S
systemfel: tita på alla anslutningar tex vaskens är en klassiker . anslutningen mellan golv och avlopp eller väggen och avlopp. kolla golvbrunnen och titta så att vattenlåset är där och det är fasttryckt ordentligt.. kolla i golvbrunnen om det sitter en rundplopp av gummi eller en typ porpp om det är järnbrunn ska i alla fall inte vara ett öppet hål där.. har ni tvättmaskin hur ser det
4 svar · 1,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Större vikt ;) Men själv mätt min gamla brunn med några vägpinnar jag hade liggandes
5 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: :thumbup::thumbup:
3 svar · 1,5k läst
Göran.W
Göran.W: Jag undrar om det sitter backventiler i dom kranarna. Tror inte det iaf, Tror mer på att käglan "klibbar" fast för att man stänger för hårt vilket många gör. Dom ska stängas med samma kraft som vanliga kranar. Efter dom är stängda ska dom "läcka" en liten stund tills vattnet framför käglan dränerats. Käglan sitter längst in på dom kranarna och när folk stänger dom så tror
9 svar · 64,5k läst
·
H
huggan: Jag har ingen backventil och jag klarar mig fint.
1 svar · 10,8k läst
A
Amatörbyggaren: Tack för svaren. Då kör jag.
5 svar · 4,0k läst
cederbusch
cederbusch: När jag stod i bygghandel med en extremt onöjd 9-månaders miss universum och försökte klura på detta så var det väl vad jag kom att inse också. Jag hade bara i min enfald tänkt att det skulle räcka att bila ett hål och gå upp med 110 där och sen lösa resten ovan platta. Men jag behöver ju en brunn så det blir att bila ändå. Tack, behövde bara få det skrivet på näsan innan
2 svar · 9,0k läst
·
Pen
Pen: Jag har en fontän i granit med en nedgrävd vattenbalja på 60 liter under. Vad jag i min dumhet inte insåg när jag anlade den var att jag borde försett baljan med ett avlopp. Baljan är svår att tömma och rengöra eller byta vatten i och dessutom står den med stillastående vatten/is på vintern (regnvatten/snö fyller den) vilket inte är trevligt på våren (luktar illa). Jag vill
0 svar · 2,7k läst
a2011
a2011: Ingen som vet hur det fungerar att slå av/på vattenpumpen om man inte tömmer den?
1 svar · 3,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det lilla röret är säkert en rensbrunn det också, dvs. blir det stopp kan man stoppa ner en slang och spola rent med högtryck. Lock bör du skaffa omedelbart. Hemskt om det ramlar ner ett litet barn,
3 svar · 4,4k läst
·
G
Gusen: Vi har en Cinderella i sommarhuset sedan 2 ar tillbaks som än sa länge fungerat klanderfritt. För oss var förbränningstoalett den optimala lösningen eftersom: - All form av mulltoa gick bort (gränsen gar vid blöjor...) - Sjönära läge gör det svart att fa tillstand för WC eget avlopp - Vi har vattnet avstängt stor del av aret da vi bor utomlands. Men det är ju just pa vintern man
7 svar · 23,6k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Det är nog inga problem att flytta diskhon om inte det finns något vi inte ser på andra sidan träpanelen som utgör ett svåröverkomligt hinder. Avloppets anslutning kommer ju därifrån i alla fall och det lovar ju gott.
3 svar · 5,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Ingen aning faktiskt. Men det spelar ingen roll alls. Vad som hälst duger. Det man vill förhindra är att det kommer in jord o dyligt. i brunnen. Sålunda kan i nödfall även gamla plastkassar nyttjas. Staffan
7 svar · 10,0k läst
·
P
ptlf: Nu får man väl försöka göra så fint som det bara går, golvet ska målas grått så jag målar fram till klämringen. Tror jag sett det finns gråa klämringarn någon kanske vet om det stämmer.
5 svar · 8,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: 6860 brukar kosta 1995:- på kanpanj hos tex bauhaus. Ett bra pris för konsumenten! Normalt pris 2495:- hos vanlig byggmarknad. Edit: Just nu har badshop.se den för 2295:-
3 svar · 3,9k läst
J
JerreEssberg: Jag fattade det som att han menade att ventilerna på länken till Rinkaby inte skulle gå att ha på kv. Står inget om de iof men jag skulle inte ha några betänkligheter om att sätta de på vatten iaf.
