Mikael_L
Har ni sett det?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ovrigt/Golvbrunn-869106/

Dom verkar storsatsa på VA-prylar nu.

Men man undrar ju lite över garantier, kompabilitet mot olika tätskikt och försäkringsbolagens vilja att ersätta skador och och ...

Och vad är det för prylar, något känt europeiskt märke eller något helt okänt kinesiskt bakom?

Byggmax har ju tagit in lite golvbrunnar, som inte är jafo eller purus, det var väl något finskt märke.

Annars verkar ju denna lilla Biltema-brunn med torrt vattenlås riktigt smutt att ha som säkerhetsgolvbrunn under t.ex. diskmaskin eller liknande:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ovrigt/Golvbrunn-869106/

(Jag har klämt och känt lite på den i butiken)

Krilleman
Observera att det är 74 mm anslutningsrör på vissa, alltså inte 75, enligt deras egen text!

Kollade på deras hemsida nu och det står 74 mm. Så j-a dumt att försöka kränga en vara som inte går att använda..

lordi skrev:
Kollade på deras hemsida nu och det står 74 mm. Så j-a dumt att försöka kränga en vara som inte går att använda..
Du är säker på att de inte går att använda? Det är inte så att de är 74 mm för att det ska vara lite minustolerans så att de går i en rörmuff?

Jag hittade inget 75-rör, men jag kollade på en rörkrök som är märkt "50mm". Den är 48 mm i diameter.

andersmc skrev:
Du är säker på att de inte går att använda? Det är inte så att de är 74 mm för att det ska vara lite minustolerans så att de går i en rörmuff?

Jag hittade inget 75-rör, men jag kollade på en rörkrök som är märkt "50mm". Den är 48 mm i diameter.
Jag kollade lite delar i förrådet idag och mina 75 delar och 50 delar samt rör håller precis måtten 75 respektive 50 mm. Hade tyvärr ingen brunn att mäta på
Men visst, det håller troligen tätt ändå om röret är 74 mm, men frågan är varför de håller 74, när standard är 75. Själv skulle jag inte chansa dock

lordi skrev:
men frågan är varför de håller 74, när standard är 75.
Fråga dom?

Om vi bortser från 74mm vs 75mm är det någon annan som kollat på grejjorna? Som brunn till mitt badrum med godkända tätskikt etc så kanske man inte vill ha det, men det finns andra tillämpningar som kanske är intressanta, sånna små 100x100 golvbrunnar är ju ganska vanligt lite längre söderut i Europa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.