Håller på att renovera badrummet på andra våning.
Golvet är nu frilagt och avloppet står inför åtgärd.
Avloppet kommer upp i en nisch i ytterväggen. Om jag inte kommer åt att kapa det vertikala röret, hur bör jag då göra? Dvs hur görs den minst dåliga skarven?
Rören från 1944 är för övrigt i löjligt bra skick att döma av de jag kapat i andra delar av huset.
Golvet är nu frilagt och avloppet står inför åtgärd.
Avloppet kommer upp i en nisch i ytterväggen. Om jag inte kommer åt att kapa det vertikala röret, hur bör jag då göra? Dvs hur görs den minst dåliga skarven?
Rören från 1944 är för övrigt i löjligt bra skick att döma av de jag kapat i andra delar av huset.
Den "minst dåliga skarven" sitter på vertikal ledning!!!
Inte roligt att ta upp golvet igen vid alldeles nyrenoverat badrum! Jag skulle gjort allt för att komma åt den vertikala ledningen under golvet oavsett vad det kostat för att undvika bryta tätskiktet senare = inte bra!
Vad har du under på vertikal ledning? Hall? Källare? Krypgrund?
Inte roligt att ta upp golvet igen vid alldeles nyrenoverat badrum! Jag skulle gjort allt för att komma åt den vertikala ledningen under golvet oavsett vad det kostat för att undvika bryta tätskiktet senare = inte bra!
Vad har du under på vertikal ledning? Hall? Källare? Krypgrund?
Ett nyrenoverat kök... Med en stor portion tur och en massa jäklar anamma kanske det går att komma åt i köket. Är lite orolig för golvvärmeslingorna som är dragna alldeles intill avloppsstammen.krilleman_215 skrev:
Leta efter specialblad för just gjutjärn, tror inte dom är diamantbelagda.dadid skrev:
Tror det brukar vara samma blad som för keramik, Mao absolut inga vanliga blad för metall.
Bästa bladet för gjutjärn tillverkas av NCG och har diamanter på slitytan! Underbara!
Det blåa bladet på bilden längst ner på sidan...
http://www.ncgproducts.com/p_tiger.html
Det blåa bladet på bilden längst ner på sidan...
http://www.ncgproducts.com/p_tiger.html
Se till att du får rätt övergång mellan gjutjärn och plaströr. Jag var osäker på vilket system jag hade. Köpte en koppling som inte slöt tätt, fick byta den sen. Läs noga på tillverkarens datablad för kopplingen inom vilka rördiametrar den är godkänd. Gjutjärnsrören kan ha lite varierande dimensioner i fabriksändarna jämfört med mitt på (när du kapat det). Kopplingen kan se ut att passa men har du otur så fuktar den i skarven som i mitt fall. Jag hade som tur var inte byggt in den när jag upptäckte det. Jag använde en JET-koppling på ett ställe i huset och en annan som jag inte minns vad den heter på "problemstället".
Klicka här för att svara