Håller på att renovera ett litet toalettutrymme.
Hade en gammal avstängningsventil till toalettvattnet som jag tagit bort. Var hos en vvs-firma och fick den gängade röret som syns på fotot. Jag behövde det då jag måste få ut röret längre från väggen då det ska på både gips & kakel, var tidigare bara en masonitskiva.
De sa till mig att det sen bara var att kapa det gängade röret i lätt längd och sen dra på en vinkel och koppla på en flexslang till toalettstolen.

Nu märkte jag att det läcker lite, väldigt lite vid pilen. Men jag måste ju få stopp på det innan jag gipsar och kaklar. Jag har använt vit unitape på gängröret innan jag drog in det.

Jag misstänker att det är gängorna på gamla röret som är lite kassa, kan det vara så?

Vad tror ni här, och vad kan jag göra åt problemet?

• IMG_1089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skall väl helst vara lin och pasta på dylika skarvar och inte unitape? Jag är absolut inte röris men alla mina rör använder jag lin vid skarvar och än så länge inte fått läkage.

Redigerat:
Nej du har troligen dragit på för lite tejp. Använd lin istället. Jag har hempulat en del kopplingar. När jag använt tejp så har jag fått göra om 5 av 10 kopplingar, minst en gång ofta flera gånger. Jag har utfört ett hundratal kopplingar med lin, ingen har läckt. Däremot så har jag fått göra om linkopplingar ett par gånger för att det misslyckats direkt, linet har bara korvat ihop sig utanför gängan.

I ditt fall ser tejp varianten extra farlig ut. Jag tolkar det du skriver som att den koppling vi ser kommer att bli dold? Och senare skall du dra på en koppling till utanpå? Tejpkopplingar är väldigt känsliga för rörelser, om det vore tätt nu, så är risken stor att det börjar läcka om du råkar vrida även den inre kopplingen lite när du gängar på den yttre. Lin har den stora fördelen att det tål att man ex. skruvar tillbaka kopplingen något varv, det går aldrig med tejp. Dessutom så är linkopplingar självläkande, OM det läcker lite så sväller linet och tätar.

Skall man följa reglerna i "säkert vatten" så kan du inte ha en dold koppling i väggen så där.

Skall du köra med lin så finns det dels instruktioner i det "kit" med lin och pasta som finns att köpa på byggmarknaderna, dels mycket bra tips på nätet. Men 2 tips som inte alltid är tydliga.

Man skall "repa" gängorna, dra en kniv, fil eller annat på tvären över gängorna, så det blir skarpa kanter som linet kan fastna på, minskar risken attt linet trycks ut i en korv när du skruvar ihop.

I instruktionerna står att man skall lägga pasta på gängorna, sedan lin, och pasta igen. En rörmockare lärde mig att man skippar pastan direkt på gängorna, det minskar risken att linet pressas ut, pastan fungerar ju som smörjmedel, man vill ha så stor friktion som möjligt mellan lin och gänga, alltså inget smörjmedel där. men givetvis skall pasta på ytterst.

Hej, är heller inte ngn röris; skulle också kört med lin och pasta.

Inte din fråga, men jag skulle ändå haft en avstängning mellan detta rör och flexslangen till toan. Tänk också på att försäkringsbolaget kommer ha synpunkter vid en eventuell vattenskada om du bygger in skarven (förstod inte riktigt hur du tänkt, men ville säga det om du inte tänkt på det) utan tillhörande tätat utrymme med dränering etc.

Lycka till med renoveringen.

Om du nu ska renovera detta utrymme, som jag antar har två tappställen - toa + handfat. Varför inte göra det ordentligt och montera en liten fördelare bakom en inspektionslucka och sedan dra pex-slang (rör i rör) till dina tappställen?

