Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Har kristall klart vatten i poolen nu och då har jag varken klor eller pool täcke på den.Nimajneb skrev:
Det är först vid ca 10 grader algerna börjar växa.
Brukar starta upp poolen i mitten- slutet av april och har då inte en tillstymelse till alger i den.
Det räcker med att chocka poolen i samband med vinterstängningen, teoretiskt så klarar man det under vintern ändå utan klor men då måste maskineriet igång när tempen närmar sig 8 grader. Har man en hygglig klorhalt efter vintern så kan tempen gå upp en bit över 8 grader innan man kör igång.TrollMann skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag chock klorerar inte poolen ens men jag väntar med att stänga ner den till vattnet är under 8 grader med marginal.
Allt klor är borta på några få dager sen iom jag inte täcker den.
Skulle jag stänga den för tidigt eller starta den för sent koller algerna fort som tusan.
Allt klor är borta på några få dager sen iom jag inte täcker den.
Skulle jag stänga den för tidigt eller starta den för sent koller algerna fort som tusan.
Ifall du använder chockklor så stannar den inte länge och efter någon dag är det noll klorhalt. Men det spelar ingen roll eftersom du antagligen startar i god tid innan påväxt börjar, det tar ju ett tag för en pool att bli grön även vid 12 graderNimajneb skrev:
Det jag chockar i november räcker tills april, kollade i helgen och det hade gått från 5,6 till 5,5 men bara 4 grader ännu.
Det är viktigt att man chockar för långvarig effekt, eg först måste man göra en förchock för att bli av med det bundna kloret, detta gör man medans pumpen fortfarande är igång.
Det är viktigt att man chockar för långvarig effekt, eg först måste man göra en förchock för att bli av med det bundna kloret, detta gör man medans pumpen fortfarande är igång.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har 0 i klor så jag måste hålla koll på poolen när temperaturen stiger.
Någon eller några dagar innan algerna börjar ta fart känner man att sidorna på poolen börjar bli hala och då är det hög tid att starta upp.
På sommeren när vattnet är uppvärmt till 30 grader kan det bli grönt över en natt om klorhalten blivit för låg.
Någon eller några dagar innan algerna börjar ta fart känner man att sidorna på poolen börjar bli hala och då är det hög tid att starta upp.
På sommeren när vattnet är uppvärmt till 30 grader kan det bli grönt över en natt om klorhalten blivit för låg.
Klicka här för att svara