Hej!

Vi köpte nyligen ett sommarboende som inte använts på några år.

Det som finns på plats och som fungerat tidigare år är:

Elverk för att tillfälligt fylla på en hydrofor/hydropress (startas morgon/ev kväll)
Borrad brunn på mellan 10-20 m (har ej mer säkra uppgifter från säljaren)
Vattenpump Maxi Jet 100M
Hydropresstank (tror jag)

Jag tog precis isär tanken för att kontrollera luftblåsan (måste alltså vara en hydropress) och den är trasig så det sjunger om det. Det finns även rost i tanken. Det känns vettigt att köpa ny tank då den säkerligen är mer än 10 år gammal.

Vi kommer inte använda så otroligt mycket vatten och dagsbehovet ligger max vanligtvis på 60 liter per dygn.

Jag tror inte det är något fel på vattenpumpen.Har dock inte kunnat köra den då jag är osäker på hur jag enkelt kan testa den. Jag har rör för att koppla ihop befintlig anläggning. Jag har även köpt en ny bottenventil med filter. (Har ej dragit upp 32 mm pem-slangen från brunnen ännu men den information jag fått är att den inte är så djup men att vattnet är bra (testat i år) och att den ger rikligt med vatten.

Vad för lösning verkar vettigt?

Då vi mest kommer vara ute vissa helger vore det bra med en lösning som innefattar att jag kan tömma ut vatten ur den tank som kommer användas, varje gång vi kommer till lantstället och fylla på nytt fräscht vatten. Med en tank på kring 60 liter blir det ju inte farligt mycket som går till spillo.

Någon med tankar och idéer om detta? Jag bifogar bilder på pumpen samt hydropressen.

Jag är också nyfiken på det här med sughöjden. Brunnen är djupare än 9 meter och pumpen som används har sughöjd på max 8-9 meter. Ändå har dom kört på denna lösning tidigare. Hur har det fungerat?

Jag tror att pumpen sitter på kring 15 meters djup och pem-slangen går in i skogsbrynet och är kring 30-40 meter lång.

Kan också nämna att en dröm vore att få allt att fungera på 12 volt. kanske pumpa upp vattnet på vinden och låta kranarna få självtryck mha höjdskillnaden. Men att ta upp vatten från borrad brunn och använda det 32 mm rör som finns där verkar inte vettigt. Däremot kanske man kan köra igenom en mindre slang i befintlig pem 32mm slang. Vi kommer som sagt inte använda speciellt mycket vatten.

/Henke

• 20120825_112912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120825_112931.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Edit:

Mätte brunnen idag:

ca 30 meter djup
Slangtjocklek för PEM: 32mm
Slanglängd till brunnlocket från huset:ca 70 meter.
Slanglängd från brunnens topp nere i hålet till backventilen (som för övrigt inte fanns) : 9,5 meter
Antal meter från borrhålets topp till vattnets början: 3,5 meter
Brunnhålets diameter: 10 cm
Antal meter som slangen är från vattenytan och ner: ca 6 meter.

Antal mygg per m3 i skogen där brunnen ligger: 250 000 000 000

Är rätt imponerad av att förra ägarna lyckats dra upp vatten med en pump på 1,05 kw i totalt 100 meter pem-slang med ett sugdjup på 9,5 meter.

Redigerat:
Tillägg:

Jag har räknat helt galet. Sughöjden är bara några meter. Jag insåg sent att det var från vattenytan i brunnen jag skulle mäta från, upp till pumpen. Total sughöjd blir mellan 2-5 meter (med lite säkerhet åt båda hållen).

Jag borde med andra ord kunna använda de flesta pumpar utan problem.

Någon med annan åsikt? :)

Sughöjden är som du skriver inget problem. Jag har en likadan pump och den trycker c:a 180 meter i längd och säkert 15 meter i höjd till vår stuga utan några som helst problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.