Min vv-beredare ser ut såhär och jag är nyss inflyttad o har ingen erfarenhet av sånt här och har inte fått några instruktioner. kan någon utifrån bilden berätta för mej hur man stängar av vattnet så ja kan byta blandare i köket? tack!!

• vv-beredare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryt inkommande vatten =)
Har du inga kulventiler på rören strax efter blandaren? Brukar sitta, om det inte finns sätt dit några.

Redigerat:
tack men jag vet inte hur... och jag vet inte om man vågar prova sej fram heller? de kanske e dumt när man e helt novis...

Skruva åt samtliga kranar. Det finns troligen bruksanvisning att ladda ner om du läser märke och modell på klisterlappen.

Bry dig inte om att stänga av på beredaren, stäng inkommande vid vattenmätaren istället.

alltså... tack för svar men när jag säger novis så menar jag det :) jag vet inte var jag hittar inkommande vatten... det är ett radhus jag bor i, kan det vara så att inkommande/vattenmätaren sitter där vid vv-beredaren?

jag gissar... röret som kommer upp ur golvet är inkommande vattnet.. ratten längst ner till höger är den första ratten - innan vattnet når mätaren(som antagligen e den vita grejen mitt på?) o sen går till beredaren.. kan jg prova vrida den tills det tar stopp? o sen om man ska vrida igång igen, hur mkt vrider man lämpligen? :)

lägg dig under diskbänken, följ röret tills det försvinner. Gå runt väggen leta reda på rören och följ dem till du hittar ett vred du kan stänga av. Alltså följ vatten bakifrån så hittar du säkert rätt snart.

Om du öppnar locket på den vita burken så skall du ha mätare där.Stäng kranen till höger om den,så skall du se att mätaren stannar.Är det inte riktigt tätt så stäng den vänstra också.Sen är det bara att öppna fullt när du är färdig.

okay taxen, tack för hjälpen.. jag ska prova det imorrn när ja kör igång igen!

De där ventilerna kan vara lite läskiga att stänga ibland om ingen rört dem på länge. Ibland kan det gå åt h-e, så stäng den efter mätaren. Då har man alltid en chans till och kan ta den innan mätaren om det börjar läcka.

alltså prova den till vänster först..

varför skulle de vara bättre att börja med den vänstra? ja förstod inte riktigt det.. :S

Ett bra knep när det gäller kägelventiler är att när man ska öppna den, vrida den fullt öppen och sen skruva tillbaka (stänga) den ett kvarts varv, då fastnar inte käglan så lätt i öppet läge.

morion skrev:
varför skulle de vara bättre att börja med den vänstra? ja förstod inte riktigt det.. :S
Alltså, flödet går från höger till vänster genom vattenmätaren. Skulle den högra ventilen gå sönder och börja läcka, så har du ingen möjlighet att stoppa flödet utan behöver ringa VA-verket så de får stänga av ute i gatan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.