlingar för där ställningen kommer vara fäst.. Sen efter kalkling/fogning så sätter du fast ställningen och bygger en låda på/runt ställningen och kaklar denna Jag har använt
MathiasS: Hmm.... tja det är väl sant kanske, när röret ligger i dagen. Gräver man ner röret bör isolering förbättra läget genom att värmen i marken bevaras bättre.
Krilleman: Japp, metallmuttern ska bort, det sitter en delbar bricka under muttern som ska plockas bort och ersättas med en i plast, glöm inte att trä upp plastmuttern innan den nya delbara brickan sätts dit. Rengör flänsen väl! Lycka till
AndersS: [citat] Nej, denna risken finns inte i rörsystem som nyttjas. Varmvattenrör isoleras alltid vid byggnation där man kan göra det. Och även lämnade "blindrör" i vanlig villafastighet kan ses som riskfri.
thomasx: Gängtejp är förvisso billigt, men värdelöst är det verkligen inte, det funkar utmärkt, men lin och kitt är något bättre eftersom man kan efterjustera. Ja, ni kan koppla avloppet på en av de där stosarna, den uppåt såg rätt ut kändes det som. Tänk på att slangen ska gå i en båge så högt upp som möjligt under diskbänken för att undvika att det blir häverteffekt. (kolla
daugaard: Är inte säker på varför men har för mig att ringen inte kan sluta tätt då och vatten kan stiga kapilärt upp under tätskiktet. Nej, det räcker nog inte att skära bort det som sticker ut. Man bör plocka ur klämringen och skära på rätt ställe !
AnneFi: När det var översvämning i mina föräldrars hus(bland många) så tänkte inte försäkringsbolagen det eftersom det var kommunens ledningar som vår dåliga. Kommunen ersatte dock alla skadorna. Men vad hjälpte det i ett hus från 29? åldersavdrag så det stänkte om det, inget man kan gå och köpa nytt riktigt massivt stavparkett för iaf. som tur är så lyckades föräldrarna med flera
pelpet: Du kan ju titta på alternativ som septiktank och förbränningstoalett. Jag har för mig att det är olika krav på avlopp beroende på om du kör gråvatten (dusch/tvätt/disk) eller svartvatten (toalett).
pelpet: Klämring + inspektionslucka? Du kanske kan möblera så att den inte syns. Alt göra något form av utsmyckning av det. Kan du dra om varmvattnet någon annan väg och lämna kvar ett dött rör i plattan?
corre: Kutterspån, ~195mm, dvs höjden på reglarna. Inte sugen på att ta mig ner där. Ska tilläggsisolera med något naturmtrl i framtiden, men det är iaf 1år bort. Bauhaus säljer tydligen cellulosaisolering i skiva. det skulle ju passa i kombo med armaflex
synpunkter: Intressant krilleman. Jag har förstått att du har viss erfarenhet av röriga frågor (respect!). Du menar alltså att man inte ska köra med halvkopplingen för combipex som passar på 15 mm utv R 15 /typ den som Rinkaby har) utan att det är bättre med en vanlig klämkoppling 15 mm och en stödhylsa för pex?
elmont: I taket 3 alternativ Hyr en diamantborr med maskin, och kyl med vatten den går igenom vad som helst kostnad några hundringar och ett perfekt hål Med "vanlig" hårdmetall borr ge dig inte utan gnag dig igenom järnet kostnaden kan ev bli en ny borr nån hundring Flytta hålet kostnad gratis
bgaKng: Vår samfällighet (20 radhus där samfälligheten ansvarar för ledningar under mark fram till husen) är snart 40 år gammal. Allt vad gäller vatten och avlopp har fungerat problemfritt. Nu har jag hört att det finns de som undersöker skickat på ledningarna med t ex kamera för att se i vilket skick de är. Kanske går de att renovera utan att gräva upp? Är det en bra ide att göra en
ats: Du menar liten pump och varmvattencirkulation (samt 15 mm i varmvatten retur) ?
Franquin: Misstänkte nog det, det blir till att fylla igen och bila ner den en bit. Tack för infot
Anders i Bryna: Kopparrör från 80-talet. Vet att det finns silar på duschanslutningarna så dem får jag rengöra i bland, men detta gäller två vanliga kranar??
Krilleman: [citat] Tvättställ är ok med 12 också!
-MH-: [citat] Den har legat där i 12 år nu. [citat] Det var min nästa fråga. ;) Jag vet inte, går det ens? För om det inte går, slipper jag ju fundera på det.
Krilleman: Nej, det är inte ständigt vatten, men flera spolningar i ett oisolerat avloppsrör gör att det blir en liten del som fryser varje gång man soplar. Lager på lager. Och till slut ger det en ispropp... Isolera bör du göra. Tejpa på en värmekabel under avloppet och bygg någon form av isolerad låda som inte blir blöt av regn/tö-vatten, om möjligt försök att få in vattenslangen i samma
fn76: Det får du kolla i spec. för varje modell men jag tror inte att det ingår som standard. Jag har en två år gammal CTC och den har inte vvc inbyggt.
gaia: [citat] Står: Hus med infiltration blev anslutet utan kostnad. Orsaken kan ha varit att husets anläggning var så pass nylagt att man kompenserade. Vi blev tvånganslutna till kommunalt utan kostnad mot att vi inte krävde rekompensation för 4 år gammal 3 kammars+infiltration och att kommunen fick dra sina rör i kanten av vår tomt. Ingenting var gratis och mattan blev söndergrävt :). Vår
Snailman: hantverkarskolan nr5 rörmokare tex sen har jag för mig att jula har gelias vvs skola på dvd? en del man har nytta av framkommer här...
emmanicke: Röris säger att vi måste bygga en 70 mm nisch i vårt badrum för att han ska kunna dra sina rör till badkar dusch mm. det skulle innebära att vi förlorar ganska mycket yta då nischen behöver gå runt på tre av fyra väggar i badrummet. tre av väggarna är yttervägg med 220 mm isolering med en 45 mm regel utanpå detta, jag trodde att det skulle räcka med dessa 45 mm att dra
Navy36: Ska man bygga den som en huv då? En dörr är kanske överkurs! Att ha cellplast i botten kanskeär farligt