7 734 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
koppla järnrör med kopparrör
Hej,
första försöket på detta kanonforum !!
hoppas att någon kan hjälpa mig, hittar inte info trots sökfunktionen...
Jag ska flytta en radiator och då har jag kapat dom gamla järnrören 27 mm och tänkte koppla vidare med 15mm koppar.
Har för mig att det finns en "renoveringskoppling" som man kan använda, stämmer det och finns det på någon hemsida typ rinkabyrör el liknande?
Dessa kopplingar ska visst vara sjukt dyra i vanliga vvs-handeln...
Vill gärna göra jobbet själv för att få ner kostnaden
Mvh
Roger
första försöket på detta kanonforum !!
hoppas att någon kan hjälpa mig, hittar inte info trots sökfunktionen...
Jag ska flytta en radiator och då har jag kapat dom gamla järnrören 27 mm och tänkte koppla vidare med 15mm koppar.
Har för mig att det finns en "renoveringskoppling" som man kan använda, stämmer det och finns det på någon hemsida typ rinkabyrör el liknande?
Dessa kopplingar ska visst vara sjukt dyra i vanliga vvs-handeln...
Vill gärna göra jobbet själv för att få ner kostnaden
Mvh
Roger
Bra,
då behöver jag bara lite hjälp med att veta vilken koppling som jag ska aqnvända mig av.
Stålröret som jag kapade är 27 mm utvändigt och ska "kopplas" över till 15 mm kopparrör.
Vad ska jag beställa ?
Ska det vara art.nr. 4399 stålrörskoppling utv 25 ?
och vad för förminskningklämringskoppling ska på om det ska passa till 15 mm kopparrör ?
Jag behöver all hjälp så det inte blir fel som vanligt...
då behöver jag bara lite hjälp med att veta vilken koppling som jag ska aqnvända mig av.
Stålröret som jag kapade är 27 mm utvändigt och ska "kopplas" över till 15 mm kopparrör.
Vad ska jag beställa ?
Ska det vara art.nr. 4399 stålrörskoppling utv 25 ?
och vad för förminskningklämringskoppling ska på om det ska passa till 15 mm kopparrör ?
Jag behöver all hjälp så det inte blir fel som vanligt...
27mm utvändigt är 20 (eller 3/4") alltså så bör det fungera om du köper en V3604 Rak utv gängad 15x20R klämringskoppling samt stålrörskoppling 20 med inv gäng 4429 på Rinkabyrör och drar ihop stålrörskopplingen och klämringskopplingen med lin. (sen stödhylsa i kopparröret också)
Lin ska du absolut använda!
Och om kopplingen sitter i blickfånget kan det bli snyggare med denna kombination:
Super blue
28 rak
28x15 förminskning
Men det lösningen blir 20:- dyrare på rinkaby! :wow:
Och om kopplingen sitter i blickfånget kan det bli snyggare med denna kombination:
Super blue
28 rak
28x15 förminskning
Men det lösningen blir 20:- dyrare på rinkaby! :wow:
Klicka här för att svara