Det blir vattensäkert, försäkringsbolaget är nöjt och det ser prydligt och ordentligt ut.

tack för era svar!
Ska köpa ett lin-set i morgon och testa.
Se bifogadt foto på hur hela kopplingen ser ut. Toalett & vatten till handfat.
Det till handfatet sticker redan ut så långt att jag kan anv de gamla kopplingarna. Det är bara till toa-vattnet som röret är för långt in.
Den kommer att ta slut i nivå med gipsen och sen kommer ju kakel med.
Har inte råd att låta en rörpulare dra om rören, skulle ju kosta flera tusen, lätt.

Vet inte vad jag ska göra...

• IMG_1096.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lin och pasta är från förra årtusendet, på 2000-talet kör man Loctite. En produkt som funkar finfint här är 577.

Krilleman
Lin och pasta är en gammal väl beprövad metod som håller i tid och otid!

Enkelt, beprövat, billigt = bäst!

Consensus skrev:
Lin och pasta är från förra årtusendet, på 2000-talet kör man Loctite. En produkt som funkar finfint här är 577.
Knappast. Känsliga anslutningar som bara måste fungera utbyttjar lin och pasta. Den stora fördelen med lin i en koppling är man även kan släppa på kopplingen något utan att det börjar läcka. Försök det med syntetmaterial.

Kör också med lin och pasta, har testat både loctite och teflontejp och är det nån gång det droppat så är det då. Likaså är loctiten känslig för rörelser, har sett flera exempel på droppande anslutningar när man kopplat vidare och röret snurrat några grader. Lin och pasta följer med på ett helt annat sätt.

Jag är ingen rörmokare men det där ser ut att vara vad som kallas "svarta delar". Brukar vad jag vet vara konisk gänga i dylika delar. På en koppling som skall sitta för all framtid hade jag inte gjort på det där sättet och inte kombinerat de materialen.

Sen beträffande Loctite / lin:
Loctite är ju överlägset på nya delar. Har använt mycket Loctite både i industriella sammanhang men också hemma - nästan alltid perfekt resultat
... men ...
Lin har sina fördelar - som någon nämnde kan man ju backa en aning - det går inte med Loctiten. Rubbar man den brukar det läcka. Linet har ju också fördelen att man kan använda det på blöta prylar som suttit i 50 år. Det går inte med Loctite.

Jag kör Loctite på rena och nya prylar, lin på gammalt och teflontejp på tillfälliga kopplingar eftersom det är lätt att göra rent.

Det är inte svarta delar utan galvade. Funkar att sätta mässing efter galv men är inte bra att ha det före pga galvaniska strömmar som äter upp galvet.
Men jag hade def. kapat mässingsstolpen innan jag satte ytskickt. Det ruskar och har sig när man kapar och kan ev. börja läcka om rören är dåliga.

Hmm, om det är galvrör med några år på nacken skulle jag fundera på att byta hela. Risken är att din nya wc lever längre än rören.

Mina 50 år gamla galvrör fick jag inte ens in lillfingernageln i på matningsröret (40-50 mm utvändigt eller vad det var, invändigt gick inte ens att gissa var originalröret hade börjat), och en del kopplingar var riktigt dåliga. Sista delen galv åker ut i sommar..

Ok!

JerreEssberg skrev:
... Funkar att sätta mässing efter galv men är inte bra att ha det före pga galvaniska strömmar som äter upp galvet. ...
Hur menar du där? Jag är med på att det blir ett galvaniskt element men menar du att det gör skillnad var man sätter delarna "före" / "efter" i vattnets strömningsriktning? Vad beror det på isåfall på? Är vattnet närmare nollpotential på tilloppssidan? Intressant!

Locke skrev:
Ok!

Hur menar du där? Jag är med på att det blir ett galvaniskt element men menar du att det gör skillnad var man sätter delarna "före" / "efter" i vattnets strömningsriktning? Vad beror det på isåfall på? Är vattnet närmare nollpotential på tilloppssidan? Intressant!
Jo, nog är det så att elektronerna vandrar mellan materialen oberoende av flödesriktning på vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.