Kan man använda galvade aducerjärnskopplingar till en rödgodsventil om man ska ha den till tappvarmvatten? Resten av ventilen är ok för tappvatten. Jag tänker ur korrosionshänseende etc. Eller måste jag använda de väldigt mycket dyrare kopplingarna i rödgods eller avzinkningshärdig mässing?

Var hittar man info när det gäller regler etc för sådant här?

Krilleman
Man slutade använda galv på allt tappvatten för väldigt många år sen! Regler för det har jag ingen aning om var man kan läsa, men det är allmän standard att använda mässing/koppar/plast på allt tappvatten!

KV är det "normala" att man hittar med galv som installerat material och koppar på VV. Men jag har råkat på det några gånger med galv på VV. Tror det dock beror mest på slarv av dåtida röris, det dracks ju en hel det "dricka" på byggen förr! :cool:

Varför vill du använda just galv på tappvatten? Om du bara tänker ur korrosionshänseendet så kan man ju ställa sig frågan hur det kan fungera utan galv i resten av Sverige?! Det finns ingen logik bakom tanken med galv! Inte ens ur ekonomisk synvinkel. Det är alltid bättre och billigare att göra rätt från början!

Med galvade kopplingar tänkte jag mest att det vore bättre än bara svarta aducerad kopplingar. Men inget av det skall väl användas då om jag förstår dig rätt.

Snålheten är ända anledningen då de avzinkningshärdiga mässingskopplingarna är så väldigt mycket dyrare än de aducerade när man kommer upp i dimensioner på utvändigt gängade ventiler typ Siemens VXG41.

Krilleman
Om det bara hänger på själva kopplingen på anslutningen så har du inget val på tappvatten-installation.

Trevlig anläggning du verkar ha för övrigt, var ska denna högprestanda PN16 ventil , (DN 15-DN 50), sitta i för system? Det finns ju lättare alternativ för villa med klämringskoppling typ ESBE för villa-bruk, detta luktar lite industri-aktigt! Och byter du märke slipper du motorn också, men då måste du berätta mer om hur ditt system är konstruerat för att få ett vettigt svar...

Svart gods på värme...
Mässing på tappvatten...

Länk här

5353900.jpg

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.