Kan någon säga åt vilket håll anslutningen är på en sådan här brunn, min chansning är lila, blå eller röd pil.

Jag ska även flytta brunnen 180 mm åt det gröna hållet. Idag är det lokalfall runt brunnen om jag flyttar den försvinner allt lokalfall, hur kan man göra nytt lokalfall?

En tanke var att skära ut med diamantskiva i vinkelslipen en ytterkant och bila innanför den. Bör man isf gjuta upp med betong först för fallet eller ska man köra flytspackel hela vägen?

Eller slipar man lokalfall med en betongslip?

Skulle även vilja ha någon form av avlopp åt det grå hållet, det är för kondens/spillvatten/skvallervatten från VVB. Idag är det ingen bra lösning med ett hål in i badrummet och ett rör som det rinner ur. Hur gör jag lättast där, kan man göra ett vanligt avlopp som till handfat, finns ingen plats för vattenlås, vill inte ha lukt.

• Golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utloppet på brunnen är där den röda pilen pekar. Om du byter till en brunn med sidoinlopp så kan du ansluta t ex ett 32 mm rör som du kan dra upp vid VVB. Vattenlås behövs ej till detta då du utnyttjar brunnens v-lås

Bila upp där du vill placera den nya brunnen, sen gjuter du in den med betong. Fallet gör du i gjutningen.

Prova att bila utan vinkelslipen först. Det blir helt sanslöst mycket damm av slipen, och det sprider sig i hela huset, om du inte tejpar igen alla dörrar osv.

lordi skrev:
Bila upp där du vill placera den nya brunnen, sen gjuter du in den med betong. Fallet gör du i gjutningen.
Alltså bila bort 60x60cm med brunnens djup och gjuta upp runt brunnen?

RealElwood skrev:
Alltså bila bort 60x60cm med brunnens djup och gjuta upp runt brunnen?
Ja alltså du behöver bila upp så mycket som behövs för att få den lutning som du vill ha. Sen monterar du brunnen och fyller tomrummet runtom med betong som du sen putsar till så det blir fall.

Brunnen ska ju hamna lite under det omrkingliggande golvet för att du ska kunna få till ett lokalt fall runtom.

Följ sen hempularens råd, skippa vinkelslipen, det kommer att damma ner hela huset.

Ok, tar och hyr en bilmaskin imorgon och provar. Det är ganska kraftig ballast i plattan, runt 20-30 mm i diameter så det kanske underlättar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.