1 979 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenutkastare i torpargrunden frysskador
Jag har fått en vattenutkastare (med varm och kallvatten) monterad i somras i torpargrunden och undrar hur mycket jag behöver göra för att inte riskera att det fryser sönder i vinter.
De har dragit PEX rör och just nu är det oisolerad luftledning ca 2m.
Isolera det måste jag naturligvis göra men frågan är om det räcker (bor i Kalmar)?
De har dragit PEX rör och just nu är det oisolerad luftledning ca 2m.
Isolera det måste jag naturligvis göra men frågan är om det räcker (bor i Kalmar)?
Om det är helt ouppvärmt och vattnet står still så kommer det frysa även om du isolerar väldigt ordentligt. Tillförs ju ingen värme... Jag skulle satsa på en avstängningsventil inne på den varma sidan och sen öppnar du kranen och dränerar och låter den vara öppen & avstängd under vintern.
Annars bli det väl att lägga i någon värmeledning men det betyder ju att det kommer kosta lite i el...
Annars bli det väl att lägga i någon värmeledning men det betyder ju att det kommer kosta lite i el...
Om du har en avstängningsventil på den varma sidan som du stänger av så kan det vara vettigt att låta kranarna utvändigt vara öppna, så att inte dessa sprängs av is om det skulle vara vatten i dem.
Det finns värmekabel som man lägger utvändigt på rör, och därefter lägger isolering utanpå.
Detta lägger du fram till utkastarens ventiler (som antagligen sitter på insidan krypgrunden, röret på utkastaren som innehåller spindel skall luta utåt, självdränerande).
Det smidigaste hade väl kanske varit att ansluta med ett T till blandarens ventiler, och istället gå i med invändig värmekabel såpass långt att man passerar klimatgränsen, samt såklart isolera rören.
Detta lägger du fram till utkastarens ventiler (som antagligen sitter på insidan krypgrunden, röret på utkastaren som innehåller spindel skall luta utåt, självdränerande).
Det smidigaste hade väl kanske varit att ansluta med ett T till blandarens ventiler, och istället gå i med invändig värmekabel såpass långt att man passerar klimatgränsen, samt såklart isolera rören.
Klicka här för att svara