Byggahus.se

Skall luft fyllas på VAREM hydropress?

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

martind

Medlem
    Vi har en 10 år gammal horisontell VAREM hydropress på 60 liter (type T1129). Jag undrar om man kan och bör fylla på luft på denna modell. Som synes på bilden är den fastskruvad så att man inte kommer åt ovansidan av kärlet, där eventuell luftnippel borde sitta. Hydropressen slår till vid 3 bar och ifrån vid 4,6 bar. Jag mätte upp den volym vatten jag spolade ut genom kranen, och efter 6.5 liter slår pumpen till - det är väl alldeles för liten volym då hydropressen är på 60 liter?
    Frågorna är alltså:
    1 Kan man och bör man fylla på luft på detta fabrikat av hydropress?
    2 Indikerar min mätning att luft bör fyllas på eller att hydropressen är trasig?
    Tacksam för tips/Martin D

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 178 inlägg

GK100

Medlem
    Luftnippeln sitter som du säger i änden in mot väggen. Om du kan rubba den ur läge behövs inte så mycket plats för att kunna fylla på där.

Stäng av brytaren till pumpen och öppna en kran så att trycket går ner helt, sen fyller du på luft till ca 2.5-2.8 bar i blåsan.
    När detta är gjort bör du få ca 15-18 liter i effektiv volym mellan start-stopp istället.

Om den skulle vara trasig skulle du ha betydligt mindre volym ut före start så det kan vara en god ide att försöka fylla lite luft, det sparar ju lite på pumpslitage om inte annat.

3. M

martind

Medlem

Tack!

Tusen tack för de goda råden! Jag skall flytta¨hydropressen litet ut från väggen så jag kan se vilken typ av luftnippel det är. Misstänkte att jag borde få ut mer än 6.5 liter vatten mellan två pumpstarter. Med tanke på monteringen tätt mot väggen har man nog aldrig fyllt på luft sedan huset byggdes ...

4. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 972 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    påfyllnings nipplen är typ vanlig bil ventil

5. M

martind

Medlem

Kan man byta röranslutningen?

Röranslutningen till hydropressen är väldigtr rostig, och när jag flyttade åbäket litet grand började det läcka vatten, cirka en liter per dygn. Det går knappast att gänga loss rörkopplingen med tanke på rosten, så det är väl bara att byta. Vet någon om det finns reservdelar till detta fabrikat (Varem) och om det ens är lönt? Behöver sannolikt byta hela flänsen.

6. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 972 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Tanken ser ut som en standard 60 liters tank så det ska inte vara svårt att få tag i en ny tank.

Redigerat 8 jan 2010 21:31
  7. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Gummiblåsa är lätta att hitta som reservdelar men inte flänsen. Köp en ny! Finns precis likadana att köpa idag och de är inte särskilt dyra.

8. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Lyfter tråden då jag har precis samma prylar som TS och problem med att pumpen går igång direkt.

När systemet är i vila och inget vatten tappas står manometern vid tryckvakten på ungefär 3,8 bar. Börjar jag tappa vatten med mer flöde än att sakta tappa upp ett glas vatten, sjunker trycket och pumpen går igång direkt. Tryckvakten verkar bryta när nålen hoppar upp till 5 bar då vattenkranen stängs och landar sedan på 3,8 igen.

Jag gjorde som GK100 föreslog. Stängde av pumpen, öppnade kranarna tills inget vatten kom. Nålen verkade inte gå ner till 0 utan visade runt 1 bar. Stängde kranarna och fyllde sedan med luft till 2,6-2,7 bar innan jag slog på pumpen. Öppnade kranarna för att tömma rören på eventuell luft och stängde dem när det bara kom vatten. Lät sedan hydropressen fyllas och kollade om övningen hade avhjälpt problemet, men icke.

Pumpen går fortfarande igång direkt man öppnar en kran. Är hydropressen kass (från 2007) eller är det inställningarna för tryckvakten som är knas?

Ska jag öppna säkerhetsventilen och tömma hydropressen på det sista vattnet för att få ner trycket till noll innan jag fyller på med lyft?

9. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Lite mer noggrann studering av tryckvakten ger att den slår till vid 3,6 bar och från vid 5 bar. När den slår av hamnar dock nålen på manometern direkt tillbaka på 4 bar.

Är det byte av hydropress som är lösningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.