3 277 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
anslutningsslang
Ska bl a beställa anslutningsslangar mellan utanpåliggande kromade rör till duschkabin ca 2 m långa. Tittat på Rinkabys slang som är silvrig och har omflätning av rostfri tråd, även tittat på Sigros som är vit och har rostfri flätad omspunnen tråd runt nylonslang.
Finns det någon anslutningsslang som är bättre än den andre och tål de att stå med kontinuerligt vattentryck på sig?
Finns det någon anslutningsslang som är bättre än den andre och tål de att stå med kontinuerligt vattentryck på sig?
Använd en riktig anslutningsslang av pex, det är bäst!
Tex en Neopex eller så har biltema det med...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Anslutningsslang-av-PEX-860002/
Tex en Neopex eller så har biltema det med...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Anslutningsslang-av-PEX-860002/
Redigerat:
Finns tyvärr inga färdiga pex-anslutningsslangar i de längder jag vill ha, så jag får fixa det själv. Blir dock lite förvirrad när jag tittar på rinkabys hemsida om vilka kopplingar jag ska ha. Har 15 mm kromade koppar rör som ska anslutas till duschkabinen.
Ska denna anslutas till duschkabinen?
Best.nr: 7694 Halvkoppling PEX 15x2.5

Och denna till klämringskopplingen?
Best.nr: 5957 Klämringshalva PAL/PEX 16 Krom

Ska denna anslutas till duschkabinen?
Best.nr: 7694 Halvkoppling PEX 15x2.5

Och denna till klämringskopplingen?
Best.nr: 5957 Klämringshalva PAL/PEX 16 Krom

Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Den där halvkopplingen för PEX tror jag har en integrerad stödylsa. Jag tror att det är den jag har använt en del.
Men tänk på att få kopplingar till rätt PEX rör, på bilden har du både kopplingar för 16mm PEX (LK) och 15mm PEX (UPONOR / Roth).
Men tänk på att få kopplingar till rätt PEX rör, på bilden har du både kopplingar för 16mm PEX (LK) och 15mm PEX (UPONOR / Roth).
Jag tvivlar på att halvkopplingen till 15 pex är integrerad, men jag kan ha fel.
Dock måste "källare" bestämma sig för om du ska köra med 15 eller 16 PEX! Det är ju två olika dimensioner på kopplingarna du länkat till ser jag ju nu, dock kanske försent?
Dock måste "källare" bestämma sig för om du ska köra med 15 eller 16 PEX! Det är ju två olika dimensioner på kopplingarna du länkat till ser jag ju nu, dock kanske försent?
Klicka här för att svara