1 602 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Rensrör i väggen?
Jag fortsätter mitt undersökande av vårt nya hus inköpt i vintras. Det är ett enplanshus med källare. Byggt 1981. I gillestugan finns reglade väggar med isolering, plast och gipsskiva. För ett antal år sedan valde dåvarande ägarna att dessutom sätta en bröstpanel utanpå detta. Eftersom jag varit osäker på om det kan vara fuktproblem innanför väggen, har jag försökt hitta håligheter att lukta mig fram igenom etc. Idag däremot, upptäckte jag en fastskruvad lucka i bröstpanelen.
Jag skruvade loss den och kunde då konstatera att innanför här finns förutom isolering, någon form av rensrör med lock. Detta rör är förmodligen viktigt eftersom ägaren valde att göra en lucka här även då han satte fast bröstpanelen.
Min fråga till er, förmodligen kanske svårt att svara på, men vad gör ett rensrör (eller vad det nu kan vara) inne i en vägg på det här sättet? Något jag bör känna till och underhålla på något vis?
En novis ser tacksamt fram emot idéer
Jag skruvade loss den och kunde då konstatera att innanför här finns förutom isolering, någon form av rensrör med lock. Detta rör är förmodligen viktigt eftersom ägaren valde att göra en lucka här även då han satte fast bröstpanelen.
Min fråga till er, förmodligen kanske svårt att svara på, men vad gör ett rensrör (eller vad det nu kan vara) inne i en vägg på det här sättet? Något jag bör känna till och underhålla på något vis?
En novis ser tacksamt fram emot idéer
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Är det inte rensluckan till avloppsstammen från kök eller badrum på markplan då? Det är inget ovanligt att detta går inne i väggen.
Det kan nog vara så. Kan stämma riktigt bra t om. En riktigt dum fråga följer: En sådan renslucka använder man bara om något går galet, eller bör man spola röret eller så då och då?
Finns det ingen handbok för vilsna nyblivna husägare...
Finns det ingen handbok för vilsna nyblivna husägare...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Den rensluckan använder du bara om det verkligen behövs. Dvs om det har blivit megastopp som inte går att spola från annat håll.
Handboken för vilsna nyblivna husägare heter Byggahus.se
Handboken för vilsna nyblivna husägare heter Byggahus.se
Klicka här för att svara