6 svar · 10,1k läst
·
S
Sam_u_El: Hej och tack för svaren. Ber om ursäkt om frågan ligger i fel kategori. Det har löst sig nu. Jag kände på några av kopplingarna till den kasserade radiatorn och konstaterade att de inte verkade särskilt spröda. Efter det tömde jag systemet, skruvade isär kopplingen, la på nytt lin och pasta och skruvade ihop igen. Än så länge är det tätt i alla fall. Tack!
4 svar · 2,7k läst
·
cederbusch
cederbusch: Förresten, är det ngt särskilt murbruk som gäller när man lagar/tätar vägg och betongbrunn under mark? Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
12 svar · 8,9k läst
·
E
Edit_Kräpp: Beror på vad det är för hus, friggebod med tappkran eller större hus.. men för att göra det enkelt så har du större engångsmotstånd i en DN15 ventil än t e x i en DN 25(som jag hade valt). Alltså skruva ihop själv.
1 svar · 1,6k läst
S
sajjen: Inkommande vatten till sommarstugan är ett plaströr med ytterdia ca 22mm. Installerat någon gång sent 50-tal eller tidigt 60-tal. Inga synliga märkningar på röret. Min gissning är att det är ett 22x3 PEL-rör. Finns det någon annan dimension på rör, som kan ha använts på den tiden, som är ca 22mm? Hur skört kan ett PEL-rör som har legat i krypgrunden i 50+ år vara? Vågar jag
0 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har inte koll på vad min krökningsradie är, men det går säkert att hitta. Men använder man rörbock blir det väl rätt. Är det prisol som du handböjer så får du helt enkelt göra "så mjuka som möjligt" böjar, typ. Och så inga dolda rörskarvar!! , men det har du nog koll på :) Och så kan du ta ner utb-kompendierna som nämns i denna tråd
12 svar · 2,5k läst
Kattvovven
Kattvovven: Tack, infon jag sökte själv :)
2 svar · 788 läst
B
BalooMannen: För att spara plats och gömma luckan till fördelarskåpet funderar jag på att sätta ett högskåp på väggen där fördelarskåpet är plasserat. Fördelarskåpet kommer vara tillgängligt genom högskåpet. Fördelarskåpet blir minsta typen och ska bara innehålla 3 kalla och 2 varma utgångar tappvatten. Får man göra så? Har ni nått tips på var man hittar ett så litet skåp som
0 svar · 1,7k läst
Stålenbring
Stålenbring: Tack för tipsen. Renovera har vi inte tänkt då det är gjort ganska nyligen (2009-2010). Och hantverkaren som upptäckte felet, felet som för det första sitter nere i brunnen och har med fuktspärren att göra samt inte är möjligt att bedöma av en person som inte har kompetensen/vetskapen om hur det ska se ut, han säger att det är ett typiskt dolt fel. Undrade mest om någon kanske hade
3 svar · 2,0k läst
L
lordi: [citat] Om du eller någon annan kan tänkas driftsätta värmesystemet i framtiden så kan det vara bra att plugga rören innan du bygger över dem. I annat fall så är det bara att kapa.
4 svar · 5,6k läst
L
Love: Nu är jag ingen fackman, så jag kan ha fel på precis vad som helst, men jag kan svara snabbt ;-) Var finns avloppet nu? Precis bakom väggen där det ska vara, eller är det helt bortglömt och under golvet någonstans? Annars (gissar jag) beror det på hur stor del av väggen man måste montera bort för att kunna montera på en ny bit efteråt (regelavstånd, kortlingar mm), sen är jag inte
1 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Här återfinns ettan och solvärme http://www.lundagrossisten.se/about/download/
6 svar · 43,3k läst
L
lordi: Hej. Vad jag vet så kan man inte ändra flödestiden på den blandaren. Den spolar så länge du håller handen under, dock max 2 minuter per gång. Efterspolningen är ca 2 sekunder efter man tagit bort händerna enligt Oras manual.
1 svar · 3,6k läst
S
sequence: Fortfarande ingen som har någon fundering kring denna typ av lucka? Sent from my GT-P7500 using Byggahus
4 svar · 3,5k läst
lorens
lorens: Tackar så mycket, är inte så himla lätt läsa sig till saker, vill inte leja bort varenda litet småjobb med vattnet om det inte behövs! snart kan man dock ringa rörmockare och koppla ihop fördelaren med befintliga vattenrör, det och all inkoppling i toaletterna låter jag dock någon kunnig göra! :D
5 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.