Hej, vi ska koppla in våra solfångare men när jag läckagetestade med lufttryck såg jag att det läckte litet någonstans. Med "bubbelvatten" har jag upptäckt att det är den linade rörkopplingen till en av fångarna som läcker litet. Det gigantiska problemet är att alla rör dit sitter med presskopplingar och jag får riva halva huset för att komma åt att dra åt kopplingen!!! Så jag hoppas otroligt mycket att någon kan rekommendera någon form av tätmedel man skulle kunna använda! Snälla säg att det finns något som dessutom tål 100 graders värme!
Oerhört tacksam för alla tips
Stenper

En av fördelarna med lin som tätning är att det i någon mån är självtätande. Vatten sugs upp av linet som sväller.

Så med lite tur så kommer det inte att läcka om du fyller på vatten istället för tryckluft.

Hej igen, fick iden värmehärdande ljuddämparpasta. Någon som provat detta?

Det har tyvärr varit vätska i kretsen och det blev inte tätt!
Stenper

Hur länge har du haft vätska i och hur mycket läcker det?

Uppstarten har tyvärr varit full av problem... Till att börja med fyllde vi kretsen med 30 l solfångarvätska (Tyfocor LS chockrosa). Vi tyckte det var konstigt att det aldrig blev fullt och när vi gick ut och tittade var ca 100 kvm snö chockrosa. Ettt av de tunna u-rören hade frusit sönder... Nu har jag hårdlött detta så det är tätt men innan jag fyllde igen ville jag kolla tätheten (med lufttryck denna gång) och här är jag nu så svaret är att det kanske inte varit så mycket vätska där. Hur mycket det läcker, ja det bubblar litet när jag sprayar såpvatten. Funderar på ljuddämparpasta eller knådepoxi, någon tanke om det?
Stenper

Krilleman
Går det verkligen inte att kapa på någon närliggande raksträcka, lina om, och sätta en ny muff?!

Känns som det mest driftsäkra alternativet!

Jag skulle fylla upp systemet, ett pyttelitet luftläckage är ännu mindre med vatten och troligen ännu mindre med solfångarvätska som är lite tjockare, stor chans att det tätar till sig.

Jag skulle inte ge mig på att försöka täta med ljuddämparpasta. Det enda är att lossa och täta om. Om man har kört med presskopplingar, vilket jag inte rekommenderar till solfångare, så får man kapa röret någonstans så man kan gänga loss biten.
Jag lödar alltid rören till solfångare pga den höga temperatur som kan uppstå, samt påfrestningen av stora temperaturskillnader.
Lin är heller inte att rekommendera utan jag skulle använda loctitesnöre eller gängtape som klarar betydligt högre temperaturer.

• Gilla
El Maco
  • Laddar…
Det är som jag ser det nästan omöjligt att kapa (och få till något sedan). Röret kommer ut ur takplåten och sedan är det 2 st klämda 90 gradare med 22 mm diam. rör emellan. den synliga rörstumpen är ca 10 mm lång. Jag tror jag testar med någon epoxi eller ljuddämparpasta och fyller sedan. Spacklen kan väl knappast skada?
Stenper

Du har rätt lordi så ska det göras, tyvärr visste uppenbarligen rörisarna som monterade detta inget om solfångare...

Stenper skrev:
Du har rätt lordi så ska det göras, tyvärr visste uppenbarligen rörisarna som monterade detta inget om solfångare...
Tyvärr många som ger sig på saker utan att ha riktig koll. Man bör veta om presskopplingarnas gummitätningar klarar vätskan. Sen klarar de sällan mer än 100-110 grader och det är lite gränsfall.
Kan du ta en bild på problemet så kanske vi lättare kan hitta en lösning ?

Tack för hjälpen så här långt, jag ska försöka fota i morgon!

Krilleman
lordi skrev:
Tyvärr många som ger sig på saker utan att ha riktig koll. Man bör veta om presskopplingarnas gummitätningar klarar vätskan. Sen klarar de sällan mer än 100-110 grader och det är lite gränsfall.
Kan du ta en bild på problemet så kanske vi lättare kan hitta en lösning ?
Här ligger utvecklaren av press-systemet, nuvarande Geberit, i framkant!

Byt dina svarta gummiringar mot gröna "Solar" och du har en tätning som är klassad upp till 180º! :thumbup:

Fast jag kan absolut hålla med om att lödningen känns säkrast!

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Här ligger utvecklaren av press-systemet, nuvarande Geberit, i framkant!

Byt dina svarta gummiringar mot gröna "Solar" och du har en tätning som är klassad upp till 180º! :thumbup:

Fast jag kan absolut hålla med om att lödningen känns säkrast!
Det var mer än jag visste. Ska kolla in detta, även om jag nog ändå kommer att köra med lödning där det går utan att bränna ner huset :)
Många fabrikat har ju också flexibla rör som man drar skarvlöst ända från taket ner till pannrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.