Välkommen hr Dufva och tack för svar från en yrkesman.

Kan tänka mig att en riktig golvbrunn är att föredra även om det blir den tredje golvbrunnen i tvätt/bad/dusch/bastuhörnan. Det blir förstås fall åt tre håll men det borde väl fixa sig.

Vet du var vattenledningarna kan ligga. Jag har bytt en golvbrunn i duschen och där var jag nere vid armeringen precis och fick faktiskt skära av en liten bit för att få ned den nya.

Kan man tänka sig att de najat vattenledningarna mot armeringen?

Har bilat ur för nya golbr.och började med att sticka hål på värmeröret. Ingen större ko på isen då det ändå skulle kollas upp hur rören klarat sig i 32 år i plaattan. Kopparröret för värmeledningen är förstärkt med ett svart plasthölje och har klarat sig utan minsta skavank. blankt och fint fortf under plasten. Skönt, då får vi ha "golvvärme" i trettio år till kanske.

Ska nu iväg och handla ett par golvbrunnar. Ska se om jag hittar en 100 mm hög. Ledningarna verkar vara najade i armeringen och ligger på 120-130 mm ungefär så gör jag märke på slagmejseln så bör jag klara mig från en "dusch". Spännande saker man kan hålla på med i en källare he-he..

Ser ut som att jag slipper korsa fyra vattenledningar i betongplattan i källarn. Det visade sig att nya golvbrunnen ligger nära avloppet från golbrunnen i duschen. Det röret passerar förbi och utmynnar nog strax utanför huskroppen. Det är c:a 2 m till duschens golbvbrunn och 2 m till tvätthons brunn. I detta fall ser det ut att ligga bara nån dm från nya golvbrunnens hål jag bilat upp. Försökte lokalisera röret med magnet på ett rensband och magnet och kompass men magneten var så svag. Finns nåt bra sätt att se var ett plaströr går i plattan?

Då blir troligen golvbrunnen väldigt nära och jag slipper 2 m bilning med risken för att förstöra vattenledningarna.

Frågan är, hur ser anslutningen ut till röret i plattan (eller strax under)? Det blir en rät vinkel eller kanske 45 grader. Sågar man itu ledningen i plattan eller finns det nån fiffigt stos att plugga i sidan på ett rör där golvbrunnen kan "borras" in.

Det blir annars ett gasnka stort hål om man ska sätta ett T på röret och få plats att föra in T:et i ena och andra änden när jag sågat isär avloppsröret i plattan.

Vet inte om detta var klart beskrivet.

Hej
Har ett förslag,istället för att bila bort golvet då kan du installera en Saniflow pump och det finns olika modeller man kan koppla olika utlopp till pumpen med olika dimensioner så att pumpen kan leda bort vattnet i viss höjd och rak sträcka (finns diagram för detta i förpackningen).

Känns fel att stoppa in en sån surrande apparat. Var ska den va, hur ska den matas? Bila betong går bra.

Du stoppar inte pumpen i golvet utan den monteras på golvet och avloppet från badkaret kopplas till det,pumpen fungerar när det behövs.Googla på det först och titta hur den ser ut.
www.saniflo.se

Krilleman
Saniflo på ett badkar hamid??? Nej, verkligen inte!!! Inte ens i montage-instruktionerna står det att man får ansluta ett badkar på en saniflo!! Saniflo är till för kök, WC, dusch och tvättstuga!

Har du hört talas om säkervatten som säger att du MÅSTE läsa montage-instruktionerna, privatpersoner som yrkesmän!!!????

Krilleman
Har en katalog från GRUNDFOS framför mig som visar att en av deras pump(c-3) man kan koppla till badkar, så det går att koppla det ingen konstigt att koppla badkaret till en saniflo eller liknande från annat fabrikat till badkaret annars tillverkarna skulle inte tillverka en grej som inegn vill köpa eller har behov av och det enligt montage-instuktionerna och är inte emot reglerna för säkervatten. skickar din mail så får du en kopia av katalogen !!!

Krilleman
Det är en väldans skillnad på saniflo och grundfos!

sak samma,försök inte och hitta på dem gör samma sak saniflo har samma sak,säkervatten då den är samma .

Krilleman
Nja, inte samma sak för båda är säkervatten certifierade! Monteringsinstruktionen är den som gäller för varje produkt!

Men Saniflo har bättrat på sig, det finns visst badkarsmöjlighet på den ser jag nu. Hade det delikata problemet för något år sen, badkar med saniflo. Men utvecklingen går framåt... :thumbup: (annars vore det illa)

Mailet saniflo och fick svaret att det finns en pump som heter Sanivite RSK 5886508 som du kan kolla på ett badkar.

Krilleman
Hamid skrev:
Mailet saniflo och fick svaret att det finns en pump som heter Sanivite RSK 5886508 som du kan kolla på ett badkar.
Det var ju det jag skrev...!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.