Vatten & Avlopp
Demmpa: Jag tror inte att det är luft i toppen på beredaren som Alfredo misstänker. Jag är inne på Kopparkullens linje. Eller eventuellt så kan det oxå vara så att varmvattenröret har gått av precis ovanför botten/innanför beredarväggen, hur troligt detta alternativ är beror på hur vattnet är. http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/
tio_Pepe: [citat] Jag kan inte låta bli. Det du pratar om heter nyckel. Där vattnet kommer ut kanske kallas pip, även om jag snarare tänker på en vattenkanna när jag hör ordet. Hela anordningen kallas kran eller vattenutkastare. ;) Hemliga Språkpolisen
jdavid: Hej! Jag och min familj (vi är 5 pers) äger en fastighet i norra Östergötland med enskilt avlopp. Fastigheten ligger nära en sjö (under 100m) och avloppet är idag en två/trekammarbrunn som ligger på kommunens mark och jag har servitut på avloppsanläggningen även om kommunen inte har några som helst papper/godkänning på anläggningen. Jag gissar att avloppsanläggningen är från
HRBM: Pratat med FMM enligt dem gängan i pipen är M21,5 då finns en övergång nippel som heter 2941-1000 (FMM nummer) så blir det bra alltså nippel år M21,5*M22 Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
drakhenke: vad har ni för växlare en plattvärme eller förrådsväxlare? om ni tar vv i badrummet hur är temperaturen vid utgående vv fråv växlaren? mycket varm eller sjunkande som i badrummet?
KnockOnWood: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/105487-borra-hal-i-septitank-att-slappa-ut-vatten.html
Novisfixaren: Ok ska räkna efter och se. Tack för alla svaren!!!!
Danne12345: För kännedom lämnades en överklagan in och vi väntar svar inom några veckor. Tyvvärr är det nog svårt för Länsstyrelsen att upphäva beslutet som är från 2008 eftersom överklagan inte gäller just det. Vi har fått god hjälp och gjort vad vi kan. Skulle inte detta fungera får vi ta nya tag och begära omprövning eller ansöka om ett "nytt" avlopp utan fosforfällor.
källare: Ok. Ja det är 15 PEX jag har, så då verkar det funka. Tackar
Freddan101: [citat] Sökte på tryckstöt och hittade tråden du nämner. Känns ju lite sådär att installera på varje tappställe och på både kall- och varmvatten. Blir en rätt rejäl slant och kåken är ju så helt ny. Hade det gått att åtgärda på ett enkelt och relativt billigt sätt centralt så hade det varit lättast att fixa själv...
ConnyK: Nu hittade jag dom, fanns som reservel på Jafo's sida :) Tack för hjälpen
shadowfire: [citat] Har du inga andra synliga skarvar nu idag så kanske det är overkill att dra PEX, det beror på hur de gamla rörens skick är mm. Sådan ofantligt stor kostnad är det dock inte att dra PEX en kortare sträcka och jag personligen hade nog gjort det bara för att det känns skönt att ha nya rör hela vägen om man nu ändå bygger in det. Skulle något hända så får du lättare att
Vroom: Tack för alla svar. Har kollat lite på minireningsverk och konstaterat precis som L3AB skriver att det blir dyrare. Samtidigt som man villl ha en modern och rolig lösning så får ekonomin väga över i detta fall. Detta gäller Norrtälje kommun och marken är väldigt sandig vilket är optimalt för infiltration, det var t o m så Miljö o Hälsa tyckte att det kan filtreras FÖR fort så vi
Fairweather: Nu är pluggen på plats! Det gick förvånansvärt lätt att lossa rören som skulle bort, jag fick ta i men inte alls så mycket som en del trodde att jag skulle få göra.
Alanl: Har fått stop i våran gustavsbergs snålspolande wc är det något man skall tänka på vill inte förstöra något när mn försöker ta bort proppen.
charta77: [citat] Jag blir lite fundersam, varför är det relevant för ditt problem? Sent from my ST18i using Tapatalk
källare: OK, inte dra åt allt man är värd. Läcker det lite efter första åtdragningen, får man väll dra lite till. Tackar.
v94_hos: Tänk på att pex har ytterdiameter som handelsdiameter.
v94_hos: Hej Du sätta ett grenrör som du ritat men bättre är att sätta en tillsyningsbrunn, betydligt dyrare neb det gör att du kan spola och rensa i framtiden om det tex uppstår ett stopp. Tänk på att du behöver fall på rören. Du bör ha 1 cm per meter i fall. Höjden du ska ansluta till är så du måst kontrollera nivån du får i det nya badrummet. I mark ska du alltid använda minst 110
HRBM: Du behöver 2 fördelare ,du måste göra en inskärning på KV/VV med en T-rör klämning,men tänkt på att bef. Rören är glöggade så att dem är mjuka och du måste ha stödhylsa i röret först innan du monterar klämning T-röret sen kan du fortsätta med Pex till fördelare men du måste ha stödhylsa för Pex som passar till dim. För Pex röret.
mexitegel: Ja, det rätt troligt att du kommer få kondens där. Det är nog inte så lätt att lösa om du inte kör varmare vatten i röret eller lyckas få vardagsrummet till en låg nivå av luftfuktighet.
Kattvovven: [citat] Ops. Märket som heter Sikaflex ja. Konstigt hjärntvättad man blir när man refererar till en produkt med bara märket ett par år. Omformulering, Sikaflex har en tätmassa på tub som är ganska underbar, fråga eller läs där dom säljs :)
HRBM: Du behöver 2st halv kopplingar som ska sitta på kommande kommande rör(40c/c) och blandaren sitter direkt på blandarfäste.
Patrik_N: Betyder detta att jag har två spolbrunnar? En 1,8m rakt ut och en lite snett ut?(1,8/0,8 höger) Är det "o-bra" att dessa isf ligger under plattor resp asfalt? /Patrik
satanavittu: Tack för det JerreEssberg. Uppskattas enormt. Glad påsk om du firar det
öringen: [citat] Gäller det enbart borrade brunnar? Har själv grävd brunn i en källa och beställde test av eurofins och de rekommenderade enbart mikrobiologisk och kemisk analys. Hade förövrigt kanonvärden på allt som testades.
Guzzi: Jag kan svara själv. Nacka Byggnadsvård hade visst sådana. Inget roligt ställe men ibland får man svälja det.
mogge_73: Tänk också på att någon gång skall pumpen bytas och då ska alla meter slang upp! Så att man inte bygger bort den möjligheten.
shadowfire: Ja det blir nog så trots allt. Jag har funderat massor på vad som är säkrast, vattenmässigt osv. Kör jag med skyddsrören in i köksskåpet så innebär det att en mindre vattenläcka, läs droppläcka, kommer gå ner i skyddsröret och stanna inuti skyddsröret fast lite till höger om köksskåpet, under de andra skåpens socklar. Denna läcka märker jag nog aldrig (på gott och ont?!).