22 079 läst · 6 svar
22k läst
6 svar
Hur man laga en trasig termostatblandare på 30sek utan demontering
Käringen älskade att duscha i 50graders varmvatten. Hon skällde och anklagade mig i åratal för att ha duschat för länge och tagit all varmvatten. Men det hade jag inte. Kokhett vatten kom ur kökskranen medan det bara var ljummet i duschen. Jag köpte flera gånger nya blandare och skyllde i affären på den dåliga kvalitet av termostatblandare. Inget märke var bättre. Alla slutade ge kokhett vatten och jag ville inte köpa fler. Då satte jag in tankekraften. Var låg felet? Hur kunde det blir så att termostaten inte längre fungerade? Vi har egen fastighet och tar vatten från 40meters djup i berget. Det medför mycket järn och rostpartiklar. Trots ett finmaskigt filter tränger partiklarna genom och skapa en fin beläggning på backventilen och de inre delarna av termostatblandaren. Hur lagar man det? Jag kom på idén att slipa bort rosten. Hur? Vrid termostaten. Idén funkade. Sedan flera år har jag nu kokhett varmvatten utan att behöva byta eller köpa nya termostatblandare. Så här gör du: När varmvattnet från termostatblandaren minskar stäng av vattnet. Det ska inte finnas nåt tryck inne mot ventilen. Stäng bara blandaren. Vrid handtaget på inställningsventilen för varm/kallvattnet fram och tillbaka ett 20-30tal gånger mellan skalan av cirka 20-50grader.Pressa samtidigt ventilen mot termostatblandaren. Beläggningen av rost inne i blandaren slips bort utan att den tas isär. Därefter har man kokhett varmvatten igen. 
Eller så kan man tänka steget längre! Om järn sätter igen din varmvattenberedare! Kanske den också sätter igen andra vvs prylar i ditt hem! Skulle föreslå att investera i ett vattenfilter. Sparat många tusenlappar i mitt hus!
)
Det tankesteget gjorde vi för 10år sedan. Kostnaden för en bra filteranläggning var för hög i förhållande till ev skador. Nu finns inga andra vvs enheter som skulle kunna skadas. Man investerar inte många tusentals kronor för att skydda en termostatblandare värd några hundra kronor.
Anledningen till varför du får rost partiklar och typ gruskorn i filtren är för att dom inte kommer från brunnen. När det står järn i ledningsnät så oxiderar järnet (slå upp vattnet i ett glas, låt stå i ett par dagar så ser du på botten vad jag menar), detta järn bygger på sig i böjar, skarver, övergångar från stor till litet rör, vvb och blandare. Det är tyvärr inte något special järn som bara hamnar i din vvb. Hade du investerat i ett filter för tio år sedan hade du sparat många tusenlappar. För det är tyvärr inte som så att järn inte förstör. Frågan är när det har förstört tillräckligt att du märker det. Det första som går är pumparna då den får svårt att få vattnet genom ledningen. Tro mig jag pratar av egen erfarenhet!!
)
Det var en kanon lösning, slippa lägg 10 000 kr på ett järnfilter istället så ""Jag köpte flera gånger nya blandare och skyllde i affären på den dåliga kvalitet av termostatblandare. Inget märke var bättre."" det borde rimligtvis bli mer en 10 000kr om det nu var riktiga blandare. och problemet fortsätter eftersom du har kommit på den geniala lösningen att Hur man laga en trasig termostatblandare på 30sek utan demontering
Klicka här för att svara