Hej,

Är helt ny här och ganska nybliven husägare.
Har egen borrad brunn med Wellzone-rening. Härom veckan märkte vi att trycket i vattnet hade ökat ordentligt. Vilket iofs var uppskattat då trycket är lite lågt annars.
Eftersom att jag är helt novis på såna här saker fick jag hjälp av en kompis som såg att trycket låg på 10 bar. Det ska ligga på max 5 bar.
Han skruvade bort strömbrytaren som ska slå till och från vattenpumpen. En sån som slår till vid ett visst tryck och från vid ett annat. Den var helt igensatt, därför slog pumpen aldrig av.
Brytaren gjordes ren så att vattnet kunde flöda genom det lilla hålet som det ska. Trycket återgick till det tidigare.

Nu till problemet. Dagen efter börjar vi se att vattnet är svagt ljusbrunt.
Vad kan det bero på? Jag har gjort rent Wellzone-anläggningen, så den ska vara ok.
Det höga trycket hade vi i ca 1,5 vecka innan vi rättade till det.
Kan det vara så att pumpen pumpat upp en massa smuts från botten? Kan rören ha börjat "fälla" från insidan av rören?
Just nu har jag öppnat kranen till trädgårdsslangen för att försöka tömma ut det grumliga. Har läst på olika forum att det kan hjälpa.

Någon som har tips på vad jag mer kan göra, eller vad det kan vara för fel?

Mkt tacksam för svar!

Om du har en hydrofor så kan allt bös som blir i bottnen av den ha rörts upp när ni grejade, eller så kan det ha lossnat lite från insidan rören precis som du nämnde. Eller så har det kommit med lite gottit utifrån. Fast om du hade filter så borde det ju ha fastnat där. Prova du att spola rent länge och se om det inte blir bättre.

Har en hydropress i källaren som pressar upp vattnet i huset.
Har spolat en hel del idag och vattnet har blivit bättre och bättre faktiskt :)
Förhoppningsvis blir det som det var innan snart. Vågar ju inte dra igång tvättmaskinen än då det finns viss risk med missfärgade kläder än så länge.

Wellzone-rening är det inte den som syresätter järnet/manganet direkt i din brunn?

Wellzone-reningen oxiderar järn, mangas, humus och bakterier.

Fast det verkar som att brunnen har lugnat sig nu. Vattnet blir allt klarare ju mer jag spolat.
Men det leder till en annan fråga.
- Eftersom att en massa smuts nu sugs upp av pumpen, slits den så inte? Tänkte att såna där småpartiklar kan agera som slipdamm i pumpen och förstöra den.
Det var iofs vad en kompis sa, så han tyckte att vi skulle ta upp pumpen och koppla slangen till en kompressor. Sen blåsa ut allt smuts.
Har han rätt, eller babblar han bara en massa??

Jag har stött på några såna brunnar med ozonrening direkt i brunnen. Och där har dom haft så mycket järn att borrhålet helt enkelt har fyllts upp av järnoxid. Kan vara det som har hänt. Men det märker du om färgen inte försvinner.

Du kan testa om det är järnoxid som kommer upp om du låter vattnet stå i ett vattenglas nån dag, järnoxid är tungt och lägger sig på botten, humus fäller inte ut utan förblir löst i vattnet. Har du järnoxid har du ett problem, då är det bara att dra upp allt och spola ur brunnen.

Redigerat:
Ok, låter ju inte så bra. Ska testa och ställa ett glas med vatten under en dag och se vad som händer.

Hur gör jag enklast för att spola ur brunnen??
Kompisen snackade om att dra upp den och sen koppla en kompressor till pumpslangen och dra igång kompressorn.
Får inte riktigt ihop det hur det funkar.
Kan du beskriva hur jag ska göra, så skulle jag uppskatta det mkt. Är helt novis på det här...

Jag vet att brunnsborrare kan blåsa rent hålet, kanske går med en spolbil (slamsug) om det inte är för djupt.

Hör gärna av dig hur det gick med vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.