Hej. Jag har problem med att få vattnet att rinna ut från mitt avlopp i köket. Det bildas ett vacuum i avloppet som hindrar genomflödet. Jag har moterat in en vacumventil eftersom det saknas avluftning upp till tak, men det fungerar inte. Det som förbryllar mig mest är att, när jag drar ut vacuumventilen så släpper vacuumet och vattnet rinner fritt genom avloppet. Jag har kollat att ventilen fungerar. Skulle det kunna vara för lågt undertryck för att dra ventilen?
Jag bifogar en skiss över installationen (inte så elegant). Kan det vara så att den slang som går från vattenlåset ner till golvet i skåpet utgör problemet? Som den är installerad nu fungerar den i princip som ett andra vattenlås.
MVH
C
Jag bifogar en skiss över installationen (inte så elegant). Kan det vara så att den slang som går från vattenlåset ner till golvet i skåpet utgör problemet? Som den är installerad nu fungerar den i princip som ett andra vattenlås.
MVH
C
Hmmm, på din beskrivning så har du inte vacuum utan övertryck i avloppet som skapar motstånd, då hjälper inte en vacuumventil då denna släpper in luft vid undertryck men stänger vid övertryck. Är du säker på att det inte sitter någon avluftning någonstans i systemet, denna kan vara igensatt och därmed skapa problemet du upplever. För att lösa det måste du ha en avluftning någonstans på avloppsstammen.
Hur länge har problemet funnits, har det uppstått nyligen ?
Hur länge har problemet funnits, har det uppstått nyligen ?
Det låter rimligt! Jag har inte kunnat se någon luftning men ska kolla en gång till. Annars får jag väl försöka dra en, något jag inte ser fram emot då det inte finns någon naturlig vär att göra det på i huset.
Problemet har funnits under lång tid, men blir värre ibland.
MVH
C
Problemet har funnits under lång tid, men blir värre ibland.
MVH
C
Hmmm, funderade lite....
Då du haft problemet en längre tid kan det även vara så att det lagt sig skräp/skit i rören som gör att vatten står kvar i röret och hindrar avluftningen.
Vanligtvis har du en renslucka i källaren/lägsta punkten i huset där avloppet försvinner ut genom grunden. Har du en högtryckstvätt med avloppsrensare (iller) eller kan låna en sådan så testa och kör en omgång och se om det blir bättre.
Då du haft problemet en längre tid kan det även vara så att det lagt sig skräp/skit i rören som gör att vatten står kvar i röret och hindrar avluftningen.
Vanligtvis har du en renslucka i källaren/lägsta punkten i huset där avloppet försvinner ut genom grunden. Har du en högtryckstvätt med avloppsrensare (iller) eller kan låna en sådan så testa och kör en omgång och se om det blir bättre.
Klicka här för att svara