Krilleman
En övergång som skulle passa i ditt VA T-rör kan se ut såhär:
th_1897909.gif
Denna tillverkas av Conex och har RSK: 1897925. Grundpris i katalog 87:- plus moms.

Slät-änden är 15mm och passar rakt i ditt T-rör, sen är det en korrekt gänga för att montera dit en R15 slang.

VA har ett T-rör som heter 15xG15 men jag har för mig att man helt enkelt bara tagit bort klämringen på sticket! Alltså ej att föredra och det blir samma sak som du redan har!

I detta fallet är ju då hellre VSH att föredra! Deras 15xG15 har en korrekt slät-ända och ser ut såhär:
3531_1.jpg
Och på 15mm klämrings-ändrna byter man ut mutter och kona med dessa övergångar till 16mm:
3692_1.jpg

3531 & 3692 på rinkaby!
148:- för allt!

Jag skulle gått tillbaka till din Comfortbutik och lämna tillbaka hela rasket!

Och oavsett hur du gör glöm inte stödhylsorna!

Redigerat:
Tack, var in idag och fick de två klämringsadaptrar som saknades, och dessutom 2 insatser som gör att det blir en plan yta att dra fast slangen mot- så nu ska det väl funka hoppas jag- tur att man inte hade kapat rören innan man kollade vad man fått! Ska man väl iofs alltid göra...
Hade nog gått på din rek. om jag hade sett den innan jag for in...., var lite less på Comfort just då!

Tack för all hjälp igen och hoppas att jag inte behöver återkomma mer i just detta ärende, peppar peppar..

Nu börjar orutinen verkligen göra sig gällande! Jag petade aldrig bort isoleringen på det rör där kallvattnet ska anslutas, och såg att det var ju givetvis inte samma dimension....21,5 mm på skjutmåttet så jag antar att det ska vara 22mm prylar till det....för 21,5 är väl ingen gammal standard som inte finns idag hoppas jag???
Hade jag kännt till någon hyfsat punktlig rörkrökare i krokarna hade jag ringt en sådan!

Ja om det är kopparrör så är 22mm standard.

Tror inte att det var kopparrör, gör det att det blir bökigare att hitta prylar?

Är det galvade järnrör vilken förekommer i äldre hus på kallvatten men inte på varmvatten. Ja då är det lite bökigare. Galvade rör har ingen klämringskoppling utan vanligtvis konisk gänga där gängan skall tätas med lin och pasta. Det verkar jobbigt att kapa järnröret, gänga med specialverktyg för att ansluta en järnkoppling. Speciellt som det är rekommenderat att byta gamla järnrör till kopparrör.

Finns det någon koppling i närheten där du alternativt kan dra ett nytt kopparrör eller böjbar slang ifrån ?

Det kan vara korrekt mätt 21,5 mm om det är järnrör.

Redigerat:
Gissar att det är galvat, ja. OK, ska kolla lite vad det finns för alternativ för kallvattnet- annars får det bli en snabbdusch innan det hinner bli skållhett!
Återkommer med nya rådvillheter....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.